LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2 jaar onverzekerd

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

Afgelopen februari 2010 kreeg ik een schrijven van CZ dat mijn tandartskosten niet werden vergoed, omdat ik ten tijde van de behandeling niet verzekerd zou zijn geweest. Toen ben ik naar het service kantoor gegaan. Bij het kantoor, werd mij verteld hoe eea in elkaar moest steken. Ik had bericht gekregen, volgens de medewerkster. Niets is minder waar. Nooit enig bericht ontvangen waardoor alarmbellen gingen rinkelen. Ook geen papieren waaruit zou moeten blijken dat ik niet meer verzekerd was. De meneer in Delfzijl met dezelfde geboortedatum die heeft post ontvangen.
Nu blijkt dat ik per 2008, zonder mijn medeweten door CZ ben uitgeschreven omdat een meneer met bijna dezelfde voorletters en exact dezelfde geboortedatum, overstapte van CZ naar Achmea en ik hiervan de dupe ben. Wel luguber trouwens, dat deze fouten kunnen voorkomen.
Omdat ik nagenoeg geen medische kosten heb gehad in die 2 jaar kwam ik niet op het idee dat er iets mis was gegaan bij CZ.
Nu ik dus aanspraak maak op een kleine medische vergoeding, zie ik wat er moet zijn gebeurd. Door onoplettendheid van een medewerker van CZ blijkt míjn zorgverzekering opgeheven. Zonder mijn medeweten en vooral buiten mijn schuld.
De kosten waren nog geen 70 euro, de afgelopen 2 jaar, waardoor ik ervan uitging dat deze gemaakte kosten buitengesloten waren, door wéér nieuwe regelingen en aanpassingen. Ik lees niet elk jaar alle papieren door en dáárin in zal ik de énige niet zijn.
Mijn conclusie is, dat het tenminste meer dan reëel is om mij als nieuwe cliënt in de zorgverzekering op te nemen vanaf 1-1-2010. Zonder de schade op mij te verhalen van onbetaalde premies.

nhm.bakker
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2010 20:35

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door nhm.bakker »

Mijn conclusie is, dat het tenminste meer dan reëel is om mij als nieuwe cliënt in de zorgverzekering op te nemen vanaf 1-1-2010. Zonder de schade op mij te verhalen van onbetaalde premies.
Wij moeten allemaal premie betalen de wanbetalers worden eindelijk aangepakt, ook al is het een fout van de zorgverzekeraar het betalen van de premie is nu éénmaal verplicht .

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

Die 2 jaar is er geen premie ingehouden. En dat ik verplicht ben die te betalen is duidelijk. Daarover kunnen we het uiteindelijk ook eens worden.
Het blijft een luguber gegeven, dat dit zomaar ongemerkt kan voorkomen. Stel je eens voor dat dit met een eletronisch patientendossier gebeurt.
Iemand met dezelfde geboorte datum... en bijna dezelfde voorletters, dezelfde achternaam dus. Alleen ik ben een mevrouw... en de andere persoon is een meneer.

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

nhm.bakker schreef:
Mijn conclusie is, dat het tenminste meer dan reëel is om mij als nieuwe cliënt in de zorgverzekering op te nemen vanaf 1-1-2010. Zonder de schade op mij te verhalen van onbetaalde premies.
Wij moeten allemaal premie betalen de wanbetalers worden eindelijk aangepakt, ook al is het een fout van de zorgverzekeraar het betalen van de premie is nu éénmaal verplicht .
Ik ben nooit een wanbetaler geweest!

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

vogels schreef:
Die 2 jaar is er geen premie ingehouden.
Dat moet toch opgevallen zijn dat er geen premie meer werd geïncasseerd? Dan gaan er toch wel alarmbellen rinkelen die je naar de telefoon doen grijpen?

En mocht je zorgtoeslag hebben ontvangen: die kan door de belastingdienst worden terug gevorderd als je geen premie hebt betaald.
Wij controleren niet elk bankafschrift zolang het saldo positief is. En die komen per 4 weken, dus een hele lijst.

nhm.bakker
Berichten: 30
Lid geworden op: 24 feb 2010 20:35

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door nhm.bakker »

Ik betaal zeg maar 100 euro per maand en mijn partner ook dan weet je toch gevoelsmatig dat je 200 euro per maand kwijt bent of zie ik dat verkeerd :mrgreen:

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

2 jaar onverzekerd?

Dit geloof je toch zelf niet hoop ik?
Wel de premie ontvangen en niet betalen?
Oh, ik kijk het niet na, want het is zo een lijst?
Dus al twee jaar lang betaal je niets aan de zorg premie, lekker makkelijk zeg, maar wel voor zorg opgaan!

Ga je nog zitten klagen ook, het is luguber, blabla.
Helaas, ik kan geen goed woord opbrengen voor je, ik denk dat de deurwaarders wel zullen komen, hoop ik dan toch!

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door Machtold »

Niet iedereen kijkt secuur zijn afschriften/papieren na. Zou idd moeten, maar ik denk dat er heel veel mensen zijn, net als TS die dat niet doen.

Het gaat er hier om dat je schijnbaar zomaar uitgeschreven kan worden. Tuurlijk, waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Maar ik zie geen probleem erin als TS de niet betaalde premie alsnog voldoet in 1 keer en dan toch gewoon verzekerd was de afgelopen jaren. TS en CZ zijn in deze beide fout.
Dus enige coulance mag je zeker verwachten van beide zijden!

Engste blijft toch dat je zomaar uitgeschreven kan worden schijnbaar.
Ik zou het ook niet 1,2,3 merken omdat mijn werkgever rechtstreeks mijn premie betaald aan mijn zorgverzekeraar. En dat check ik ook niet elke maand of dat gebeurd is.

testcase
Berichten: 605
Lid geworden op: 03 jun 2007 01:03

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door testcase »

Ammehoelie.

2 jaar geen premie betalen en volhouden dat je van niets weet.

Of je voert een slechte administratie of
Je wilt gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en de situatie uitbuiten.

Kijk zelf eens goed in de spiegel voordat jij je met je wijsvinger wijzen.

Overigens fouten kunnen gemaakt worden.... C'est la vie en daar is in jouw geval helemaal niets lugubers aan.

Een fout van CZ wordt aan de grote klok gehangen. En je eigen fout moffel je weg met, ach dat doet toch iedereen en is dus niet erg. Je meet met 2 maten.

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

Heel bijzonder zoals de diverse reacties zijn van de mensen.
Iedereen heeft gelijk als er gezegd wordt dat ikzelf in gebreke bleef, door mijn papieren niet te controleren. Het feit blijft overeind staan, dat ik het wonderlijk vind dat, op één persoon na, iedereen de zaak niet helemaal duidelijk doorziet.
Dat een zorgverzekeraar verplicht is mensen op te nemen. Dat een zorgverzekeraar dient zorg te verlenen. Dat dat machtige instituten zijn geworden inmiddels is wel duidelijk gebleken in mijn geval. De belasting weet alles van de mensen.. ook die zaken zijn normaal afgehandeld. In ons geval werd dat teruggevorderd.
Het waarom... daar verdiepte ik mij niet in.
Hoeveel mensen zijn er die zo slim en doortastend en belezen zijn dat ze alles snappen wat er in de brievenbus valt?
Het computertijdperk, waarin we nu zijn aanbeland, stelt mensen op de proef. En geeft macht aan instanties waar mensen met knowhow, precies weten wat er dient te gebeuren. (Wel jammer dus, in mijn geval, dat er ook mensen tussen zitten die niet goed kunnen lezen, of ergens overheen lezen. Door mij te verwarren met een mijnheer in het andere deel van Nederland.)
De verplichte bedragen die er zijn, zullen zeker worden voldaan. En die kleine kosten die ik maakte... staan er schril tegenover en krijg ik dan waarschijnlijk ook wel vergoed.
Ik dank alle mensen die gereageerd hebben op mijn quote. Het heeft mij ook de realiteit laten zien, zoals de realiteit is.
Dank hiervoor.. nogmaals dank.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door dhc »

Zorgeverzekeraars zijn alleen verplicht klanten te accepteren vwb de basisverzekering. Tandartskosten zitten daar niet in dus die opmerking van je raakt kant nog wal!
Doe je huiswerk, mijns inziens ben je laks, afwachtend en vond je het allemaal wel prima zo....
Afgelopen twee jaar wordt er op elke verjaardag,en in iedere media wel gesproken over gestegen ziektekostenverzekeringen en bij jou gaat geen belletje rinkelen?
Heel vreemd....

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Kornelie,

geen dank hoor, want dit heb je toch echt aan jezelf te wijten!
Als er een brief in je brievenbus valt is de eerste kunst deze open te maken, je weet denk ik wel hoe?
Nagel onder de plak rand steken en dan even doorhalen totdat je de brief eruit hebt en dan lezen!

Je zit trouwens fout dat een zorgverzekering zorg moet verlenen, een ziekenhuis is verplicht om zorg te verlenen, die zijn aan de eed verbonden! Maar alleen als de zorg levensbedreigend is en dat is bij de tandarts dus niet zo!

Een zorg verzekering moet je opnemen, maar dan moet je wel betalen juffie!
Ik maak mijn post gewoon open en ik kan begrijpend lezen, is niet zo heel veel moeilijks aan te betalen, zucht alweer betalen.
Elke maand komen ze weer en dan kan je kiezen voor auto betalen, hoef je wellicht niet zo veel te lezen en ook niet je maandelijkse afschriften na te checken hoeveel er wel niet afgaat, pffffffffffff.

Je kan ook kiezen om niet zoveel uit te geven, wordt de lijst een stuk korter!

Ik kan me dat liedje nog herinneren van vroeger, Pin, pin pin, vooral als het een hoop is!
Wie vult aan van de oude garde?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door vroem »

2 jaar onverzekerd is laksheid ja... maar kern blijft idd dat de zorgverzekering een gruwelijke grove fout gemaakt heeft door iemand uit te schrijven die helemaal niet uitgeschreven had mogen/moeten worden. Dus van die kant zou alles in het werk gesteld moeten worden om alles netjes te regelen.

Ik weet niet hoe andere verzeekraars ermee omspringen, maar ik krijg van de mijne altijd voor einde jaar een offerte voor het nieuwe jaar met wijzigingen die doorgevoerd gaan worden in basis en AV verzekering als dat aan de orde is, en wanneer ik ingeschreven blijf krijg ik begin nieuwe jaar een nieuwe zorgpas voor dat jaar... Dus dat er iets niet goed ging had moeten opvallen toen de nieuwe zorgpas niet op de mat viel, want dat doet elke zorgverzekering volgens mij standaard, zo`n ding opsturen. Ik zie ze tenminste dagelijks voorbij komen.

Wat mij verbaasd is dat blijkbaar de fiscus en andere instanties niet reageren op het feit dat iemand dus onverzekerd is, terwijl daar wel een verplichting voor is...

antileugens
Berichten: 2854
Lid geworden op: 18 jun 2008 02:08

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door antileugens »

Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen fouten is ook een kunst. Ik kan me zo voorstellen dat ook de brief waarin de TS werd gewaarschuwd wel degelijk is aangekomen maar dat ook die niet is gelezen want 'er komt elke dag een heel pak post'. Sorry hoor, maar dit is gewoon je eigen schuld.

Machtold
Berichten: 250
Lid geworden op: 30 jan 2009 14:08

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door Machtold »

Ik kan me zo voorstellen dat ook de brief waarin de TS werd gewaarschuwd wel degelijk is aangekomen
TS was uitgeschreven door CZ omdat iemand met dezelfde initialen en geboortedatum zichzelf uit liet schrijven, na ingegaan te zijn op aanbod van andere verzekering!
Afgelopen februari 2010 kreeg ik een schrijven van CZ dat mijn tandartskosten niet werden vergoed, omdat ik ten tijde van de behandeling niet verzekerd zou zijn geweest. Toen ben ik naar het service kantoor gegaan. Bij het kantoor, werd mij verteld hoe eea in elkaar moest steken. Ik had bericht gekregen, volgens de medewerkster. Niets is minder waar. Nooit enig bericht ontvangen waardoor alarmbellen gingen rinkelen. Ook geen papieren waaruit zou moeten blijken dat ik niet meer verzekerd was. De meneer in Delfzijl met dezelfde geboortedatum die heeft post ontvangen.

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

vroem schreef:2 jaar onverzekerd is laksheid ja... maar kern blijft idd dat de zorgverzekering een gruwelijke grove fout gemaakt heeft door iemand uit te schrijven die helemaal niet uitgeschreven had mogen/moeten worden. Dus van die kant zou alles in het werk gesteld moeten worden om alles netjes te regelen.

Ik weet niet hoe andere verzeekraars ermee omspringen, maar ik krijg van de mijne altijd voor einde jaar een offerte voor het nieuwe jaar met wijzigingen die doorgevoerd gaan worden in basis en AV verzekering als dat aan de orde is, en wanneer ik ingeschreven blijf krijg ik begin nieuwe jaar een nieuwe zorgpas voor dat jaar... Dus dat er iets niet goed ging had moeten opvallen toen de nieuwe zorgpas niet op de mat viel, want dat doet elke zorgverzekering volgens mij standaard, zo`n ding opsturen. Ik zie ze tenminste dagelijks voorbij komen.

Wat mij verbaasd is dat blijkbaar de fiscus en andere instanties niet reageren op het feit dat iemand dus onverzekerd is, terwijl daar wel een verplichting voor is...
Bij CZ krijg je niet elk jaar een nieuwe pas... spaart dus ook kosten en milieu....
En ja het verbaasde mij ook dat wij geen bericht hebben gekregen van belastingdienst ivm eea.
Iedereen mag blijven reageren met te roepen dat het mijn eigen schuld is en dat erken ik ook. Ook dat ik te laks ben geweest. Maar wat als je een mens op hoge leeftijd bent.... en niet alles meer zo goed begrijpt, dan ben je toch aan de instanties overgeleverd? Of zie ik dat verkeerd. Want dat het bij mij misging op verschillende fronten, kan ik wel aan mezelf wijten, zoals de respondenten hier graag willen, maar dan nog is het een bijzonder fenomeen. Wat als het een van je ouders overkomt... en je voor voldongen feiten wordt gezet. Het EP (elektronisch patiëntendossier) bijvoorbeeld. Een van je ouders komt in een ziekenhuis en blijkt vervolgens door een naamgenoot... (achternaam + geboortedatum komen overeen dus) verkeerd behandeld te worden. Wat doe je dan???????

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Alert zijn als kind van?
Of anders regelt de instantie dat wel.

Kijk, een verzekering kan fouten maken, mijn man heeft een tweeling broer, die zijn altijd door elkaar gehaald, n.c en j.c. zelfde geboortedatum/ achternaam ander adres, maar zelfde instanties.

Maar je kan niet als burger zeggen, ik wist het niet, ik let daar niet op!

Ik zit trouwens ook bij CZ en ik krijg wel degelijk elk jaar een nieuwe pas, de polisvoorwaarden, de wijzigingen daarop, vorig jaar en dit jaar ook!

Dus??????? Zit me hier zo maar wat af te vragen hoor.
Ik wel, maar bij jou doen ze dat niet omdat ze ineens milieu bewust zijn en zo onder hun wettelijke verplichting uitkomen?

Weet je wat Pim zou zeggen? Ach mens, ga toch koken.

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

kaarsje69 schreef:Alert zijn als kind van?
Of anders regelt de instantie dat wel.

Kijk, een verzekering kan fouten maken, mijn man heeft een tweeling broer, die zijn altijd door elkaar gehaald, n.c en j.c. zelfde geboortedatum/ achternaam ander adres, maar zelfde instanties.

Maar je kan niet als burger zeggen, ik wist het niet, ik let daar niet op!

Ik zit trouwens ook bij CZ en ik krijg wel degelijk elk jaar een nieuwe pas, de polisvoorwaarden, de wijzigingen daarop, vorig jaar en dit jaar ook!

Dus??????? Zit me hier zo maar wat af te vragen hoor.
Ik wel, maar bij jou doen ze dat niet omdat ze ineens milieu bewust zijn en zo onder hun wettelijke verplichting uitkomen?

Weet je wat Pim zou zeggen? Ach mens, ga toch koken.
Ja zou die zeker zeggen. Mijn man is ook nog altijd verzekerd gebleven bij CZ.. maar een nieuwe pas... nee nog nooit hier in de deur gevallen hoor!

kaarsje69
Berichten: 601
Lid geworden op: 01 jul 2008 21:28

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kaarsje69 »

Dan moet je aan de bel gaan trekken bij cz, ik blijf het een raar verhaal vinden.

Wel een les voor de toekomst, check je bank afschriften, of zit je ook nog bij toeval bij de sns?

kornelie
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 mar 2005 19:57

Re: 2 jaar onverzekerd

Ongelezen bericht door kornelie »

[quote="kaarsje69"]Dan moet je aan de bel gaan trekken bij cz, ik blijf het een raar verhaal vinden.

Kijk en dat is nu net de rede waarom ik het onderwerp op dit forum heb geplaatst. Een raar verhaal dus!

Gesloten