LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
peetsneekes
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2017 17:12

Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door peetsneekes »

In veel zorgkosten verzekeringen staat vaak deze tekst (met name "Tandheelkundige kosten ten gevolge van een ongeval"):
Een ongeval is een plotselinge inwerking van geweld op uw lichaam, van buitenaf en buiten uw wil, waardoor
medisch aantoonbaar lichamelijk letsel is veroorzaakt.
Wat betekent die definitie eigenlijk? Is dat ook 'Ik struikelde en viel met mijn tanden op de tegels', of moet ik geduwd zijn?
Struikelen is 'plots', 'buiten me wil', maar is het ook 'van buitenaf '? Is van buitenaf een onverwacht element zoals een losse tegel ofzo?

Graag jullie beargumenteerde advies! En natuurlijk alvast veel dank!

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat geeft uw zorgverzekeraar voor antwoord? Daar heeft u meer aan dan hier op verschillende antwoorden te zitten wachten.

Maar heel simpel, als uw geduwd wordt en loopt daarbij letsel op is diegene die duwt aansprakelijk voor de kosten. Alles waar u zelf niets aan kunt doen en waar geen schuldige voor aan te wijzen is bent u voor verzekerd. Struikelt u over een tegel, is de beheerder van het pad aansprakelijk te stellen vanwege nalatigheid met onderhoud.

Ik ben 2,5 jaar geleden van een stoepje afgestapt en daarbij met enkel zwaar verzwikt en pezen en spieren in mijn voet beschadigd. Resultaat: nu al 2 jaar revalideren en kans op 100% herstel is er niet. Al deze kosten (minus eigen risico) zijn verzekerd omdat het een dom ongeluk was. Niemand kon er iets aan doen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Een scheve stoeptegel maakt niet dat de beheerder van het pad (meestal de gemeente) nalatig is geweest en al helemaal niet dat ze aansprakelijk zijn.

Nalatigheid zou zijn als er al 20 klachten over die stoeptegel zijn gekomen en 2 jaar later is die nog niet gerepareerd en valt u erover...

Overigens heeft de NL overheid zichzelf goed ingedekt tegen aansprakelijkheid.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

olaf79 schreef:Een scheve stoeptegel maakt niet dat de beheerder van het pad (meestal de gemeente) nalatig is geweest en al helemaal niet dat ze aansprakelijk zijn.

Nalatigheid zou zijn als er al 20 klachten over die stoeptegel zijn gekomen en 2 jaar later is die nog niet gerepareerd en valt u erover...

Overigens heeft de NL overheid zichzelf goed ingedekt tegen aansprakelijkheid.
Vorig jaar een ander huis gekocht met stoep ervoor. Tegels werden omhoog gedrukt waardoor het kans op letsel groot is. Gemeente aangeschreven en verantwoordelijk gehouden voor schade die ontstaat door deze tegels. De volgende dag een ambtenaar om de controleren, 2 dagen daarna busje, aanhanger en 2 man sterk die de stoep weer helemaal glad getrokken hebben. Zowel bij ons, als bij de buren.

Ja, een gemeente is verantwoordelijk voor dit, daar hoeven echt geen 20 klachten over te komen. En iedereen kan nog altijd een ander aansprakelijk te stellen voor iets waar ze wel degelijk invloed op kunnen hebben.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ja, hoe interessant de discussie over stoeptegels ook is, mede in relatie tot het topic, er is in het leven meer dan stoeptegels waardoor iemand letsel kan oplopen. En eerlijk gezegd ben ik ook wel benieuwd naar de antwoorden.


Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Je kunt ook over een stoeprand struikelen. En ja dat is een ongeluk mits je het niet zelf bewust hebt gedaan. En nee, de gemeente is niet aansprakelijk voor dom struikelen over een verder volkomen intacte stoeprand.

peetsneekes
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2017 17:12

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door peetsneekes »

Dank voor al jullie toffe reacties, maar mijn vraag gaat niet om losliggende tegels of andere mensen de schuld geven.
Wat definieert zo'n zorg organisatie als "ongeluk"? Het is zo vaag dat je er van alles van kan maken.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Dan vult u uw ongeluk eens in:

a. is het plotseling gebeurd (struikelen gebeurd m.i. niet lang van te voren)
b. was het onvermijdbaar (dat is weer een vage omschrijving wanneer je net achterom loopt te kijken)
c. inwerking van buiten (dus geen innerlijke bloeding of een orgaanschade)
d. onvrijwillig, dus niet zèlf veroorzaakt (niet expres gedaan)

Wanneer u kunt verklaren waarom u bent gevallen is het m.i. een heus ongeluk wanneer u bij voorbeeld kort tevoren duizelig werd.

Misschien stelt u daarna meer gedetailleerde vragen ... maar ga intussen liever eerst naar de tandarts.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Is dit een studentenvraag ?.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

gosewijn schreef:Is dit een studentenvraag ?.
Ruikt eerder naar een kritische marketeer/onderzoeker, die een verhaal hierover wil gaan schrijven als blogger.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door Moneyman »

peetsneekes schreef:In veel zorgkosten verzekeringen staat vaak deze tekst (met name "Tandheelkundige kosten ten gevolge van een ongeval"):
Een ongeval is een plotselinge inwerking van geweld op uw lichaam, van buitenaf en buiten uw wil, waardoor
medisch aantoonbaar lichamelijk letsel is veroorzaakt.
Wat betekent die definitie eigenlijk? Is dat ook 'Ik struikelde en viel met mijn tanden op de tegels', of moet ik geduwd zijn?
Struikelen is 'plots', 'buiten me wil', maar is het ook 'van buitenaf '? Is van buitenaf een onverwacht element zoals een losse tegel ofzo?

Graag jullie beargumenteerde advies! En natuurlijk alvast veel dank!
De toepassing van dit soort artikelen is altijd casuistisch. Uit de losse pols situaties verzinnen is niet heel nuttig. Als je wilt weten hoe concrete toepassingen eruit zien, moet je jurisprudentie opzoeken.

peetsneekes
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 apr 2017 17:12

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door peetsneekes »

hänschen klein schreef:
gosewijn schreef:Is dit een studentenvraag ?.
Ruikt eerder naar een kritische marketeer/onderzoeker, die een verhaal hierover wil gaan schrijven als blogger.
Dit is zeker niet iemand die een verhaal wilt schrijven. Ik sta op het moment behandeld te worden voor de gevolgen van wat voor mij een ongeluk is, maar kan uit deze tekst gewoon niet opmaken wat zij bedoelen met 'ongeluk'. Veel verzekeraars schrijven het zo alsof ze er dan zo onderuit kunnen wurmen. "Oooh, u bedoeld een ongeluk in de keuken? Nee dat kan niet."

Intussen heb ik het nagevraagd bij de verzekeraar en die geven aan dat het eigenlijk alles is waar je zelf, of iemand anders niets aan kan doen. Dus vallen, struikelen, dat soort dingen vallen er volgens de betreffende persoon ook onder.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dan vraag je het toch gewoon je verzekeraar? Of wil je je verhaal gaan aanpassen aan wat zij mogelijk gaan zeggen?

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Is struikelen, vallen "Een ongeluk"?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

peetsneekes schreef:
hänschen klein schreef:
gosewijn schreef:Is dit een studentenvraag ?.
Ruikt eerder naar een kritische marketeer/onderzoeker, die een verhaal hierover wil gaan schrijven als blogger.
Dit is zeker niet iemand die een verhaal wilt schrijven. Ik sta op het moment behandeld te worden voor de gevolgen van wat voor mij een ongeluk is, maar kan uit deze tekst gewoon niet opmaken wat zij bedoelen met 'ongeluk'. Veel verzekeraars schrijven het zo alsof ze er dan zo onderuit kunnen wurmen. "Oooh, u bedoeld een ongeluk in de keuken? Nee dat kan niet."

Intussen heb ik het nagevraagd bij de verzekeraar en die geven aan dat het eigenlijk alles is waar je zelf, of iemand anders niets aan kan doen. Dus vallen, struikelen, dat soort dingen vallen er volgens de betreffende persoon ook onder.
En wat zei de eerste reaktie die ik schreef?

Gesloten