LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CVZ Criminelen

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
maria053
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 apr 2013 11:13

CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door maria053 »

Hoi ,

Vandaag heb ik vernomen op mijn uitkering van 630 euro 160 euro beslag is gelegd en ook nog eens 86 euro inhouden van mijn zorgetoeslag .
Dat is Toch pure diefstal - ik kan nu mijn kamer niet meer betalen (Incl Wat erbij komt) heb geen ouders waar ik naar terug kan en geen vrienden sta dus dankzij het CVZ met 22jaar op straat

Mag het CVZ zo belachelijk veel in houden want omgerekend betaal ik nu per maand 246 Euro Aan ziektekosten en heb er nog nooit gebruik van gemaakt echt nog nooit.

Ik ga helemaal kapot hier
weet me geen raad meer

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door tenormin »

Op welke manier heb je dit vanmorgen gehoord? Daar ben ik eerst benieuwd naar. Per email lijkt me nl. vreemd en de post is nog niet geweest, toch? En beslag word er meestal niet zomaar gelegd, dus...€86,00 van je zorgtoeslag ingehouden? Hoeveel kreeg je dan wel niet?

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Leojes30 »

CVZ (zo heet het!) wordt pas ingeschakeld als u 6 maanden of meer achterstand hebt bij u ZKV....

er zaijn bepaalde redenen waarom de boete zo hoog is:

■de hogere premie moet u stimuleren uw betalingsproblemen met uw zorgverzekeraar op te lossen. Dat is namelijk het doel van deze regeling;
■de overheid gebruikt de 30%-verhoging om de kosten van de wanbetalersregeling te financieren. U betaalt dus mee aan de uitvoeringskosten.

maria053
Berichten: 22
Lid geworden op: 02 apr 2013 11:13

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door maria053 »

tenormin schreef:Op welke manier heb je dit vanmorgen gehoord? Daar ben ik eerst benieuwd naar. Per email lijkt me nl. vreemd en de post is nog niet geweest, toch? En beslag word er meestal niet zomaar gelegd, dus...€86,00 van je zorgtoeslag ingehouden? Hoeveel kreeg je dan wel niet?
ik heb hier geen bericht van gehad, ik zag op mijn internetbankieren dat ik opeens 160 euro minder had.
Toen heb ik gebeld naar de Gemeente hoe dit opeens kon, toen werd me verteld dat de CVZ 160 euro inhoud op mijn uitkering.
86 euro is mijn totale zorgtoeslag.
Mogen ze zoveel geld inhouden en 160 euro van mijn uitkering + 86 zorgtoeslag? mijn premie is normaal 91 euro, als daar de boete bij komt kan dit toch nooit uitkomen op 246 euro ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door sjohie »

Misschien kan je aan de inkomenskant nog wat doen voordat je op straat komt te staan? Zeg een baantje zoeken? Dat vergt niet zoveel moeite, er zijn in de uitzendbranche nog genoeg baantjes. Niet de meest leuke misschien, maar als je tering naar de nering zet, zal je toch tenminste je dak boven je hoofd moeten kunnen behouden.

Maar een overkoepelende vraag, van dit soort dingen wordt je toch op de hoogte gesteld? Wat heb je de afgelopen 6 maanden allemaal ontvangen van het CVZ, en nog belangrijker, wat heb je met die info gedaan? Dit komt toch niet zomaar uit de lucht vallen?

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door tenormin »

@sjohie, dat bedoelde ik eigenlijk: het kan toch niet zonder enige aanleiding ingehouden worden. Volgens de normale gang van zaken krijg je best de kans e.e.a. te betalen voordat men tot vordering overgaat.

@maria53. Om CVZ nu gelijk criminelen te noemen, daar zou ik wat voorzichtiger mee zijn. Het gaat er bij mij niet in dat men €160,00 van je bankrekening afhaalt zonder ook maar enige correspondentie/telefoontjes o.i.d. Zou, als dat mogelijk is, maar gauw op zoek gaan om het één en ander recht te breien, dus werken.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoogte bestuursrechtelijke premie en bestuurlijke boete 2013
Met ingang van 1 januari 2013 is het premiebedrag Zvw voor wanbetalers € 160,12 Het premiebedrag Zvw voor ambtshalve verzekerden – voor wie het CVZ een ‘ambtshalve’ zorgverzekering heeft afgesloten – is € 123,17. De hoogte van de bestuurlijke boete in de regeling onverzekerden bedraagt € 369,51.

Volledige broninhouding op uitkeringen
Voor de regeling wanbetalers geldt dat per 1 januari 2013 er geen onderscheid meer is tussen ‘loon uit arbeid’ en een uitkering. Als de wanbetaler een uitkering op of onder bijstandsniveau ontvangt, wordt ook daarop voortaan de volledige bestuursrechtelijke premie ingehouden. Het CVZ zal erop toezien dat de uitkeringsinstanties het correcte bedrag inhouden.

Omleiding zorgtoeslag
Vanaf begin 2013 start het CVZ – in samenwerking met de Belastingdienst en het CJIB –met de omleiding van de zorgtoeslag. Deze omleiding past het CVZ toe in de regeling wanbetalers en in de regeling onverzekerden. Als betrokkene de bestuursrechtelijke premie via acceptgiro’s van het CJIB betaalt, maakt de Belastingdienst – in opdracht van CVZ – zijn zorgtoeslag voortaan rechtstreeks over naar het CJIB. De zorgtoeslag is meestal lager dan de premie, dus het resterende bedrag moet betrokkene nog met een acceptgiro betalen. Zodra het CJIB besluit de zorgtoeslag bij de Belastingdienst op te vragen, ontvangt betrokkene een beschikking van het CJIB. Ontvangt betrokkene geen zorgtoeslag, dan betaalt hij het volledige premiebedrag per acceptgiro aan het CJIB.

bron: http://www.cvz.nl/hetcvz/actualiteit/12 ... -2013.html




Dan vraag ik me dus af de cvz betaald 123,17 aan een zorgverzekering terwijl het in principe maar een bedrag moet zijn van 91 euro bij TS, waar blijft dat bedrag dan die 32,17 ?????

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door bprosman »

//EDIT Sorry verkeerde draadje.
Laatst gewijzigd door bprosman op 02 apr 2013 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Sorry als ik het verkeerd lees maar begrijp ik nu dat je premie 91 e is en je zorgtoeslag 86? dat betekend dus dat je 5 euro per maand betaald???? Das knap dat je dan zo'n achterstand kan krijgen.....

Is het wel zo dat de zorgtoeslag ook door CVZ wordt ingehouden?? of gaat dit rechtreeks naar de Ziektekosten verzekeraar voor je premie of is er misschien nog iets anders waarvoor beslag gelegd is?

Als je het niet zeker weet kan je even de belasting telefoon bellen en daar even na gaan hoe dat zit.

Als het echt door CVZ is dus EN de 160 van je uitkering en 85 van je zorgtoeslag dan klopt er iets niet

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Leojes30 schreef:Sorry als ik het verkeerd lees maar begrijp ik nu dat je premie 91 e is en je zorgtoeslag 86? dat betekend dus dat je 5 euro per maand betaald???? Das knap dat je dan zo'n achterstand kan krijgen.....

Is het wel zo dat de zorgtoeslag ook door CVZ wordt ingehouden?? of gaat dit rechtreeks naar de Ziektekosten verzekeraar voor je premie of is er misschien nog iets anders waarvoor beslag gelegd is?

Als je het niet zeker weet kan je even de belasting telefoon bellen en daar even na gaan hoe dat zit.

Als het echt door CVZ is dus EN de 160 van je uitkering en 85 van je zorgtoeslag dan klopt er iets niet
Zorgtoeslag gaat nooit rechtstreeks naar de zorgverzekeraar, de CVZ heeft 'beslag' gelegd op de zorgtoeslag en zal het zo verekenen.
Beste is dat TS gewoon even met de CVZ contakt opneemt.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

maria053 schreef:Hoi ,

Vandaag heb ik vernomen op mijn uitkering van 630 euro 160 euro beslag is gelegd en ook nog eens 86 euro inhouden van mijn zorgetoeslag .
Dat is Toch pure diefstal - ik kan nu mijn kamer niet meer betalen (Incl Wat erbij komt) heb geen ouders waar ik naar terug kan en geen vrienden sta dus dankzij het CVZ met 22jaar op straat

Mag het CVZ zo belachelijk veel in houden want omgerekend betaal ik nu per maand 246 Euro Aan ziektekosten en heb er nog nooit gebruik van gemaakt echt nog nooit.

Ik ga helemaal kapot hier
weet me geen raad meer

Als je nu gewoon alle mnd de premie had betaald of een regeling had getroffen had het zover niet gekomen?
Ik geloof eerlijk gezegd niet dat je hier niet van op de hoogte gesteld wordt en je weet zelf ook dat je je premie niet betaald,dus je zorg,toeslag ergens anders voor gebruikt...
Vind het goed dat ze het inhouden nu,iedereen moet betalen dus u ook!!

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door henk51 »

door Leojes30 » 02 apr 2013 11:50

Sorry als ik het verkeerd lees maar begrijp ik nu dat je premie 91 e is en je zorgtoeslag 86? dat betekend dus dat je 5 euro per maand betaald???? Das knap dat je dan zo'n achterstand kan krijgen.....
Ik denk dat TS de zorgtoeslag heeft besteed aan andere schulden of pleziertjes. Daar is de zorgtoeslag niet voor bedoeld je moet er wel je zorgpremie mee betalen en de smoes gebruiken dat er nog nooit gebruik van gemaakt is is een flut reden. Je hebt als nederlandse inzetene nu eenmaal verplichtingen.


gr Henk

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
Dan vraag ik me dus af de cvz betaald 123,17 aan een zorgverzekering terwijl het in principe maar een bedrag moet zijn van 91 euro bij TS, waar blijft dat bedrag dan die 32,17 ?????
Het CVZ kijkt niet naar de zorgpremie die men zelf betaalde, maar neemt een gemiddeld bedrag van een zorgverzekering.
Dat begrijp ik Vogels dat CVZ een gemiddeld bedrag betaald maar waar blijft in dit geval die 32,17 ?
Want voor die 32,17 zou bijvoorbeeld TS ook een goede extra aanvullende verzekering hebben.

Ik hoorde dat laatst van iemand die met ongeveer hetzelfde zat en niet weet waar dat geld heen gaat want de basis zorgverzekering is vaak veel goedkoper dan die 123,17 euro.

Betaald CVZ die dan toch aan de zorgverzekering zodat de schuld ook sneller afgelost is ?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door puma73 »

Dat begrijp ik Vogels dat CVZ een gemiddeld bedrag betaald maar waar blijft in dit geval die 32,17 ?
Want voor die 32,17 zou bijvoorbeeld TS ook een goede extra aanvullende verzekering hebben.

Ik hoorde dat laatst van iemand die met ongeveer hetzelfde zat en niet weet waar dat geld heen gaat want de basis zorgverzekering is vaak veel goedkoper dan die 123,17 euro.
Zo wordt dit berekend
Hoogte bestuursrechtelijke premie en bestuurlijke boete 2013
Met ingang van 1 januari 2013 is het premiebedrag Zvw voor wanbetalers € 160,12 Het premiebedrag Zvw voor ambtshalve verzekerden – voor wie het CVZ een ‘ambtshalve’ zorgverzekering heeft afgesloten – is € 123,17. De
Die 32,17 euro, die wordt gebruikt om de regeling te betalen. Die regeling kost ook geld om uitgevoerd te worden.


En nee het CVZ betaalt niets aan de zorgverzekeraar. Dat moet de wanbetaler zelf doen en om daar een handje bij te helpen int het CJIB de zorgtoeslag.

Kortom, je kunt beter je premie zorgverzekering op tijd betalen, anders kost het de wanbetaler handen vol geld. Geld, dat voor deze regeling door de mensen die wel gewoon betaalden voor moesten opdraaien.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Dus die regeling kost mensen 60 euro per maand extra !
Voor mensen die het niet kunnen betalen of om welke reden dan ook. :shock:

Dat vind ik behoorlijk overdreven en dan nog uitgaan van 123 euro aan zorgverzekering terwijl die vaak net rond de 100 euro ligt.

De CVZ betaald wel degelijk aan de zorgverzekering je maandelijkse zorgverzekering als er beslag is gelegt op uitkering of loon.
Men blijft gewoon bij dezelfde zorgverzekering zitten waar men voorheen ook zat.

Voor de overige schulden die open staan zal TS een deurwaarder aan de deur krijgen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door puma73 »

Chocomelk schreef:Dus die regeling kost mensen 60 euro per maand extra !
Voor mensen die het niet kunnen betalen of om welke reden dan ook. :shock:

Dat vind ik behoorlijk overdreven en dan nog uitgaan van 123 euro aan zorgverzekering terwijl die vaak net rond de 100 euro ligt.

De CVZ betaald wel degelijk aan de zorgverzekering je maandelijkse zorgverzekering als er beslag is gelegt op uitkering of loon.
Men blijft gewoon bij dezelfde zorgverzekering zitten waar men voorheen ook zat.

Voor de overige schulden die open staan zal TS een deurwaarder aan de deur krijgen.
Wat wil je dan? Dat jij en ik opdraaien voor de kosten van iemand die te belazerd is om zijn premies (op tijd) te betalen?

Dat jij het overdreven vindt is jouw mening. Ik vindt dit een prima regeling, de kosten daar leggen waar ze veroorzaakt zijn.

Er zijn mensen zoals TS die het overdreven vinden dat ze een zorgverzekering hebben want ze hebben er nog nooit gebruik van gemaakt.

Ook de berekening van TS klopt niet. TS betaald geen premie van 246 euro per maand. TS betaald een bestuursrechtelijke premie van 160 euro en de zorgtoeslag van 86 euro wordt gebruikt om de achterstallige premie bij de zorgverzekeraar te betalen.

Linksom of rechtsom zal ook dat geld betaald moeten worden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

puma73 schreef:Dat jij het overdreven vindt is jouw mening. Ik vindt dit een prima regeling, de kosten daar leggen waar ze veroorzaakt zijn.
Er zijn meer dan genoeg mensen in Nederland die de zorgverzekering maar al te graag willen betalen en het liefste nog een aanvullende verzekering willen hebben omdat ze het gewoon nodig hebben maar ze kunnen het gewoon niet betalen.

Voor die mensen die het niet kunnen betalen vind ik 60 euro per maand extra moeten betalen HEEL veel geld.

Die CVZ zal maandelijks veel verdienen 60 euro per persoon. :shock:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door puma73 »

Chocomelk schreef:
puma73 schreef:Dat jij het overdreven vindt is jouw mening. Ik vindt dit een prima regeling, de kosten daar leggen waar ze veroorzaakt zijn.
Er zijn meer dan genoeg mensen in Nederland die de zorgverzekering maar al te graag willen betalen en het liefste nog een aanvullende verzekering willen hebben omdat ze het gewoon nodig hebben maar ze kunnen het gewoon niet betalen.

Voor die mensen die het niet kunnen betalen vind ik 60 euro per maand extra moeten betalen HEEL veel geld.

Die CVZ zal maandelijks veel verdienen 60 euro per persoon. :shock:
Ik denk niet dat het CVZ veel verdient aan wanbetalers, wanbetalers kosten in principe altijd geld. Dus kostendekkend werken om de regeling uit te voeren vindt ik prima.
De maatschappij draait jaarlijks voor miljoenen zo niet enkele miljarden op voor allerlei kosten die gemaakt worden door mensen die rekeningen niet betalen.

Dus waarom zou ik moeten opdraaien voor kosten veroorzaakt door wanbetalers??

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door sjohie »

Chocomelk schreef:
puma73 schreef:Dat jij het overdreven vindt is jouw mening. Ik vindt dit een prima regeling, de kosten daar leggen waar ze veroorzaakt zijn.
Er zijn meer dan genoeg mensen in Nederland die de zorgverzekering maar al te graag willen betalen en het liefste nog een aanvullende verzekering willen hebben omdat ze het gewoon nodig hebben maar ze kunnen het gewoon niet betalen.

Voor die mensen die het niet kunnen betalen vind ik 60 euro per maand extra moeten betalen HEEL veel geld.

Die CVZ zal maandelijks veel verdienen 60 euro per persoon. :shock:
60 euro is ~1 uur kantoortijd van een ter zake kundige medewerker inclusief faciliteiten voor de medewerker. Het aantal gevallen zoals deze, loopt in de honderdduizenden inmiddels, dus daar achteraan jagen kost nogal wat mensen en moeite, en dus geld. Hier wordt niemand rijk van.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: CVZ Criminelen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjohie schreef: 60 euro is ~1 uur kantoortijd van een ter zake kundige medewerker inclusief faciliteiten voor de medewerker. Het aantal gevallen zoals deze, loopt in de honderdduizenden inmiddels, dus daar achteraan jagen kost nogal wat mensen en moeite, en dus geld. Hier wordt niemand rijk van.
Zo had ik het nog niet bekeken maar je hebt wel gelijk ja.

Gesloten