LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CZ vergoed geen afbouw antidepressiva

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
HanvanNimwegen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2017 23:41

CZ vergoed geen afbouw antidepressiva

Ongelezen bericht door HanvanNimwegen »

CZ vergoed geen afbouw antidepressiva
Na 15 jaar gebruik van antidepressiva en vergeefse poging om via de reguliere manier af te bouwen heb ik in overleg met mijn huisarts gekozen om af te bouwen met taperingsstrips van Regenboog apotheek. Dit is tot volle tevredenheid gelukt. Mijn ziektekostenverzekering CZ wil deze methode echter niet vergoeden omdat zij dit de benaming apotheekhulp geven. Ik heb een verklaring van mijn huisarts meegezonden en diverse artikelen over de taperingsstrips, maar CZ blijft weigeren om deze medicatie te vergoeden.
Heeft iemand ervaring met vergoeding van de taperingsstrips van Regenboog apotheek?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: CZ vergoed geen afbouw antidepressiva

Ongelezen bericht door sjohie »

HanvanNimwegen schreef:CZ vergoed geen afbouw antidepressiva
Na 15 jaar gebruik van antidepressiva en vergeefse poging om via de reguliere manier af te bouwen heb ik in overleg met mijn huisarts gekozen om af te bouwen met taperingsstrips van Regenboog apotheek. Dit is tot volle tevredenheid gelukt. Mijn ziektekostenverzekering CZ wil deze methode echter niet vergoeden omdat zij dit de benaming apotheekhulp geven. Ik heb een verklaring van mijn huisarts meegezonden en diverse artikelen over de taperingsstrips, maar CZ blijft weigeren om deze medicatie te vergoeden.
Heeft iemand ervaring met vergoeding van de taperingsstrips van Regenboog apotheek?
Mooi om te lezen dat het geholpen heeft!

Ik denk dat er weinig mensen zullen zijn die een vergoedding voor elkaar hebben gekregen, gezien het feit dat taperingstrips bijvoorbeeld een negatief advies kennen van de Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie (NVvP), en dat mede daarom zorgverzekeraars er nog niet van overtuigd zijn, en het dus nog niet als aparte behandeling vergoedden.

Overigens lees ik niet in je post of je CZ éérst hebt gevraagd of ze het vergoeden, voordat je er aan begonnen bent. Leuk dat je huisarts het voorstelt, maar jij bent onder de streep verantwoordelijk voor het betalen van alles, en als je het niet eerst checkt bij je zorgverzekeraar, is dit wel een zeker risico wat je neemt.

Robbiedebobbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2017 20:11

Re: CZ vergoed geen afbouw antidepressiva

Ongelezen bericht door Robbiedebobbie »

Kijk eens op deze site: http://www.cinderella-tx.org/nl/2016/11 ... cm-en-nza/

Hier staat hoe je bezwaar kunt maken tegen CZ betreffende de strips.

PS: wat zijn de kosten per strip. Ik zit er ook aan te denken om er gebruik van te maken.

Robbiedebobbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jun 2017 20:11

Re: CZ vergoed geen afbouw antidepressiva

Ongelezen bericht door Robbiedebobbie »

Ik heb bij mijn zorgverzekeraar afgelopen week de vraag gesteld of ze de strips vergoeden en zo niet wat hun alternatief is. Waarschijnlijk zal hun antwoord zijn dat ze het niet vergoeden. Maar hoe dan ook ga ik ze gebruiken omdat middels de bestaande afbouwschema's het zeer moeilijk is om af te bouwen. Of het nu gaat om antidepresiva, slaap of kalmeringstabletten. De stappen zijn gewoon te groot.

Op de site http://www.cinderella-tx.org/nl/2016/11 ... cm-en-nza/ staan ook voorbeeldbrieven die je kunt gebruiken.

HanvanNimwegen
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jun 2017 23:41

Re: CZ vergoed geen afbouw antidepressiva

Ongelezen bericht door HanvanNimwegen »

Beste Rpbbiedebobbie, Het afbouwen heb ik ik 4 x 28 dagen gedaan van 75 mg. naar 0. Dat is de langzame methode en daar had ik het meeste vertrouwen in. Het heeft me in totaal € 634,56 gekost. Ik blijf proberen om vergoeding te krijgen. Bedankt voor je link naar cinderella, ik ga me er in verdiepen.

Gesloten