LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ja, de sterkste schouders dragen de zwaarste lasten
14
22%
Ja, want iemand zal die kosten moeten betalen
3
5%
Ja, want (andere reden)
3
5%
Nee, het hele concept van efficientie door concurrentie tussen verzekeraars wordt nu kapotgemaakt
7
11%
Nee, er zijn al zoveel zaken inkomensafhankelijk, niks mis met veel verdienen
10
16%
Nee, want iedereen krijgt al dezelfde verzekering, dit is discriminatie
9
14%
Nee, want (andere reden)
2
3%
Maak er gewoon een belasting van, want dat is het feitelijk
6
10%
Verzekeren is een vrije keus, daar moet de overheid zich buiten houden
9
14%
Geen mening
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 63

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ vogels ben het eerlijk gezegd met je eens..
Nu journaal uitkerings mensen gaan er zoals het er nu naar uit ziet ook 30 % achteruit..

Dit is echt niet goed....
Tenomin op hun plaats gaan zitten,nou misschien zouden een paar jan.l.l en het nog beter doen datndat stelletje graaiers daar!!

Alles staat op zijn kop.politici,mensen van vvd zeggen lidmaatschap,dat is niet zomaar....

Ze zijn knettergek daar....weten van gekkigheid niet wat ze moeten doen..,niet zo gek eens is er niks meer te halen..

Las ook dat ja even off topic maar maakt me wel boos want wij krijgen het niet,wachtgeld torenhoog!!! E pas na drie mnd sollicitatie plicht,goh..als je je als normale werknemer niet binnen zoveel,dagne meld krijg je niks of boete...hoe bedoel je alles is krom..


Gewoon lekker doorgaan zo hoor den haag,gewoon volhouden...vraag me af of rutte nog lekker slaapr,hoop het niet!!

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Bor Komorovski schreef:
volgens mij spreek ik bij punt 2 en 3 over bezuinigingen
Maar dat is mijn punt, dat zijn het dus niet. Iedereen heeft recht op zorg en we moeten allemaal meebetalen. Tot op zekere hoogte.

hoezo zijn punt 2 en 3 geen bezuinigingen?

het blijkt iedere keer weer bij de overheid dat miljarden over de balk worden gesmeten
ik heb vanuit het verpleeghuis waar mijn moeder is geweest de ervaring dat managers continu bezig zijn personeel te overladen met de meest onnozele administratieve handelingen
als je die managers er uit schopt hoef je die niet te betalen en heeft het verzorgend personeel weer tijd om zorg te verlenen


wat er mis is met het huidige systeem is dat het voor veel mensen niet meer te betalen is
Honderd euro per maand met zorgtoeslag, kom op, dat doet toch niet zoveel pijn? Ik heb ook een laag inkomen gehad dus weet waar ik over praat. Bovendien vind ik het idee van concurrentie niet verkeerd: de verzekeraars zullen hun winst willen maximaliseren met veel klanten, moeten op de prijs concurreren, en zullen daardoor efficienter werken en sneller met zorgverleners over kosten in discussie gaan. Nu ben ik bang dat die prikkel tot efficientie weg zal vallen en de deur openstaat om de kosten ongehinderd te laten vermeerderen.

u vergeet gemakshalve het [ stijgende] eigen risico van de zorg en de oplopende lasten en heffingen van de overheid en gemeentes
de stijgende huren en energieprijzen
de tijd dat u weinig geld had is waarschijnlijk al enige tijd geleden en de situatie is een stuk slechter geworden voor mensen met een laag inkomen


dit valt wel op te lossen, namelijk de lonen en uitkeringen te verhogen
maar ook dat geld moet dan bij de rijken van nederland worden gehaald
En die zullen dat geld eerst moeten verdienen maar als ze 60-70 cent op elke extra euro moeten inleveren dan is dat geen aanmoediging om nog je best te gaan doen. Een rijke stinkerd verdient misschien een half miljoen per jaar maar als hij een onderneming heeft opgbouwd die ook nog eens werkgelegenheid en economisch potentieel verschaft, is dat niet zijn goed recht? Een beloning voor hard werken en goede ideeen?

de rijke ondernemer die met hard werken een fortuin heeft gemaakt is grotendeels een mythe
de meeste rijkdom ontstaat door het kind te zijn van rijke ouders
verder hebben rijke mensen connecties, waarbij rijkdom kan worden vermeerderd
verder is er geld geweest om de kinderen een goede opleiding en een goede start met een bedrijf te geven
als je van arme komaf ben moet je wel erg veel talenten hebben om succesvol te worden
en wat is uw keus dan?
half nederland naar de voedselbank, omdat rijke mensen hun rijkdom verdienen?


Overigens zeuren al die Jannen Modaal wel over hoge inkomens maar is voor hen voetbal wel volkssport nummer 1 en hoor je ze niet over de giga-salarissen van de voetbalpro's en -bonzen en over het feit dat gemeenten met belastinggeld voetbalclubs van de ondergang moeten redden. En ze kopen wel voetbalkaartjes dus betalen aan die onzin mee..
ik vraag me af waar u deze onzin vandaan hebt gehaald

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door tenormin »

Voorlopig mag Marnix Rutte om 9 uur alles gaan uitleggen. Ben benieuwd hoe hij het brengt. Zo als "oh ja, vergeten uit te leggen dat Kunduz ook nog betaald moet worden". Ik bedoel met 16.000.000 die het allemaal zo goed weten, het ook niet kunnen en de mensen die het wel kunnen, (de eerlijke zakenmensen die hun eigen bedrijf b.v. hebben grootgemaakt) die bedanken voor de "eer". Moet je zien wie welke posten gaan innemen, de meesten hebben geen zak verstand van het Ministerie waar ze terechtkomen c.q. de baas over gaan spelen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Bedankt VVD en (strategische) PVDA stemmers ! :evil:

riddert
Berichten: 2131
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door riddert »

Chocomelk schreef:Bedankt VVD en (strategische) PVDA stemmers ! :evil:
Niks te danken, graag gedaan.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door nevermind »

riddert schreef:
Chocomelk schreef:Bedankt VVD en (strategische) PVDA stemmers ! :evil:
Niks te danken, graag gedaan.

Had het ook niet anders verwacht! :lol:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

riddert schreef: Niks te danken, graag gedaan.
Hoop dat jij je medemens die het dadelijk mischien nog slechter krijgt als het
nu al heeft wel een beetje financieel gaat helpen.
Succes ermee.

riddert
Berichten: 2131
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door riddert »

Chocomelk schreef:
riddert schreef: Niks te danken, graag gedaan.
Hoop dat jij je medemens die het dadelijk mischien nog slechter krijgt als het
nu al heeft wel een beetje financieel gaat helpen.
Succes ermee.
Wacht toch eerst eens af wat er überhaupt van de nieuwe voorstellen door de kamer(s) heenkomt en daarna ingevoerd word. Aan het begin van de week werd er gesproken dat de lage inkomens er 0.2% op vooruit gingen, zojuist hoorde ik op het journaal op de radio dat deze groep er volgens RTL er 30% op achteruit gaat.

Wat betreft de zorgpremies hoorde ik bedragen van 2 tientjes per maand voor de laagste inkomens; lijkt me een koopje. Of niet dan.

Al met al hoor je veel tegenstrijdige berichten, al dan niet gebaseerd op aannames en de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door tenormin »

riddert schreef:
Chocomelk schreef:
riddert schreef: Niks te danken, graag gedaan.
Hoop dat jij je medemens die het dadelijk mischien nog slechter krijgt als het
nu al heeft wel een beetje financieel gaat helpen.
Succes ermee.
Wacht toch eerst eens af wat er überhaupt van de nieuwe voorstellen door de kamer(s) heenkomt en daarna ingevoerd word. Aan het begin van de week werd er gesproken dat de lage inkomens er 0.2% op vooruit gingen, zojuist hoorde ik op het journaal op de radio dat deze groep er volgens RTL er 30% op achteruit gaat.

Wat betreft de zorgpremies hoorde ik bedragen van 2 tientjes per maand voor de laagste inkomens; lijkt me een koopje. Of niet dan.

Al met al hoor je veel tegenstrijdige berichten, al dan niet gebaseerd op aannames en de waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen.
riddert, iedereen zit iedereen momenteel op te naaien: laatste nieuws, okay, niet de betrouwbaarste bron: http://www.telegraaf.nl of http://www.ad.nl en dan even klikken en lees het.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

ik heb sterk de indruk dat al die onrust bewust wordt aangewakkerd
in het bijzonder door de telegraaf
de telegraaf met zijn grote lezersbestand verslaat geen nieuws, maar is bewust bezig met politiek te bedrijven
of dit gebeurt, om kranten te verkopen, dan wel dat de krant wordt gebruikt door de eigenaren om hun eigen belangen te behartigen weet ik niet zeker
ik vind het wel een erg enge ontwikkeling

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door tenormin »

ruud_a, Algemeen Dagblad ook aangeklikt, neem ik aan? Telegraaf dikt alles aan, niks nieuws. Leest (voor mij) wat gemakkelijker dan NRC.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

toch kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat het meer is dan aandikken
ook in de verkiezingstijd vond ik het nieuws soms twijfelachtig
en inderdaad ook de site van het ad bekijk ik en die van de volkskrant

Jan Witjes
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:08

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door Jan Witjes »

Jammer dat er een bovengrens is gesteld de aller rijksten kunnen veel meer betalen dan krijg je een totaal ander beeld. En wordt 2 maal modaal niet helemaal de dupe. En dan gaat de VVD net zoals een paar andere partijen totaal verdwijnen in de toekomst. Wat een draaideur is die meneer Rutte toch wil kostte wat het kost minister president zijn !

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door ruud_a »

Jan Witjes schreef:Jammer dat er een bovengrens is gesteld de aller rijksten kunnen veel meer betalen dan krijg je een totaal ander beeld. En wordt 2 maal modaal niet helemaal de dupe. En dan gaat de VVD net zoals een paar andere partijen totaal verdwijnen in de toekomst. Wat een draaideur is die meneer Rutte toch wil kostte wat het kost minister president zijn !
je moet verschil blijven maken tussen zorgtoeslag en belastingheffing
een zekere solidariteit in de zorgkosten is prima
als je heffingen wilt doen over de top van het inkomen, moet je het gewoon belasting noemen
en dus niet verlagen naar 49%, maar verhogen naar 56%

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

denk dat nu elke krant ,nieuwszender van alles brengt ,
en er zal heus kern van waarheid in zitten,anders zou de hele politiek ,zorgverzekeraars zelfs en andere partijen niet zo op hun achterste benen staan..

maar men rutte zei gisteren al,er kan aan gesleuteld worden,en hij zal wel moeten,want dit gaat hem niet worden,dit krijgen ze zo en zo er bij de eerste kamer niet doorheen.

ze kunnen ons van alles wijsmaken,ja, arbeidskorting wordt hoger,belasting naar beneden.
mooie woorden,maar dat heet mensen om de tuin leiden,want ze willen gewoon geld en niet ons het naar onze zin maken..simpel..

het wordt misschien eens tijd dat nederlanders zich idd laten zien en horen,het land eens helemaal plat gooien en laten zien dat ned het ook niet meer pikt...
nu slikken we alles maar,nou ja oke moet bezuinigd worden..het moet...

dit is het nog niet,straks komt er weer een ronde...de Eu wilde al meer bijdrage hebben,dus?
natuurlijk zegt meneer rutte dan...wij betalen wel,wij willen er graag bij horen en ja hoor wij kunnen dat wel,lachend...is alleen maar goed voor ons landje...ik weet wat anders wat goed is voor meneer rutte :evil: :evil:

ik ga het van me af zetten,laat je gek maken en ? als het gebeurd gebeurd het toch...(cynisch bedoeld)
maar denk niet in deze vorm...

ik weet heus wel dat er bezuinigd moet worden,maar ze willen niet luisteren naar wat mensen te zeggen hebben! ga het ergens anders halen,zat dingen,en dat is hier al vaker besproken,maar ze willen het niet zien.

van de week werd er door een minister gevraagd,denkt u niet dat u het land kapot bezuinigd,glashard NEE..
nou top toch,bedrijven failliet bij de vleet,werkeloosheid torenhoog,voedselbanken kunnen het niet aan...maar gaat geweldig in ons land!!
vooral in den haag,daar nemen ze nog een lekker gebakje bij de koffie hoor,om van de week het kabinet in te luiden! natuurlijk! er zat gezinnen die hebben al jaren geen gebakje op!!!

zo ik ben het kwijt..op de vroege morgen,ik kan er tegen en dit is het laatste wat ik er over zeg,maak me toch maar druk om??vooral andere mensen die het heeeeeel zwaar krijgen

TonGr
Berichten: 158
Lid geworden op: 21 dec 2007 07:48

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door TonGr »

Ergens anders gelezen, maar vind het idee nog niet zo slecht als er toch op de zorg bezuinigd moet worden.

Laten we onze bejaarden in de gevangenis zetten en
de criminelen in een verpleeghuis!
Op deze manier hebben de bejaarden toegang tot
douches, hobby's, en wandelingetjes.
Ze krijgen dan ongelimiteerd gratis medicijnen,
medische – en tandheelkundige behandelingen,
rolstoelen enz.
Bovendien krijgen ze geld in plaats van te moeten
betalen.
Ze worden constant via videocamera’s in de gaten
gehouden dus ze kunnen direct geholpen worden
als ze vallen of hulp nodig hebben.
Hun beddengoed wordt twee maal per week
verschoond
en al hun kleding wordt gewassen en gestreken naar hen terug gebracht.
Een surveillant checkt elke 20 minuten
hoe het met ze gaat en brengt maaltijden en hapjes
naar hun cel.
Ze kunnen familiebezoek ontvangen in een vertrek
dat speciaal hiervoor ontworpen is
Ze hebben toegang tot een bibliotheek,
de sportzaal,
een geestelijke raadgever, het zwembad
en mogen een opleiding volgen.
Eenvoudige kleding, schoenen, slippers en hulp
zijn gratis voorhanden ..
Privékamers voor allen met een tuin
waar ook oefeningen gedaan kunnen worden.
Sinterklaas, Kerstviering af en toe
eens een barbecue of theatervoorstelling,
allemaal gratis!
Elke bejaarde heeft de beschikking over n computer,
‘n TV, ‘n radio en dagelijkse telefoongesprekken.
Een bestuur met managers is aangesteld om klachten
in behandeling te nemen en de surveillanten moeten
zich aan een strenge code houden,
hóe de bejaarden te behandelen.

Terwijl aan de andere kant…
De criminelen koud eten krijgen,
alleen worden gelaten, achter gesloten deuren,
zonder dat er naar ze wordt omgekeken.
De lichten gaan om negen uur ’s avonds uit
en douchen kan eens per week.
Ze wonen in een kleine kamer,
betalen hiervoor per maand +- 1530€
en hebben geen enkele hoop er ooit nog uit te komen..
Zet je toch wel even aan het denken niet ?

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

ruud_a schreef:ik heb sterk de indruk dat al die onrust bewust wordt aangewakkerd
in het bijzonder door de telegraaf
de telegraaf met zijn grote lezersbestand verslaat geen nieuws, maar is bewust bezig met politiek te bedrijven
of dit gebeurt, om kranten te verkopen, dan wel dat de krant wordt gebruikt door de eigenaren om hun eigen belangen te behartigen weet ik niet zeker
ik vind het wel een erg enge ontwikkeling
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Als de minima met bezuinigingsmaatregelen getroffen worden lees je het wel, maar wordt er lang niet zo'n drama van gemaakt als nu, nu de hogere inkomens eindelijk eens een veer moeten laten. Wat nu staat te gebeuren raakt hen in de eigen portemonnee.

Als de minima nog eens zouden moeten inleveren, och, dat is niet zo erg. Zielig, maar dat is hun probleem. Maar blijf van onze portemonnee af! Dat is toch wel een beetje de boodschap die ik door al dat geschreeuw heen hoor.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door witte angora »

Op nu.nl staat trouwens een heel ander soort bericht in verband met de zorg. Dat betreft de gevolgen die het regeerakkoord heeft voor de chronisch zieken:
Chronisch zieken en gehandicapten zien door het regeerakkoord hun financiële situatie enorm achteruit gaan.

Daarvoor waarschuwt de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-raad), een koepel van 190 landelijke organisatie voor deze groep mensen, zaterdag.

De chronisch zieken hebben flink te lijden onder het afschaffen van de belastingaftrek voor ziektekosten, het verhogen van eigen bijdragen en het niet meer vergoeden van de huishoudelijke hulp.

De hervormingen in het zorgstelsel verzachten de pijn slechts, want de meeste chronisch zieken zullen een hoger inkomensverlies lijden dan gezonde Nederlanders, aldus de koepel.

Zo zullen chronisch zieken met een modaal inkomen zo'n 100 tot 250 euro per maand gaan inleveren dankzij de nieuwe plannen, verwacht de CG-raad. Bovendien zullen ook chronisch zieken die flink onder modaal verdienen, nog inleveren. De raad pleit er daarom voor om de plannen van de VVD en PvdA opnieuw door te rekenen en eventueel aan te passen.

http://www.nu.nl/binnenland/2949555/eno ... ieken.html

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door G7 »

De materie zelf gaat me even boven mijn pet, want de een zegt zus en de ander zegt zo. We wachten het maar gewoon af. Het enige waar ik me in kan vinden is, dat de meest verdienenden makkelijk een paar euro's extra kunnen missen. Meestal merken/missen ze het geen eens. Maar voor de rest moet het wel eerlijk verdeeld worden en niet hele groepen, over het algemeen de midden inkomens, een oor aannaaien. Dat zijn vaak de hardwerkende Nederlanders en niet te vergeten.... de ouderen... waar ik mezelf toe reken met een laag inkomen (aow met piepkein pensioentje partner) en altijd hard gewerkt hebben, die moeten beslist ontzien worden.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Inkomensafhankelijke zorgpremies, een goed idee?

Ongelezen bericht door tenormin »

Vind die inzending van TonGr wel leuk eigenlijk. Dat is wat wij denken hoe het er in een gevangenis aan toe gaat. Maar goed, ga niet zijn hele verhaal ontleden, maar toch een vraagje: waar gaat het personeel naar toe, verhuizen die niet mee? Want alles wat je opnoemt voor de bejaarden in de gevangenis daar blijft het personeel wel om nu die oudjes te verzorgen. Hoe moet dat dan als die criminelen in een verzorgingshuis zouden zitten, moeten de hulpen van het verzorgingshuis de criminelen gaan bewaken? Lukt niet hoor. Lopen die boeven weer echt vrij rond; da's toch niet de bedoeling?

Gesloten