LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Demilove
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015 16:27

Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Demilove »

Hallo,

Kan een zorgverzekering (Menzis) bepalen/verplichten of jij met openbaar vervoer of eigen vervoer reist?
Ik zit 18 maanden in behandeling, om het half jaar moet ik opnieuw een machtiging aanvragen voor vergoeding van de reiskosten. Nu heb ik al 2 keer eigen vervoer vergoed gekregen (1 jaar dus) En nu ben ik in mijn laatste half jaar, ten eerste was mijn aanvraag "kwijt" en nu zag ik tot mijn grote verbazing dat ik Alleen openbaar vervoer vergoed krijg. Na dit gelezen te hebben, heb ik meteen een mail gestuurd met dat ze een fout gemaakt moeten hebben, en na gekeken in mijn aanvraag en daar staat duidelijk dat ik met mijn eigen vervoer reis.

Nu kreeg ik een antwoord terug dat als ik het er niet mee eens was dat ik een brief moet sturen, met waarom ik niet met openbaar vervoer kan reizen en een verklaring van een arts.

Kan dit zomaar? Terwijl ze het al een jaar wel toegekend hebben?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Kijk in de polisvoorwaarden. Ik heb de voorwaarde van de basisverzekering van Zilveren Kruis opgezocht. De andere zorgverzekeraars hebben in principe dezelfde voorwaarde. De eigen bijdrage is €97 per jaar.
artikel 19.2 Voorwaarden voor aanspraak
1 Voor zittend ziekenvervoer (met het openbaar vervoer, (meerpersoons) taxivervoer of eigen auto) moeten wij u vooraf toestemming hebben gegeven via de Vervoerslijn, telefoonnummer 071 - 365 41 54. Een medewerker van de Vervoerslijn bepaalt of u aanspraak heeft op vervoer. Ook bepaalt deze op welke vorm van vervoer u recht heeft.
2 Het vervoer moet verband houden met zorg waar u vanuit uw basisverzekering aanspraak op heeft of die vanuit de Wlz wordt vergoed.
Vervoer wordt alleen vergoed door de basisverzekering als u voldoet aan:
Zittend ziekenvervoer
U heeft aanspraak op :
a zittend ziekenvervoer met openbaar vervoer (laagste klasse),
(meerpersoons) taxivervoer of een kilometervergoeding van € 0,31 per kilometer bij vervoer per eigen auto. De aanspraak geldt voor verzekerden die:
• nierdialyse ondergaan;
• oncologische behandelingen met radio- of chemotherapie
ondergaan;
• visueel gehandicapt zijn en zich zonder begeleiding niet
kunnen verplaatsen;
• rolstoelafhankelijk zijn.

b vervoer van een begeleider als begeleiding noodzakelijk is, of bij begeleiding van verzekerden tot 16 jaar.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Je kunt het ook omdraaien: waarom zou het logisch zijn dat je autokosten vergoedt krijgt? En welke autokosten reken je dan? Het maakt nogal wat uit of je in een Fiat Panda rijdt of een Audi A4. OV kosten zijn het meest objectief en als het dan ook nog 100% vergoed wordt kost het je niets.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind het ook juist wel opmerkelijk dat ze het vervoer eerst wel hebben vergoed. Volgens mij is daar in principe vanuit de basisverzekering geen recht op. Dus mogelijk had u een aanvullende verzekering die dit wel dekte en zijn de voorwaarden daarvan veranderd?

Demilove
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015 16:27

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Demilove »

Oke, ik reageer eventjes snel, vanavond zal ik er wat uitgebreider op ingaan.

Mijn verzekering is niet veranderd, ik had hiervoor ook geen aanvullende verzekering, en de aanvraag is nog van 2014 en een half jaar daarvoor kreeg ik nog wel eigen vervoer vergoed in hetzelfde jaar.
De voorwaarden zouden dan nog hetzelfde moeten zijn.

Ik ben in therapie wegens psychische klachten.

Ik heb verder eventjes geen tijd, bedankt iig.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door sjohie »

Demilove schreef:Oke, ik reageer eventjes snel, vanavond zal ik er wat uitgebreider op ingaan.

Mijn verzekering is niet veranderd, ik had hiervoor ook geen aanvullende verzekering, en de aanvraag is nog van 2014 en een half jaar daarvoor kreeg ik nog wel eigen vervoer vergoed in hetzelfde jaar.
De voorwaarden zouden dan nog hetzelfde moeten zijn.

Ik ben in therapie wegens psychische klachten.

Ik heb verder eventjes geen tijd, bedankt iig.
Je zorgverzekeraar is misschien niet veranderd, maar je zorgverzekering wél, al was het alleen maar omdat er altijd vanuit de overheid wat wijzigingen in het basispakket zijn per 1 januari van een nieuw jaar. Dit nog los van wijzigingen van aanvullende verzekeringen die je hebt afgesloten.

rheevan
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 dec 2010 21:19

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door rheevan »


Menzis
Berichten: 94
Lid geworden op: 11 mei 2009 21:09
Contacteer:

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Menzis »

Hoi Demilove,

Ik lees hier je berichtje over de machtiging die je van ons hebt ontvangen.
Ik begrijp dat je een machtiging hebt gekregen voor openbaar vervoer, maar dat je voorheen altijd een machtiging had voor eigen vervoer. Als je wilt kijk ik graag voor je na wat de situatie precies is.
Je gegevens zijn welkom per e-mail. Wil je verwijzen naar deze pagina. Ons mailadres is [email protected].

Met vriendelijke groet,
Jeannette Nijdam
Menzis

stofzuigertje

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mag ik iedereen er op wijzen dat soms openbaar vervoer erg moeilijk kan zijn.

Als je ver van de halte woonde en lang op je bus moet wachten of het overstappen?
Niet aansluitende bussen die soms om de 2 uren rijden....

Als ik ga is prima verbinding binnen de stad maar mijn zus in dorpje heeft om de 2 uren een bus.
De halte is 850 meters lopen van haar huis.
Ze heeft problemen met blaas dus bij koude moet ze onderweg plassen...

En ook nog halverwege een overstap en ze heeft niet eens een OV chipkaart want wat moet ze daar mee?

Maar ook mijn broer in Amsterdam, prima bus en tram, maar..... kun je altijd zitten?
Mensen die moeilijk lopen krijgen eerder auto vergoeding maar als je last hebt van de koude... dan zelden.
En zolang niemand rekening houd dat in grote delen van Nederland waar relatief weinig mensen wonen de bussen soms zo weinig rijden...
Voorbeeld;

Als mijn zus om 9.45 in ziekenhuis moet zijn moet zij daarvoor om 7.35 instappen, en 7,55 uitstappen.
Als ze om 9.35 gaat komt ze namelijk 10 minuten te laat..
En terug hetzelfde, haalde ze de bus of moet ze op volgende wachten.

en bij verplichten bus is carpoolen niet meer mogelijk wat ook vaak gebeurde met vaste patiënten.
Maar mensen die ondanks ziekte nog werken komen soms niet van thuis maar van werk en daar word nauwelijks rekening mee gehouden.

Dus er is soms een andere reden waarom ook ik met goede bussen niet hiervan gebruik kan maken wegens werk elders op industrie terrein zonder openbaar vervoer....

Demilove
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015 16:27

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Demilove »

Menzis, ik zal zo snel mogelijk een mail naar jullie sturen, dan hoop ik dat we eruit gaan komen.

Ja dat snap ik wel dat het vanaf 1 januari veranderd kan wezen, en ik weet dat ik die 97 euro moet betalen als eigen bijdrage en mijn eigen risico voor 2015. Voor mij gaat het nu om een aanvraag van november 2014, dus dan zou ik nog een stuk van november en december vergoed kunnen krijgen. En als ik van tevoren zou weten dat ik alleen nog openbaar vervoer zou krijgen, was ik niet met eigen vervoer gegaan natuurlijk. Het is iig een goede les geweest, want ik zal niets meer onaangetekend versturen, beter zelfs nog alles over de mail.

rheenvan dankjewel ik val onder langdurige ziekte of aandoening en onder de hardheidsclausule.

En dank je wel stofzuigertje, er wordt nogal makkelijk over geoordeeld.

Bedankt in ieder geval allemaal. Ik ga contact opnemen met Menzis, en hoop dat we eruit gaan komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door kweenie »

Stofzuigertje, er spelen hier twee zaken. De eerste is of je recht hebt op vergoeding van het vervoer naar het ziekenhuis. De tweede vraag is of ze in dat geval alleen OV kunnen vergoeden.

De tweede vraag hangt samen met de eerste. Want, in prinvipe is er geen vergoeding voor het vervoer naar het ziekenhuis, behalve bijvoorbeeld voor dialyse of kankerbehandelingen etc. (En natuurlijk ook voor de ambulance...) Voor 'normale' behandelingen is er geen vergoeding.

Maar als je als chronisch zieke vaak naar het ziekenhuis moet, dan kun je in sommige gevallen gebruik maken van de hardheidsclausule/coulanceregeling. Je kunt dan soms wel een vergoeding krijgen. Omdat dit geen algemeen 'recht' is, maar per individu bekeken wordt, kan er ook per individu worden bepaald of iemand een vergoeding krijgt en onder welke voorwaarden. De verzekeraar kan dan dus aanvullende eisen stellen. Zo zal iemand die hartje amsterdam woont eerder alleen OV vergoed krijgen (afhankelijk van de aandoening), terwijl iemand die ergens in noord-oost Groningen woont, waarschijnlijk de auto vergoed krijgt.

swaen
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 aug 2014 23:25

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door swaen »

Als je voor bestraling met eigen vervoer gaat dan moet je eerst 95 euro eigen bijdrage betalen en daarna wordt de ER aangesproken. Vergoeding is 0,31 per km.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door puma73 »

stofzuigertje schreef:Mag ik iedereen er op wijzen dat soms openbaar vervoer erg moeilijk kan zijn.

Als je ver van de halte woonde en lang op je bus moet wachten of het overstappen?
Niet aansluitende bussen die soms om de 2 uren rijden....

Als ik ga is prima verbinding binnen de stad maar mijn zus in dorpje heeft om de 2 uren een bus.
De halte is 850 meters lopen van haar huis.
Ze heeft problemen met blaas dus bij koude moet ze onderweg plassen...

En ook nog halverwege een overstap en ze heeft niet eens een OV chipkaart want wat moet ze daar mee?

Maar ook mijn broer in Amsterdam, prima bus en tram, maar..... kun je altijd zitten?
Mensen die moeilijk lopen krijgen eerder auto vergoeding maar als je last hebt van de koude... dan zelden.
En zolang niemand rekening houd dat in grote delen van Nederland waar relatief weinig mensen wonen de bussen soms zo weinig rijden...
Voorbeeld;

Als mijn zus om 9.45 in ziekenhuis moet zijn moet zij daarvoor om 7.35 instappen, en 7,55 uitstappen.
Als ze om 9.35 gaat komt ze namelijk 10 minuten te laat..
En terug hetzelfde, haalde ze de bus of moet ze op volgende wachten.

en bij verplichten bus is carpoolen niet meer mogelijk wat ook vaak gebeurde met vaste patiënten.
Maar mensen die ondanks ziekte nog werken komen soms niet van thuis maar van werk en daar word nauwelijks rekening mee gehouden.

Dus er is soms een andere reden waarom ook ik met goede bussen niet hiervan gebruik kan maken wegens werk elders op industrie terrein zonder openbaar vervoer....

Er is een regeling zittend ziekenvervoer. Voor wie is die regeling, Voor mensen die nierdialyse moeten ondergaan, voor mensen die chemotherapie hebben en voor mensen die permanent in een rolstoel zitten.

Dan is er nog een groep mensen die om een of andere reden beroep doen op de hardheidsclausule voor zittend ziekenvervoer en om die reden er recht op hebben.

Dat zijn dus niet die mensen die in bovenstaand bericht genoemd worden.

Demilove
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 jan 2015 16:27

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Demilove »

Nou ik denk dat het opgelost is, want het geld staat op mijn rekening bedankt Menzis.

Ik was net bezig met een mail te sturen naar Menzis, en ga dat ook wel nog even doen, want ik zie dat mijn polis niet veranderd is, voordat ik het straks mag terug betalen. :mrgreen:

In ieder geval wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.

honda98
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2005 08:33

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door honda98 »

ik ben blij dat ik niet bij menzis ben ! ik hoor alleen maar klachten !
ik ben bij zorg en zekerheid !daar hoor je bijna geen klachten over !
ze willen allemaal aan je verdienen maar als ze wat moeten vergoeden zijn ze niet thuis !
geef ons het zieken fonds weer terug en dat zooitje in den haag laten vertrekken inclusief edith schippers

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door puma73 »

honda98 schreef:ik ben blij dat ik niet bij menzis ben ! ik hoor alleen maar klachten !
ik ben bij zorg en zekerheid !daar hoor je bijna geen klachten over !
ze willen allemaal aan je verdienen maar als ze wat moeten vergoeden zijn ze niet thuis !
geef ons het zieken fonds weer terug en dat zooitje in den haag laten vertrekken inclusief edith schippers
Ik zit al heel lang bij Menzis, het is een zorgverzekering als alle andere. Elke zorgverzekering heeft voors en tegens.

honda98
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 mei 2005 08:33

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door honda98 »

dat alle zorg verzeraars voor en tegens hebben ben ik wel met je eens !maar mijn verzekeraar komt
bijna nooit in de open baar heid ! ik zeg ook niet dat ze heilig zijn maar het is wel derealiteid !
ik vind de zorg tegen woordig slecht geregeld door dat zooitje in den haag !
ik reageer ook niet meer op dit onderwerp en zet er een punt achter ! vrg honda98

Désirée Röver
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jan 2015 15:52

Re: Kan een zorgverzekering bepalen of je met o.v. reist?

Ongelezen bericht door Désirée Röver »

De worgverzekeraars bepalen via de kleine lettertjes in de polis die je krijgt opgedrongen, niet alleen al òf je een behandeling krijgt, maar zelfs ook welke, bij wie, en hoe lang...
Zijn we dan nog verbaasd dat ze eenzijdig bepalen dat je reiskosten worden vergoed volgens de norm van het openbaar vervoer, en niet qua kosten van reizen per eigen auto?

Gesloten