Kartelvorming basispremie 2023?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door john46 »

Vandaag op Independer gekeken naar alternatief voor mijn huidige verzekering bij Just van CZ gaat van 114,35 naar 127,95 absurde stijging.
Wat blijkt dat alle voordelige verzekeraars een premie hanteren van ca. € 128,- valt dus weinig meer te kiezen in de basis. Tijd voor een Zorgpremieplafond/ compensatie of gewoon nationaliseren naar een overheidsbasisverzekering?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En denkt u dan dat een overheidsbasisverzekering voordeliger zou zijn?

Welja, nog meer compensatie.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door BL2 »

Alles stijgt absurd, dus zou vreemd zijn na een pandemie dat de zorgpremie niet zou stijgen.
Als je weinig verdient en weinig eigen vermogen hebt, is er al een mooie compensatie via teruggave belastingdienst van bijna 100 procent zorgpremie.
Dat andere dat dan weer in hun premie terug zien, moet toch geen probleem zijn ?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

john46 schreef:
13 nov 2022 16:28
Vandaag op Independer gekeken naar alternatief voor mijn huidige verzekering bij Just van CZ gaat van 114,35 naar 127,95 absurde stijging.
Wat blijkt dat alle voordelige verzekeraars een premie hanteren van ca. € 128,- valt dus weinig meer te kiezen in de basis. Tijd voor een Zorgpremieplafond/ compensatie of gewoon nationaliseren naar een overheidsbasisverzekering?
Je bedoelt dus terug naar het ziekenfonds. Dat gaat niet gebeuren.

De goedkoopste verzekeringen zijn bewust fiks duurder geworden.

Quote uit het AD:

Om het verschil in premie tussen gezonde en oudere of zieke verzekerden te verkleinen, heeft de politiek beslist dat verzekeraars volgend jaar minder geld krijgen voor die goedkopere polissen.
,,Op zich is het een goede ontwikkeling dat gezonde mensen iets meer gaan betalen voor hun zorgverzekering in het kader van solidariteit”, zegt Peter Ruys van Zorgkiezer, maar hij voegt eraan toe: ,,Er is ook een hele grote groep Nederlanders die noodgedwongen de goedkope polis neemt en die zich met de toch al snel stijgende prijzen nu ook nog eens geconfronteerd ziet met deze forse verhoging.”

MorSos312
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2022 16:09

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door MorSos312 »

Vandaag echt verrast bij het doornemen van de stijging van de nieuwe zorgpremies voor 2023.
Bij het IZA is de basispremie met 12% gestegen bij ZZ 10%; daardoor volgend jaar € 420 meer premie verschuldigd.
Dan hebben we het nog niet gehad over verhogingen van de dagelijkse boodschappen, de energie/maatregelen/kosten enz. enz.
Via compensatie wordt er wel hier een daar wat leed verzacht, maar de lijn is dat het leven voor de gemiddelde burger heel veel
duurder en onbetaarbaar dreigt te worden. Ik wil niet klagen, er zijn natuurlijk andere verschrikkelijke zaken...., maar de ontwikkeling
is zorgwekkend met de vraag wat er nog meer gaat komen en wat wordt er aan nodeloze verspillingen en verbetering efficientie wordt
gedaan?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Raar verhaal. Ook ongezonde mensen konden die goedkopere polis afsluiten.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door gosewijn »

En de volgende keer wordt het weer duurder.

Premie cz nu 138,25 ..... Niet klagen

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door rwolters »

ZeerPrivé schreef:
13 nov 2022 16:47
john46 schreef:
13 nov 2022 16:28
Vandaag op Independer gekeken naar alternatief voor mijn huidige verzekering bij Just van CZ gaat van 114,35 naar 127,95 absurde stijging.
Wat blijkt dat alle voordelige verzekeraars een premie hanteren van ca. € 128,- valt dus weinig meer te kiezen in de basis. Tijd voor een Zorgpremieplafond/ compensatie of gewoon nationaliseren naar een overheidsbasisverzekering?
Je bedoelt dus terug naar het ziekenfonds. Dat gaat niet gebeuren.

D
Het ziekenfonds was geen overheidsverzekering. Ten eerste werd het uitgevoerd door diverse instanties die geen onderdeel waren van de overheid, en ten tweede was een groot deel van de bevolking verzekerd via een particuliere verzekeraar.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
13 nov 2022 17:11
Raar verhaal. Ook ongezonde mensen konden die goedkopere polis afsluiten.
Tuurlijk, maar of dat voor die personen verstandig was, is een 2e. Zeker omdat ik voorbij heb zien komen, dat ze in de loop van het komend jaar strenger gaan zijn bij vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorgverleners. Daardoor zouden zeker ongezonde mensen met de goedkoopste verzekeringen nogal eens met fikse rekeningen geconfronteerd kunnen worden.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door rwolters »

john46 schreef:
13 nov 2022 16:28
Vandaag op Independer gekeken naar alternatief voor mijn huidige verzekering bij Just van CZ gaat van 114,35 naar 127,95 absurde stijging.
Wat blijkt dat alle voordelige verzekeraars een premie hanteren van ca. € 128,- valt dus weinig meer te kiezen in de basis. Tijd voor een Zorgpremieplafond/ compensatie of gewoon nationaliseren naar een overheidsbasisverzekering?
In de landen waar de overheid het allemaal regelt nemen mensen zodra ze het zich kunnen veroorloven een extra particuliere verzekering. En de zorgkosten gaan echt niet omlaag als de overheid het doet. Het enige om de zorgkosten te verminderen is door de dekking te versoberen. Bepaalde behandelingen gewoon niet meer doen. Ook goed tegen de overbevolking. Maar dat wil waarschijnlijk niemand. Of gewoon de salarissen van zorgpersoneel flink korten, daar gaat het meeste geld in zitten. Maar dat lijkt me ook geen maatregel die veel mensen aantrekkelijk vinden.

Daarnaast vind ik het altijd wel grappig dat er altijd gekankerd wordt op hoe slecht de overheid het allemaal doet en hoe incompentent iedereen daar is, maar als het op een andere manier even niet lekker loopt moet diezelfde incompentente overheid het oplossen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

en ten tweede was een groot deel van de bevolking verzekerd via een particuliere verzekeraar.
Klopt en daar was ik er 1 van. Beviel me prima. :wink: Dus van mij persoonlijk zou het terug mogen naar jaren 90???

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
13 nov 2022 17:11
Raar verhaal. Ook ongezonde mensen konden die goedkopere polis afsluiten.
Er waren ook verzekeringen voor bijvoorbeeld studenten.
Gezien de leeftijd was risico voor verzekeraar lager, en de premie dus ook.
Mooi meegenomen voor die studenten, maar niet solidair

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Mijns inziens was het overgrote deel van de bevolking verzekerd via het ziekenfonds.

Maar ook een kleine zelfstandige moest zich particulier verzekeren en betaalde zich blauw aan de premie. Ook voor zijn echtgenoot(te) en maximaal drie kinderen.

Die namen dan, als het even kon, een klein baantje, zodat de hele bups in het ziekenfonds zat voor een koopje.

@zeer prive

Ik ben bij Anderzorg verzekerd, was “voordelig”, in 2023 “gewoon” , maar polis was zeker geen mindere dekking dan Menzis.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@ de lady: nu je het zegt, wat ik voorbij zag komen had dan wellicht betrekking op budgetpolissen. Niet op gelet verder, maar misschien zijn die nu helemaal verdwenen voor komend jaar? Sorry te moe (ik vermoed brain fog, van @onkruid geleerd :mrgreen: ) om me daar nu verder in te verdiepen.

Rob-M
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 feb 2022 17:58

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Rob-M »

Ook ik heb te maken met een absurde verhoging bij VGZ van € 366 per jaar. De verhoging van de basisverzekering is al fors maar de afschaffing van de collectiviteitskorting komt daar nog bovenop. Mijn vraag is dan ook, wie steekt het voordeel van de afschaffing van die collectiviteitskorting in zijn zak? Voorlopig lijkt het sowieso of de zorgverzekeraars de prijzen met elkaar afstemmen, want er is nog nauwelijks verschil.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die collectiviteitskorting werd betaald door de andere verzekerden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door BL2 »

En dat die korting zou vervallen was al 2 jaar bekend.
U had al vast wat kunnen sparen om de schade te verzachten...

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door pedro714 »

Natuurlijk is terug naar het ziekenfonds veel beter en goedkoper. Wat dacht U van al die dure kantoren van die zorgverzekeraars. En wat dacht U van centraal onderhandelen over de medicijnprijzen? Komt nog bij dat de premie alsdan wordt ingehouden op het salaris c.q. de uitkering dus geen wanbetalers meer. Zij ontvangen vaak nu zorgtoeslag en betalen alsnog hun verzekering niet. Dus strop is 2x. Nooit gehoord dat commerciële verzekeraars goedkoper zouden zijn. Dat de wet zegt dat zij geen winst mogen maken zegt werkelijk niets. Kan nog wel een tiental argumenten noemen waarom terug naar 1 zorgstelsel goedkoper is en beter werkbaar. De privatisering van veel zaken is nog nooit in het voordeel van de gebruikers gekomen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, als de boel geprivatiseerd is en het gaat moeilijk, moet het terug naar de staat, en als het bij de staat fout gaat, moet er geprivatiseerd.

Het is dus nooit goed.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Hophophop »

pedro714 schreef:
13 nov 2022 18:55
Natuurlijk is terug naar het ziekenfonds veel beter en goedkoper. Wat dacht U van al die dure kantoren van die zorgverzekeraars. En wat dacht U van centraal onderhandelen over de medicijnprijzen? Komt nog bij dat de premie alsdan wordt ingehouden op het salaris c.q. de uitkering dus geen wanbetalers meer. Zij ontvangen vaak nu zorgtoeslag en betalen alsnog hun verzekering niet. Dus strop is 2x. Nooit gehoord dat commerciële verzekeraars goedkoper zouden zijn. Dat de wet zegt dat zij geen winst mogen maken zegt werkelijk niets. Kan nog wel een tiental argumenten noemen waarom terug naar 1 zorgstelsel goedkoper is en beter werkbaar. De privatisering van veel zaken is nog nooit in het voordeel van de gebruikers gekomen.
lol. Daarom ging het in de Sovjet Unie idd economisch zo lekker. Alles gaat beter en efficienter als de Staat alles regelt.

Plaats reactie