Kartelvorming basispremie 2023?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even uit mijn hoofd: volgens mij lag destijds de ziekenfondsgrens boven het modale inkomen en viel ongeveer 70% onder een ziekenfonds.

Ik heb domweg geen zin om het zorgvuldig uit te zoeken bij het CBS, maar er staat wel wat interessante informatie op deze pagina.
Wie had verwacht dat er een Kenniscentrum Historie Zorgverzekeraars bestaat?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Kijk eens op de website van DSW, dan ziet u in de toelichting precies hoe de premie voor de basisverzekering wordt opgebouwd.

Dit wetende verbaas ik mij over uw lage premie van circa € 128,00 per maand. Uw extra verhoging wordt denk ik niet veroorzaakt door het door de overheid bepaalde deel, maar door een wijziging in de verhoging van de basispremie door CZ. Vermoedelijk is een deel, of volledig, een of andere collectiviteitskorting vervallen of verlaagd, waardoor u plotseling een hogere basispremie gaat betalen. Of dat vooraf door CZ is aangekondigd weet ik niet, of u heeft zo'n aankondiging gemist.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door sjohie »

pedro714 schreef:
13 nov 2022 18:55
Natuurlijk is terug naar het ziekenfonds veel beter en goedkoper. Wat dacht U van al die dure kantoren van die zorgverzekeraars. En wat dacht U van centraal onderhandelen over de medicijnprijzen? Komt nog bij dat de premie alsdan wordt ingehouden op het salaris c.q. de uitkering dus geen wanbetalers meer. Zij ontvangen vaak nu zorgtoeslag en betalen alsnog hun verzekering niet. Dus strop is 2x. Nooit gehoord dat commerciële verzekeraars goedkoper zouden zijn. Dat de wet zegt dat zij geen winst mogen maken zegt werkelijk niets. Kan nog wel een tiental argumenten noemen waarom terug naar 1 zorgstelsel goedkoper is en beter werkbaar. De privatisering van veel zaken is nog nooit in het voordeel van de gebruikers gekomen.
Tsja, ook hun medewerkers willen een fatsoenlijke werkplek. En nieuwsflash, volgens alle objectieve meetmethodes, hebben wij wereldwijd gezien een goed zorgstelsel. Zo geven wij per hoofd van de bevolking 40% minder uit aan zorg, tegen aantoonbaar betere, en universele, zorg dan zeg in de VS. In de landen om ons heen is het stuivertje wisselen, en hangt het meer af van met welke bril je ergens naar kijkt. In België zijn de premies lager, maar wordt er iets meer afgeroomd van je salaris, en is de babysterfte hoger dan in Nederland.

1 centraal zorgstelsel kennen ze in het VK. de NHS, en da's nou ook niet echt een gierend succesverhaal.

Betekent dat alles hier perfect is? Nee, zeker niet. Er kan en moet meer beter, maar als ik hoor van mijn huisarts dat ze gemiddeld 1 no-show per dag heeft, en ditto van mijn reumatoloog, dan is er ook aan de kant van de verzekerden nog wel wat te winnen qua gedrag en gewoonten. Nog los van het altijd maar verantwoording willen eisen, en dus enorme administratieve rompslomp voor zorgmedewerkers.

Lowieze
Berichten: 6608
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lowieze »

breien schreef:
14 nov 2022 12:49
Dit is wel zo als er vaak gedacht wordt.

https://nieuwspaal.nl/vrouw-stapt-na-5- ... goedkoper/
Vast familie van mijn buurvrouw :D

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

john46 schreef:
13 nov 2022 16:28
Vandaag op Independer gekeken naar alternatief voor mijn huidige verzekering bij Just van CZ gaat van 114,35 naar 127,95 absurde stijging.
Wat blijkt dat alle voordelige verzekeraars een premie hanteren van ca. € 128,- valt dus weinig meer te kiezen in de basis. Tijd voor een Zorgpremieplafond/ compensatie of gewoon nationaliseren naar een overheidsbasisverzekering?
Het klopt wel dat de prijs van de basisverzekering weinig bandbreedte meer heeft. Heeft als voordeel dat veel mensen niet meer hoeven te vergelijken. Die paar euro verschil is niet de moeite waard daar veel energie in te stoppen.

En de meeste aanvullende verzekeringen zijn voor de meeste mensen onnodig.

Waar ik zelf nog op wacht is welke zorgverleners gecontracteerd worden. Of die hetzelfde zijn als dit jaar. Maar dat komt pas in december.

Ik vraag me wel af of TS misschien wel gelijk heeft dat er achter de schermen toch overleg is geweest. Dat zal ongetwijfeld maar zal niet snel naar buiten komen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door 16again »

Hophophop schreef:
13 nov 2022 19:35
lol. Daarom ging het in de Sovjet Unie idd economisch zo lekker. Alles gaat beter en efficienter als de Staat alles regelt.
In die denktrant kunnen we niets meer aan de staat overlaten.
Om maar wat te noemen, wat vind je van ons wegennet?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alle zorgverzekeraars hebben zowat dezelfde kosten, toch logisch dat de premie niet veel verschilt.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
14 nov 2022 13:07
Alle zorgverzekeraars hebben zowat dezelfde kosten, toch logisch dat de premie niet veel verschilt.
Dat was niet zo afgelopen 10 jaar?

Leg dan eens uit waarom nu ineens de premies veel dichter bij elkaar liggen?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Hophophop »

16again schreef:
14 nov 2022 12:59
Hophophop schreef:
13 nov 2022 19:35
lol. Daarom ging het in de Sovjet Unie idd economisch zo lekker. Alles gaat beter en efficienter als de Staat alles regelt.
In die denktrant kunnen we niets meer aan de staat overlaten.
Om maar wat te noemen, wat vind je van ons wegennet?
Nee hoor. Dat volgt ook helemaal niet uit wat ik schrijf.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door PGros »

Bezorgdeburger schreef:
14 nov 2022 15:21
Lady1234 schreef:
14 nov 2022 13:07
Alle zorgverzekeraars hebben zowat dezelfde kosten, toch logisch dat de premie niet veel verschilt.
Dat was niet zo afgelopen 10 jaar?

Leg dan eens uit waarom nu ineens de premies veel dichter bij elkaar liggen?
ze zijn het overstappen ieder jaar zat. Nu doen minder mensen dat. ;-)

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Rob-M schreef:
13 nov 2022 17:37
Ook ik heb te maken met een absurde verhoging bij VGZ van € 366 per jaar. De verhoging van de basisverzekering is al fors maar de afschaffing van de collectiviteitskorting komt daar nog bovenop. Mijn vraag is dan ook, wie steekt het voordeel van de afschaffing van die collectiviteitskorting in zijn zak? Voorlopig lijkt het sowieso of de zorgverzekeraars de prijzen met elkaar afstemmen, want er is nog nauwelijks verschil.
Ik had verwacht dat in 2023 de premiestijging beperkt zou worden, door het afschaffen van de collectiviteitskorting. Dit was te verwachten geweest bij alle zorgverzekereraars die veel collectieve contracten hadden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kartelvorming basispremie 2023?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

rwolters schreef:
13 nov 2022 17:21
In de landen waar de overheid het allemaal regelt nemen mensen zodra ze het zich kunnen veroorloven een extra particuliere verzekering. En de zorgkosten gaan echt niet omlaag als de overheid het doet.
Op zich helemaal geen moeite mee. Mensen die extra willen betalen krijgen voorrang, zodat de zorg voor ieder ander betaalbaar blijft.

Of, de zorg gewoon minder toespitsen op het verlengen van leven en meer op kwaliteit van leven.

Plaats reactie