LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
saskia9
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2010 19:10

klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door saskia9 »

Mijn vraag is, zijn er meer mensen die klachten hebben m.b.t medicijnen bestellen via nationale-apotheek.nl?
Dit zit namelijk vast aan de Zekur/Unive polis en is een voorwaarde om medicijnen 100% vergoed te krijgen. Nadat wij dit jaar zijn overgestapt naar Zekur kwamen wij deze week in botsing met de huisarts omdat deze pertinent wijgerde het recept te faxen naar deze apotheek. Wel konden we een geschreven recept meekrijgen om het daarna op de post te doen en vervolgens +/-3 dagen moeten wachten voordat het medicijn aan de deur word afgeleverd. Wel kan je dan met je recept naar de huisapotheek maar dan krijg je maar 80% vergoed. Faxen mag alleen je arts maar die weigert dus mee te werken. Helpdesk van Zekur gebeld en zij konden ons enkel mededelen dat we dan maar een huisarts moesten zoeken die wel medewerking verleent.
Op de vraag of zij ons daarmee konden helpen kregen we een negatief antwoord en moesten zelf maar rond bellen. Heel vreemd allemaal!

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door kiz »

@saskia9:
Volgens mij heb je eerder een probleem met je huisarts.
De bestelwijze staat op de site van de apotheek, dus ook dat alleen je huisarts recepten mag faxen.
Wat je nog zou kunnen navragen bij Zekur is de afhandeling van recepten die niet een paar dagen kunnen wachten. Bij CZ mag ik spoedrecepten bij de dichtstbijzijnde apotheek ophalen (dit moet dan door de arts vermeld worden op het recept) en dan krijg ik toch de normale vergoeding.
Waarom wil je huisarts eigenlijk niet meewerken?

saskia9
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2010 19:10

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door saskia9 »

Dank je voor je reaktie, natuurlijk heb ik in de eerste instantie een probleem met de huisarts, maar het gaat er mij om dat ik in een systeem terecht kom dat gewoonweg nog niet werkt en onvoldoende bekentheid heeft (bij de huisartsen) en dat wij daar de dupe van zijn. Als je dan bij de zorgverzekering aanklopt moet je het zelf maar uitzoeken. Ik vind dat hun dan op z'n minst die beteffende arts kunnen uitleggen hoe het werkt.
Het was nl. de huisarts teveel rompslomp...dat waren haar woorden.
En Zekur zegt dus, met andere woorden, zoek het maar uit.

gr.Saskia

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door kiz »

Wel vervelend dat je huisarts (en/of de assistente) het teveel rompslomp vindt.
Ik zag op de site van de nationale apotheek een complete handleiding over hoe recepten ingediend kunnen worden (schijnt ook via een applicatie te kunnen die huisartsen gebruiken). Die ga ik morgen bij de huisarts inleveren, onze verzekeraar (CZ-direct) doet namelijk ook "zaken" met dezelfde apotheek.
Ik zal hier laten weten wat de reactie van onze huisarts is.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat je ZEKUR om een officiele reactie moet vragen. Ook kan je misschien vragen of de online-apotheek misschien een oplossing weet? Zij hebben hier vast vaker mee te maken gehad.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door kiz »

Ook onze huisarts (althans, de assistente) gaf te kennen "geen zaken" te doen met de online apotheek.
Dat wil zeggen dat recepten niet rechtstreeks naar de (online) apotheek worden verzonden. Ik kan uiteraard wel gewoon een papieren recept meekrijgen en dat naar de apotheek sturen.
Dat is dezelfde werkwijze als bij een recept van de specialist.

Overigens, na het versturen van een recept heb je binnen 2 werkdagen je medicijnen in huis.
Bij spoedrecepten, (d.w.z. als je dezelfde dag de voorgeschreven medicijnen nodig hebt) kun je de medicijnen gewoon bij de dichtstbijzijnde apotheek halen en wordt er geen korting toegepast op de vergoeding. De (huis)arts moet dit dan wel op het recept vermelden.

saskia9
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 feb 2010 19:10

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door saskia9 »

Dus dat betekend dat jouw huisarts ook weigert mee te werken in het belang van de patient. Wat betreft de huisarts vind ik dus dat zij een dienstverlenend "bedrijf" zijn en er van dienstverlening hier nog nauwelijks sprake is. Ik kan ook een recept meekrijgen( na wat aandringen) en het opsturen en inderdaad wanneer daar "spoed"op word gezet ermee naar de huisapotheek gaan. Maar, zo werd mij gemeld door Zekur ,moet ik eerst hun bellen en hun toestemming vragen. Ik vind het allemaal te zot voor woorden.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door kiz »

saskia9 schreef:Dus dat betekend dat jouw huisarts ook weigert mee te werken in het belang van de patient. Wat betreft de huisarts vind ik dus dat zij een dienstverlenend "bedrijf" zijn en er van dienstverlening hier nog nauwelijks sprake is.
Laten we wel wezen, het is uiteindelijk de verzekeraar van je keuze die bepaalt bij welke apotheek je je medicijnen afneemt. Het gaat mij een stap te ver om de huisarts een gebrek aan service te verwijten. Je zou met evenveel recht je verzekeraar kunnen verwijten dat die geen andere keuze biedt. Dat is iets wat je m.i. moet overwegen voordat je een dergelijke polis afsluit.
saskia9 schreef:Ik kan ook een recept meekrijgen( na wat aandringen) en het opsturen en inderdaad wanneer daar "spoed"op word gezet ermee naar de huisapotheek gaan. Maar, zo werd mij gemeld door Zekur ,moet ik eerst hun bellen en hun toestemming vragen. Ik vind het allemaal te zot voor woorden.
Ik zit niet bij Zekur, en die beperking heb ik niet, de vermelding dat het om een spoedrecept gaat is voldoende.
Evengoed blijft het een feit dat de verplichte afname bij een online-apotheek een voorwaarde van de verzekeraar is. Ik kan me voorstellen dat veel huisartsen hier nog niet mee kunnen werken (bijvoorbeeld door beperkingen in hun softwaresysteem?) Dat zal zich in de toekomst vast wel oplossen.

jeroenbeunder

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door jeroenbeunder »

oh
Laatst gewijzigd door jeroenbeunder op 04 dec 2010 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als ik het goed begrijp ben je niet altijd duurder uit wanneer je als Zekur-verzekerde je recept afhaalt bij je oude vertrouwde apotheek. Iedereen heeft namelijk een eigen risico van minimaal 165 euro per jaar. De eerste 165 euro aan pillen wordt sowieso niet vergoed, of je die nou online of bij je plaatselijke apotheek haalt. Tenzij je je eigen risico al geheel of gedeeltelijk hebt gebruikt aan andere zorg. De reguliere apotheek wordt voor 80% door Zekur vergoed met een eigen risico van maximaal 500 euro.

Gebruik je voor exact 165 euro of minder per jaar aan medicijnen en heb je geen andere zorgkosten die onder het eigen risico vallen, dan ben je geen cent duurder uit wanneer je met je Zekurpolis van je plaatselijke apotheek gebruik blijft maken.

Zie:
http://www.kiesbeter.nl/ZORGVERZEKERING ... =4638637_0

Op je doosje met pillen staat op het apothekersetiket wat de pillen kosten. Dit is wettelijk verplicht. Zo kun je een beetje inschatten wat je per jaar ongeveer kwijt bent.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door kiz »

@Bob Schurkjens:
Slim opgemerkt!

Onze huisarts (of althans de assistente) meldde mij (desgevraagd) dat zij niet in staat (of van plan, ik wil het in het midden laten) was om de apotheek "in het systeem" aan te passen naar de online apotheek die CZ voorschrijft.
Als de huisarts dus een receptje wil uitschrijven gaat deze automatisch naar de apotheek waar wij voorheen kwamen (tenzij het recept wordt uitgedraaid).
Inmiddels heb ik al een afrekening van medicijnen gehad die (itt wat CZ voorschrijft) via de "normale" apotheek zijn verwerkt, deze vallen inderdaad gewoon onder het eigen risico van € 165 en het maakt (zo lang je die € 165 niet overschrijdt) dus niet uit waar je je medicijnen vandaan krijgt.
Overigens vraag ik me daar dan wel bij af hoe dat wordt verwerkt voor de astma-medicijnen van onze (nog) minderjarige zoon, die ook door de "gewone" apotheek zijn afgeleverd, minderjarigen hebben immers nog geen eigen risico...
Zodra ik daar wat over verneem, zal ik dat hier melden.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Kiz,
ik denk dat je voor een kind, verzekerd bij ZEKUR, waarvoor een een recept bij de "verkeerde" apotheek wordt gehaald, een rekening zal krijgen ter waarde van 20% van de kosten van de medicijnen (omdat slechts 80% vergoed wordt).
Mathilde.

roer
Berichten: 46
Lid geworden op: 10 dec 2007 23:02

Re: klachten Zekur m.b.t online-apotheek

Ongelezen bericht door roer »

Mensen die kinderen hebben, raad ik aan voor een andere verzekering te kiezen.
De verzekering van Extra ZEKUR is niet voor kinderen of voor mensen die kinderen willen. Extra ZEKUR is namelijk een aanvullende verzekering waar bijvoorbeeld geen orthodontie voor kinderen wordt vergoed. Ook voor vrouwen wordt bijvoorbeeld kraamzorg maar gedeeltelijk – in de dekking van de basisverzekering - vergoed.
Heb je kinderen onder de 18 jaar, dan kan je dus wel kiezen voor Gewoon ZEKUR, maar niet voor Extra ZEKUR.
Aldus de site van Univé Zekur.

Gesloten