reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
hoanskrobber
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 nov 2023 11:36

reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door hoanskrobber »

Onze Zorgverzekeraar weigert reiskosten te vergoeden die ik/gezin maakte in 2022 t. b. v. ziekenbezoeken aan mijn echtgenote naar ziekenhuizen en verzorgingstehuis.
De Zorgverzekeraar: U heeft per GEZIN maximaal per dag recht op vergoeding van reiskosten in verband met uw bezoek aan een in een ziekenhuis in Nederland opgenomen gezinslid (echtgenoot, echtgenote of partner, (eigen) in- of uitwonend kind tot 27 jaar.

Woordenboek Van Dale: GEZIN = de gezamenlijke huisgenoten.
Gezin is alle samenlevingsvormen die een herkenbare sociale eenheid zijn, met al dan niet verwante personen die duurzame en affectieve banden hebben en elkaar onderling steun en verzorging verlenen. Gezin is niet een individu, persoon of alleenwonende.

Die reiskosten bedragen bijna 3.100 kilometer = ± €.1.000,00.
Redenatie Zorgverzekeraar: Omdat uw vrouw wel, maar u zelf geen AV verzekering voor o. a. reiskostenvergoeding had afgesloten, krijgt u (ons gezin) géén vergoeding.
Dat, ondanks het feit dat ons gezin (in dit geval via mijn vrouw) wel een reiskostenvergoedings- verzekering had afgesloten!

Wanneer niet mijn vrouw maar ik de patiënt was geweest en ik geen AV voor reiskostenvergoeding had afgesloten maar mijn vrouw wel (zij heeft geen rijbewijs), dan had zij dagelijks recht op taxivergoeding en zouden die reiskosten (taxi) wel door Zorgverzekeraar zijn vergoed. Dan had ons gezin eveneens de extra AV premie betaald, maar géén reiskosten gehad. Ook dan was er één AV verzekering binnen ons gezin geweest.
In feite heb ik de ‘taxitaak’ overgenomen, doch ons gezin krijgt géén vergoeding! ??

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door riddert »

Check even of je het met je inkomstenbelasting kunt regelen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door kuklos »

Sorry, maar je verhaal gaat nogal wat kanten op en is te veel een als en te weinig een feitenrelaas.
1) Wat Van Dale over een gezin zegt is niet rechtsgeldig.
2) Welke verzekeringen zijn er nu precies afgesloten?
3) Met welke voorwaarden?

Zorgverzekeringen zijn individueel, en je kan niet één aanvullende verzekering afsluiten op één persoon en dan stellen dat dit voor het hele gezin geldt die AV zorgverzekering.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Methusalah »

Je legt het verkeerd uit. Het houd in dat als je die vergoeding hebt dat je daar recht op hebt als jij een gezinslid van jou zelf opzoekt. Dat houd dus niet in dat alle gezinsleden die persoon kunnen opzoeken.

En aangezien jij het niet in jouw polis hebt is er geen vergoeding voor jou als jij een gezinslid op zoekt.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt geen aanvullende verzekering waaronder die kosten gedekt zijn. U gaat op bezoek. Dus logisch dat die niet vergoed worden.

Kijk of u de kosten wellicht kunt opvoeren bij de aangifte inkomstenbelasting 2022. Misschien aanvullende aangifte doen

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Uw vrouw heeft (met gezinsleden) recht op een vergoeding als ZIJ op bezoek gaat bij één van haar gezinsleden die is opgenomen.
Nu is niet een gezinsled opgenomen, maar zijzelf.
Het is zoals u beschrijft: als u zou zijn opgenomen geldt het recht op vergoeding op basis van deze bepalinge in de verzekering.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als mijn vrouw een aanvullende verzekering heeft en ik een bril nodig heb, dan word ik niet geholpen op de polis van mijn vrouw. En dat is bij u hetzelfde. Uw vrouw is verzekerd voor de kosten, u niet. Uw vrouw krijgt reiskosten vergoed, u niet.


rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door rwolters »

Onkruid71 schreef:
04 nov 2023 17:54
Misschien heb je hier wat aan.


https://www.independer.nl/zorgverzekeri ... ezoek.aspx
Nee. De hele pagina gaat al over dat TS dit niet in de verzekering heeft zitten....

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij heeft die verzekering helemaal niet eens.

irene.van-houte-valkenburg
Berichten: 59
Lid geworden op: 05 jun 2017 16:52
Contacteer:

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door irene.van-houte-valkenburg »

riddert schreef:
04 nov 2023 12:56
Check even of je het met je inkomstenbelasting kunt regelen.
Dat doen wij al velen jaren zo. Wel alles bewaren zoals parkeerkaartjes of een afspraken brief.

witte angora
Berichten: 30807
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door witte angora »

hoanskrobber schreef:
02 nov 2023 13:50
Die reiskosten bedragen bijna 3.100 kilometer = ± €.1.000,00.
Dat is wat je gereden hebt, maar waarschijnlijk niet wat je vergoed zou krijgen, als ik naar de link met bedragen kijk.

Ik denk dat je het inderdaad via de inkomstenbelasting kunt proberen, als aftrekpost. Kijk even goed naar de kilometerkosten die je mag rekenen. de ANWB heeft hier een uitstekende tool voor: https://www.anwb.nl/auto/autobelastinge ... ngaangifte

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door 16again »

hoanskrobber schreef:
02 nov 2023 13:50
De Zorgverzekeraar: U heeft per GEZIN maximaal per dag recht op vergoeding van reiskosten in verband met uw bezoek aan een in een ziekenhuis in Nederland opgenomen gezinslid (echtgenoot, echtgenote of partner, (eigen) in- of uitwonend kind tot 27 jaar.
Uit die zin blijkt onvoldoende wat nu verzekerd is.
-Reiskosten naar het zieke aanvullend verzekerde gezinslid
Of:
-Reiskosten van de aanvullend verzekerde naar een ziek gezinslid , zonder deze polis.

Oorzaak van de reiskosten is de medische situatie van een persoon, meest voor de hand liggend is dan dat die persoon aanvullend verzekerd dient te zijn voor die kosten.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou zo onvoldoende is het niet.

Degene die die verzekering heeft, kan reiskosten declareren als hij of zij een gezinslid, -of die al dan niet verzekerd is, is niet van belang, - bezoekt.

Tenslotte maakt hij of zij ook de kosten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom staat er dan "per gezin" ? Dit had TS al met hoofdletters geschreven.

Eerst hit op google is wel duidelijk: (andere verzekeraar)
https://www.menzis.nl/zorg-en-vergoedin ... ezinsleden
Ziekenhuis of revalidatie-instelling
...... U heeft recht op deze vergoeding als zowel u als het bezoekende gezinslid bij Menzis verzekerd zijn. U bent degene die de kosten kan declareren en deze ook uitgekeerd krijgt (dus niet uw bezoek).
Kosten zijn dus voor de zieke , niet de reiziger. En beiden moeten verzekerd zijn

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien kan de Ts de naam vermelden van de verzekeraar, plus welke aanvullende verzekering zijn vrouw heeft.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door BreejKC »

Voor alle duidelijkheid. Ook de kosten ziekenbezoek in het kader als aftrekpost inkomstenbelasting is aan een aantal voorwaarden en een maximum bedrag per kilometer (€ 0,21 in 2023) gebonden. Teveel om hier op te noemen, zie echter:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ekenbezoek

Dit in tegenstelling tot de: Uitgaven voor vervoer (heen en terug) voor medische hulp. Bijvoorbeeld een afspraak bij een arts of apotheek, of in een ziekenhuis of GGZ-instelling etc. Hier mag de werkelijke prijs per afgelegde kilometer met eigen vervoer worden berekend. Ook aanvullende kosten zoals parkeergelden mogen bij die kosten worden opgevoerd.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
05 nov 2023 11:22
hoanskrobber schreef:
02 nov 2023 13:50
Die reiskosten bedragen bijna 3.100 kilometer = ± €.1.000,00.
Dat is wat je gereden hebt, maar waarschijnlijk niet wat je vergoed zou krijgen, als ik naar de link met bedragen kijk.

Ik denk dat je het inderdaad via de inkomstenbelasting kunt proberen, als aftrekpost. Kijk even goed naar de kilometerkosten die je mag rekenen. de ANWB heeft hier een uitstekende tool voor: https://www.anwb.nl/auto/autobelastinge ... ngaangifte

Voor nog meer duidelijkheid. Deze berekening van de ANWB is niet van toepassing voor bezoek aan een zieke.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

16again schreef:
05 nov 2023 12:54
hoanskrobber schreef:
02 nov 2023 13:50
De Zorgverzekeraar: U heeft per GEZIN maximaal per dag recht op vergoeding van reiskosten in verband met uw bezoek aan een in een ziekenhuis in Nederland opgenomen gezinslid (echtgenoot, echtgenote of partner, (eigen) in- of uitwonend kind tot 27 jaar.
Uit die zin blijkt onvoldoende wat nu verzekerd is.
-Reiskosten naar het zieke aanvullend verzekerde gezinslid
Of:
-Reiskosten van de aanvullend verzekerde naar een ziek gezinslid , zonder deze polis.

Oorzaak van de reiskosten is de medische situatie van een persoon, meest voor de hand liggend is dan dat die persoon aanvullend verzekerd dient te zijn voor die kosten.
Het is idd niet erg duidelijk maar er staat wel "uw" bezoek aan ..... etc. En die tekst is gericht aan de verzekerde, de vrouw van Ts, dus het gaat om haar reiskosten. "Per gezin" is bedoeld om de vergoeding te begrenzen i.v.m. kinderen die meeverzekerd zijn bij moeder en meereizen met het OV. bijvoorbeeld.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: reiskosten ziekenbezoek maar geen vergoeding voor gezin

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als jezelf in het ziekenhuis ligt, heb je geen reiskosten..

Het bezoek (de bezoekers) aan diegene die in het ziekenhuis ligt heeft reiskosten.

Plaats reactie