VGZ stopt met de restitutiepolis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door Radar »

Alwéér een optie minder voor de vrije artsenkeuze: VGZ, een van de grootste verzekeraars van Nederland, stopt in 2023 met de restitutiepolis en verlaagt de vergoedingen voor niet-gecontracteerde zorg.

Maandag 19 december bespreken we dit in de uitzending: 20:25 uur op NPO1.

Stopt jouw restitutiepolis ook? Heeft het vervelende gevolgen? Heb je een vergelijkbaar probleem?
Praat mee in dit topic.

MartinXX80
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2022 21:17

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door MartinXX80 »

Er zijn meer wijzigingen. Zo start IZZ, wat uitgevoerd wordt door VGZ, vanaf volgend jaar met een jaar wachttijd op de tandarts vergoeding. Ook worden de bedragen behoorlijk gewijzigd. Van 80% max € 3.000 in alle 3 de pakketten, is dit nu € 80% en max € 1.000, 2.000 en 3.000. Er is een overgangsregeling voor iedereen die in 2022 al een aanvullend pakket had.

Eind 2021 was het niet nodig om alvast een aanvullend pakket te kiezen. Wij kunnen onze kinderen nu niet vergoed laten beugelen in 2023. De afspraken zijn al gepland en in 2021 was bekend dat er gebeugeld moest worden in 2023. Helaas accepteert de verzekeraar ook niet de aanvullende premie op terugwerkende kracht in te laten gaan, zodat wij ook gebruik kunnen maken van de overgangsregeling en de kinderen kunnen beugelen.

Jammer dat het zo gelopen is. Wij moeten een extra jaar wachten, waarbij ook de vraag is of dit wel zinvol is. Een extra jaar premie, tegen een veel lagere vergoeding. Gelukkig heb ik een andere mogelijkheid gevonden, maar dit heeft ook zijn nadelen. Er is overigens wel goed vooraf geïnformeerd de afgelopen weken over de wijziging. Dat er geen mogelijkheid is om er op in te spelen en daarmee de tandheelkunde wordt beperkt voor kinderen, vind ik kwalijk.

meneerkaktus
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2022 14:12

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door meneerkaktus »

Wat ik zo vreemd vind is dat VGZ zo vaak negaties in het nieuws is.
Misschien met zn alle overstappen naar een andere.
Ik ben overgegaan van ZK naar Zekur.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door scontra »

Hoge bomen en grote ondernemingen vangen veel wind en de enkele klacht gerelateerd aan het aantal deelnemers bij VGZ, dan valt het allemaal wel mee.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door rwolters »

meneerkaktus schreef:
20 dec 2022 10:42
Wat ik zo vreemd vind is dat VGZ zo vaak negaties in het nieuws is.
Misschien met zn alle overstappen naar een andere.
Ik ben overgegaan van ZK naar Zekur.
Als we met z'n allen overstappen naar een andere wordt die andere de grootste en zullen daar weer meer klachten over zijn. Je moet kijken hoeveel klachten er per x klanten zijn om een oordeel te kunnen vormen over de kwaliteit van een bedrijf.

Hillechien123
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2022 14:00

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door Hillechien123 »

VGZ is zeker niet de enige zorgverzekeraar die stopt met de restitutie polis.
OHRA veranderde haar restitutie polis vorig jaar bijna ongemerkt in een z.g. combinatiepolis, wat betekent dat ongecontracteerde GGZ zorg opeens maar voor 75% vergoed wordt. En niet alleen dat, ze hanteren ook nog eens een maximum tarief, waarvan je maar moet raden wat het is. Zo kom je nog een stuk lager uit dan 75%.
De mevrouw in de uitzending is relatief goed af met 90% en een overgangsregeling. Ook verzekeringen die wel nog een restitutie polis aanbieden hanteren een maximum tarief en dat kan wel eens minder dan 90% zijn!

BelJingle
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016 09:56

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door BelJingle »

Hier is een simpele oplossing voor: stop met dat gedoe van prijsafspraken. Behandelaars die eigenlijk gedwongen worden om voor lagere tarieven te werken. De regering moet ingrijpen en daar wetten voor maken. Het mooiste zou zijn als de zorgverzekeraars worden afgeschaft en we weer terug gaan naar het ziekenfonds systeem en de particuliere zorgverzekeringen, alles in handen van de overheid. Dat drukt kosten, want het bewijs dat marktwerking in de zorg niet het gewenste effect heeft is wel geleverd.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door criticus2 »

meneerkaktus schreef:
20 dec 2022 10:42
Wat ik zo vreemd vind is dat VGZ zo vaak negaties in het nieuws is.
Misschien met zn alle overstappen naar een andere.
Ik ben overgegaan van ZK naar Zekur.
Zekur is een VGZ label

Chris6161
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 jan 2023 13:32

Re: VGZ stopt met de restitutiepolis

Ongelezen bericht door Chris6161 »

De afschaffing van de restitutiepolis heeft ook grote gevolgen voor de nu al te lange wachttijden ggz en ook voor het verschil tussen arm en rijk
en tevens voor het suïcide risico.
En dit in de moeilijke tijden met extra druk door zorgen over oorlog, gezondheid, wonen en financiën.

Tevens is het begrip restitutiepolis te lastig zowel voor artsen als poh's-ggz en zeker voor patiënten.

Daarnaast maakt de strengere regelgeving mbt bijv behandelaren in de ggz (zoals de logo verklaring die nooit bedoeld is hiervoor) dat veel behandelaren met name de ervaren oud-gedienden niet meer in de ggz mogen werken.

Wachttijden verlagen en suïcide risico verlagen? Dat lukt niet op deze manier.

Plaats reactie