Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Strijder!
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jul 2023 10:22

Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Strijder! »

Ik schrijf deze post om mijn recente ervaringen met Zilveren Kruis en Syncasso te delen. Beide bedrijven staan bekend om hun financiële dienstverlening, maar in mijn geval was er weinig aandacht voor zorgplicht en meer voor financieel gewin.

Het management van deze bedrijven moet zich bewust zijn van de manier waarop hun beleid klanten beïnvloedt.

Enige tijd geleden liep ik een betalingsachterstand op bij Zilveren Kruis. Ondanks mijn beste inspanningen om de situatie op te lossen, werd mijn dossier doorgestuurd naar Syncasso. Ik trof een betalingsregeling met Syncasso, die veronderstelde dat ik mijn premie aan Zilveren Kruis zou blijven betalen. Door een ongelukkige timing van mijn inkomen van het UWV, miste ik echter de eerste betaling aan Zilveren Kruis. Ondanks mijn intentie en latere tijdige betalingen, werd mijn regeling met Syncasso ingetrokken.

Ik begrijp dat bedrijven verplichtingen hebben om schulden te innen. Echter, ik ben van mening dat er een fundamentele zorgplicht is tegenover klanten die worstelen met betalingsproblemen. Deze zorgplicht lijkt bij beide bedrijven te ontbreken. In plaats van begrip en hulp, kreeg ik te maken met een onbuigzame houding en nu een rechtszaak.

Mijn ervaring doet me sterk twijfelen aan de ethiek van zowel Zilveren Kruis als Syncasso. In plaats van de nadruk te leggen op de zorgplicht en het welzijn van hun klanten, lijken deze organisaties vooral gedreven door financieel gewin.

Ik roep het management van zowel Zilveren Kruis als Syncasso op, om hun werkwijzen te herzien en meer nadruk te leggen op zorgplicht. Het is essentieel dat bedrijven die werken met mensen in financiële moeilijkheden, een zorgzame en begripvolle aanpak hanteren.

Ik deel mijn verhaal in de hoop dat anderen die in een vergelijkbare situatie verkeren, hierdoor geïnformeerd worden. Het is mijn oprechte wens dat Zilveren Kruis en Syncasso hun praktijken heroverwegen om een meer empathische en zorgzame benadering te bevorderen.

Het wordt tijd dat ze dit is aan gaan pakken!

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door kuklos »

Strijder! schreef:
27 jul 2023 10:31
Enige tijd geleden liep ik een betalingsachterstand op bij Zilveren Kruis. Ondanks mijn beste inspanningen om de situatie op te lossen, werd mijn dossier doorgestuurd naar Syncasso. Ik trof een betalingsregeling met Syncasso, die veronderstelde dat ik mijn premie aan Zilveren Kruis zou blijven betalen. Door een ongelukkige timing van mijn inkomen van het UWV, miste ik echter de eerste betaling aan Zilveren Kruis. Ondanks mijn intentie en latere tijdige betalingen, werd mijn regeling met Syncasso ingetrokken.
Dit is het cruciale deel, en mist best wel wat belangrijke informatie.

De rest van je verhaal is niet relevant, behalve om te klagen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat Zilveren Kruis en Syncasso doen doen vele bedrijven. Er zijn namelijk regels die voor iedereen gelden. Hoe hard het ook klinkt, er zijn rechten en plichten van beide kanten.
Een incassobureau word pas ingeschakeld als een factuur onbetaald is gebleven en ook na een herinnering onbetaald blijft. Uit coulance kan een betalingsregeling afgesproken worden, maar dat is altijd op voorwaarde dat dit nagekomen word. Zodra ook deze onbetaald word word de hele vordering opeisbaar. Voor u een hard gelach, maar aan de andere kant was dit als uw derde kans om te betalen. Hoeveel kansen zou een klant moeten krijgen voordat er wel betaald word?
Had u gemeld dat u de eerste termijn niet kon betalen? Zo niet, hoe moet het incassobureau dan weten dat u had willen betalen?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Cro »

Dus in eerste instantie betaal je niet, dit moet langere tijd hebben aangehouden, immers een dossier ligt niet een dag na het missen van eerste betaling bij een incasso bureau. Daar gaat vaak eerst nog een herinnering aan vooraf voordat men een 14 dagen brief stuurt en zelfs dan duurt het vaak nog wel even voordat een incasso op gang komt.

Uiteindelijk spreek je af volgens een bepaalde afspraak te gaan betalen door middel van een betalingsregeling, wat al een gunst richting jou is, dit zijn ze immers niet verplicht te doen. Waarbij uiteraard je normale betalingen ook parallel doorlopen, naast het inhalen van de ontstane schuld via de betalingsregeling.

Die afspraak kom je schijnbaar ook niet na, en inmiddels is de situatie schijnbaar zo ver dat een rechtszaak nodig is? Ook dat ontstaat niet van de een op de andere dag.

Misschien ook ergens even de hand in eigen boezem steken, als ik dit zo lees zijn Zilveren Kruis en Syncasso namelijk al heel geduldig met je geweest en zie ik ook geen aanwijzingen voor het niet nakomen van een eventuele zorgplicht. Alle stappen, lijken in ieder geval, netjes gevolgd te worden, met zelfs nog wat coulance van hun kant.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik zit te wachten op een goed onderbouwd relaas van MM
Ga er eens in en dan graag vanaf het begin van het traject. :mrgreen:

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik moet het met bovenstaande meningen eens zijn. Hier is sprake van het eenzijdig niet nakomen van afspraken en wanbetaling. Ik kan helaas geen medelijden voor u opbrengen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Voordat er een incassobureau inschakelt wordt hebt u meerdere brieven gehad.
Voordat er een rechtzaak komt, hebt u van de incassobureau meerdere brieven gehad.

Door de schuld volledig te betalen kunt u de rechtzaak mogelijk verkomen. De kosten voor de rechtzaak kan aan u doorberekend worden, waardoor de schuld stijgt. Grote kans dat er beslag wordt gelegd op uw bankrekening, loon en uitkering.

Tip: Blijf in contact met de schuldeiser(s), maak afspraken en kom deze na.


Neem contact op met uw gemeente voor schuldhulpverlening. Hier een voorbeeld van de gemeente Amsterdam, www.amsterdam.nl/werk-inkomen/hulp-bij- ... problemen/, elk gemeente bied dit gratis aan.

De gemeente kijkt of u alle toeslagen ontvangt, waar u op kunt bezuinigen en helpt met budgettering.
Onder bepaalde voorwaarden is het mogelijk om een lening te krijgen van de gemeente.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Kortom, u hebt gewoon niet betaald. Misschien beter dat u dat in de toekomst wel doet, zodat andere mensen (die wel betalen) niet voor uw zorgkosten hoeven te dokken?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw kwestie heeft natuurlijk helemaal niets met “financieel gewin” te maken.

U hebt uw premie voor de zorgverzekering niet betaald, en ja, dat levert problemen op.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

En hoezo 'loopt u een betalingsachterstand op'. Dat gaat niet vanzelf; daar bent u zelf bij. Dan ga je in conclaaf met vrienden en familie. Of je neemt een extra baan om de boel op te lossen. Ziek, zwak en zielig? Kom nou. Wees een vent/vrouw/wat je wilt en regel je zaken. De verzorgingsstaat ligt lang achter ons.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door moederslink »

Strijder! schreef:
27 jul 2023 10:31
werd mijn dossier doorgestuurd naar Syncasso. Ik trof een betalingsregeling met Syncasso, die veronderstelde dat ik mijn premie aan Zilveren Kruis zou blijven betalen. Door een ongelukkige timing van mijn inkomen van het UWV, miste ik echter de eerste betaling aan Zilveren Kruis. Ondanks mijn intentie en latere tijdige betalingen, werd mijn regeling met Syncasso ingetrokken.
Het wordt tijd dat ze dit is aan gaan pakken!
Dat vet gedrukte is juist onderdeel van een betalingsregeling , de maandelijkse premiebetaling moet stipt worden nagekomen.
Zodra daaraan niet is of wordt voldaan, stopt de betalingsregeling acuut.
Heel vervelend , snap ik , en nu zelfs een rechtszaak. :(
U kunt/ mag proberen om een nieuwe betalingsregeling te treffen, maar ik geef u weinig kans.
U kunt dit alleen nog voorkomen , denk ik, door een flink bedrag in één keer aan Syncasso over te maken en voor het restbedrag misschien mogelijk een nieuwe betalingsregeling te treffen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door BL2 »

Prima dat Zilveren Kruis er voor zorgt dat de premies tijdig en correct betaald worden.
Zilveren kruis is geen kredietbank maar een zorgverlener.
Waarom moeten anderen uw achterstanden voorschieten en vooral de afwikkeling van uw wanbetaling betalen ?
Overigens krijgt u geen inkomen van het UVW, maar bijstand, ook al weer opgebracht door anderen....

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bijstand kont niet van het UWV.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Conclusie van bovenstaande reacties: u wekt weinig medelijden op. De problemen heeft u aan u zelf te danken.Om nu de schuld bij de verzekering en incasso neer te leggen geeft geen pas. Welke zorgplicht zouden ze volgens u niet hebben gevolgt? Hadden ze uw handje moeten vasthouden, een aai over uw bol moeten geven en zeggen dat ze het begrijpen, dat u heel zielig bent en dat de betalingen vanzelf wel een keer goed komen?

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Methusalah »

Je betaalt niet, je treft een regeling, en weer betaal je niet. Waarom zouden ze je nog vertrouwen? Je hebt een tweede kans gekregen en direct verbruid. Dat is 100% je eigen schuld.

En ik kan dit kneiterhard zeggen wat ik heb het zelfde mee gemaakt. Alleen ging ik niet klagen en aanvaarde ik de consequenties als een volwassene.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

juliomariner schreef:
27 jul 2023 15:49
Conclusie van bovenstaande reacties: u wekt weinig medelijden op. De problemen heeft u aan u zelf te danken.Om nu de schuld bij de verzekering en incasso neer te leggen geeft geen pas. Welke zorgplicht zouden ze volgens u niet hebben gevolgt? Hadden ze uw handje moeten vasthouden, een aai over uw bol moeten geven en zeggen dat ze het begrijpen, dat u heel zielig bent en dat de betalingen vanzelf wel een keer goed komen?
Je vergeet het riedeltje van die blauwe ogen :mrgreen:

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

"Strijder" heeft even zijn monoloog op het forum gekwakt en de reacties interesseren hem niet. Die is alweer bezig hetzelfde eenzijdige jankverhaal op andere fora te plempen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Tja, ik zou ook niet terugkomen als ik Ts was.... want die wordt neergesabeld.
Ts krijgt een uitkering, zoals we weten kan dat grote financiele problemen met zich meebrengen. Onlangs stond op dit forum nog een casus waarbij voor elke achterstallige zorgpremie dus voor elke maand een incassotraject was gestart; jammer dat dat niet anders kan want bij iemand die geen geld heeft loopt de schuld gigantisch op.
En van de bijstand is onlangs officieel vastgesteld dat die 300-500 (meen ik) per maand te laag is. Als je 10 euro leent van een vriend die dat op je bank stort zodat je de zorgpremie kan betalen, wordt dat als "inkomen" gezien, ook al betaal je direct na ontvangst van je maandgeld die 10 euro terug. Dit ging over bijstand maar de UWV zou dit wel eens op dezelfde manier kunnen afhandelen.
Die 10 euro wordt dan van je uitkering afgetrokken (en je krijgt ook nog een boete vanwege de niet nagekomen informatieplicht) zodat je de maand daarop nog moeilijker zit. Kafka zou zich omdraaien in zijn graf.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:24
Tja, ik zou ook niet terugkomen als ik Ts was.... want die wordt neergesabeld.
Ts krijgt een uitkering, zoals we weten kan dat grote financiele problemen met zich meebrengen.
Pratende mensen kunnen geholpen worden. Een incassobureau word niet ingeschakeld als er afspraken zijn die nagekomen worden. En een afbetalingsregeling word niet opgezegd als deze word nagekomen.
Bij een achterstand in de betaling kan de verzekeraar gebeld worden om een regeling te treffen. Die hebben dat liever aangezien dat minder kost als uitbesteden aan een incassobureau. Dat incassobureau wordt ook niet zomaar ingeschakeld.
In dit geval is er met het incassobureau een regeling afgesproken die direct niet nagekomen is. Nergens geeft TS dat dit gemeld is en dus word de regeling stopgezet.

Een bedrijf kan pas meedenken als er kennis is. Dus als samen afgesproken word dat de betaling op de 15de binnen moet zijn en de uitkering komt pas de 16de binnen, dan had je dat direct moeten aangeven. En niet dus wachten tot de datum verstreken is.

Zoals het verhaal door TS nu beschreven is is het niet slim aangepakt en word de schuld te gemakkelijk elders neergelegd. Is het dan neersabelen?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:24
Tja, ik zou ook niet terugkomen als ik Ts was.... want die wordt neergesabeld.
Ts krijgt een uitkering, zoals we weten kan dat grote financiele problemen met zich meebrengen. Onlangs stond op dit forum nog een casus waarbij voor elke achterstallige zorgpremie dus voor elke maand een incassotraject was gestart; jammer dat dat niet anders kan want bij iemand die geen geld heeft loopt de schuld gigantisch op.
En van de bijstand is onlangs officieel vastgesteld dat die 300-500 (meen ik) per maand te laag is. Als je 10 euro leent van een vriend die dat op je bank stort zodat je de zorgpremie kan betalen, wordt dat als "inkomen" gezien, ook al betaal je direct na ontvangst van je maandgeld die 10 euro terug. Dit ging over bijstand maar de UWV zou dit wel eens op dezelfde manier kunnen afhandelen.
Die 10 euro wordt dan van je uitkering afgetrokken (en je krijgt ook nog een boete vanwege de niet nagekomen informatieplicht) zodat je de maand daarop nog moeilijker zit. Kafka zou zich omdraaien in zijn graf.
ehh er geldt een maximum bedrag wat geïnd mag worden tov de hoogte van het inkomen.
Is beslagvrije voet.
Zolang de Gemeente weet wat je doet=meldingsplicht kan je een heleboel.

Plaats reactie