Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lowieze »

HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:24
Tja, ik zou ook niet terugkomen als ik Ts was.... want die wordt neergesabeld.
Ts krijgt een uitkering, zoals we weten kan dat grote financiele problemen met zich meebrengen. Onlangs stond op dit forum nog een casus waarbij voor elke achterstallige zorgpremie dus voor elke maand een incassotraject was gestart; jammer dat dat niet anders kan want bij iemand die geen geld heeft loopt de schuld gigantisch op.
En van de bijstand is onlangs officieel vastgesteld dat die 300-500 (meen ik) per maand te laag is. Als je 10 euro leent van een vriend die dat op je bank stort zodat je de zorgpremie kan betalen, wordt dat als "inkomen" gezien, ook al betaal je direct na ontvangst van je maandgeld die 10 euro terug. Dit ging over bijstand maar de UWV zou dit wel eens op dezelfde manier kunnen afhandelen.
Die 10 euro wordt dan van je uitkering afgetrokken (en je krijgt ook nog een boete vanwege de niet nagekomen informatieplicht) zodat je de maand daarop nog moeilijker zit. Kafka zou zich omdraaien in zijn graf.
Een heel verhaal over de bijstand en dat het UWV weleens op dezelfde manier zou kunnen reageren. Heeft u het openingstopic wel gelezen?

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Overigens is het wel wijs, zeker bij een inkomen op grond van de Participatiewe, zelf te controleren of de administratie van de betreffen de Gemeente op orde is want daar schort nog wel eens wat aan :evil:

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door marnix »

Hmm, TS heeft het niet zo slim aangepakt,
maar ik verbaas me al tijden over het feit hoe mensen die in de financiële problemen zitten er weer uit moeten geraken,
ze hebben, in dit geval, een achterstand opgelopen bij de zorgverzekering, en moeten nu naast de nieuwe premie een inhaalslag zien te maken?
lijkt me haast niet te doen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lowieze »

marnix schreef:
28 jul 2023 13:08
Hmm, TS heeft het niet zo slim aangepakt,
maar ik verbaas me al tijden over het feit hoe mensen die in de financiële problemen zitten er weer uit moeten geraken,
ze hebben, in dit geval, een achterstand opgelopen bij de zorgverzekering, en moeten nu naast de nieuwe premie een inhaalslag zien te maken?
lijkt me haast niet te doen.
Als je een uitkering hebt is de kans groot dat je zorgtoeslag krijgt. Als je dat dan ook reserveert voor het betalen van je zorgverzekering, blijft er nog maar een gedeelte over om te betalen.
Kun je zelf je inkomsten en uitgaven niet overzien, dan kun je daar hulp bij krijgen. Het probleem is echter dat veel mensen dat laatste niet doen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

marnix schreef:
28 jul 2023 13:08
Hmm, TS heeft het niet zo slim aangepakt,
maar ik verbaas me al tijden over het feit hoe mensen die in de financiële problemen zitten er weer uit moeten geraken,
ze hebben, in dit geval, een achterstand opgelopen bij de zorgverzekering, en moeten nu naast de nieuwe premie een inhaalslag zien te maken?
lijkt me haast niet te doen.
En wat stelt u voor? Kwijtschelden die schuld?

Als je zo’n laag inkomen hebt, is de zorgtoeslag haast gelijk aan de premie.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door kuklos »

HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:24
Tja, ik zou ook niet terugkomen als ik Ts was.... want die wordt neergesabeld.
Als je een verhaal schrijft waarin je nogal stappen vergeet die in het hele proces zijn voorgekomen en handelt alsof je er zelf totaal niks aan kon doen dan krijg je weinig medestanders. Mensen in de schulden zijn over het algemeen niet gebaat bij nog harder worden aangepakt door hu schuldeisers, maar TS heeft in dit verhaal zelf ook wel een behoorlijke rol gehad. En daar had hij wat meer blijk van mogen geven.
Laatst gewijzigd door kuklos op 28 jul 2023 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door marnix »

Lady1234 schreef:
28 jul 2023 13:23
marnix schreef:
28 jul 2023 13:08
Hmm, TS heeft het niet zo slim aangepakt,
maar ik verbaas me al tijden over het feit hoe mensen die in de financiële problemen zitten er weer uit moeten geraken,
ze hebben, in dit geval, een achterstand opgelopen bij de zorgverzekering, en moeten nu naast de nieuwe premie een inhaalslag zien te maken?
lijkt me haast niet te doen.
En wat stelt u voor? Kwijtschelden die schuld?

Als je zo’n laag inkomen hebt, is de zorgtoeslag haast gelijk aan de premie.
ik zou het niet weten, zorgtoeslag gelijk door naar verz. maatsch.?
vind ik ook weer zo belerend, en moet dat dan ook met de huurtoeslag?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
28 jul 2023 13:23
En wat stelt u voor? Kwijtschelden die schuld?
Als je zo’n laag inkomen hebt, is de zorgtoeslag haast gelijk aan de premie.
Dat klopt! Echter , niet iedereen heeft een IQ van 120-140🤭 en bovendien : het is voor heel veel mensen schipperen en maar zien uit te komen met de inkomsten en bijvoorbeeld het ene gat met het andere dichten
TS hééft het niet goed aangepakt, maar wie weet waar hij/zij nog meer mee te kampen heeft?
Qua budget, qua mentale problemen ? Misschien geen vangnet, eenzaam?
Er is veel armoede onder de mensen en over het algemeen schamen die mensen zich en trekken óf niet óf te laat aan de bel met nu een rechtszaak als gevolg.
Beroerd genoeg met nóg méér te betalen.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

kuklos schreef:
28 jul 2023 13:28
HandigeHarrie schreef:
28 jul 2023 12:24
Tja, ik zou ook niet terugkomen als ik Ts was.... want die wordt neergesabeld.
Als je een verhaal schrijft waarin je nogal stappen vergeet die in het hele proces zijn voorgekomen en handelt alsof je er zelf totaal niks aan kon doen dan krijg je weinig medestanders. Mensen in de schulden zijn over het algemeen niet gebaat bij nog harder worden aangepakt door hu schuldeisers, maar TS heeft in dit verhaal zelf ook wel een behoorlijke rol gehad. En daar had hij wat meer blijk van mogen geven.
Ts noemt zijn "beste inspanningen om de situatie op te lossen" (waaronder kennelijk niet begrepen: snel betalen - blijkbaar niet mogelijk vanwege een lege bankrekening). De "ongelukkige timing van het inkomen van UWV" was mogelijk van te voren te voorzien, dan had de betalingsregeling op een andere datum moeten ingaan, maar ik vermoed dat de bankrekeling op het moment van de eerste betaling ook (weer) leeg was ....
Mijn vorige reactie schreef ik vooral om aan te geven dat het niet helpt om geld van iemand te lenen om een factuur op tijd te betalen, als bij UWV op dezelfde manier als bij de bijstand wordt gehandeld (door een lening als inkomen te zien en de uitkering te korten waardoor het financiele gat groter wordt).

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ook bij bijstand wordt een lening niet als inkomen gezien, maar dan moet het wel echt een lening zijn.

En bij het UWV is een en ander al helemaal niet van toepassing.

@moederslink

Het heeft weinig met je IQ te maken als je de schuld van je eigen fouten bij anderen legt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door moederslink »

Lady1234 schreef:
28 jul 2023 17:03
@moederslink
Het heeft weinig met je IQ te maken als je de schuld van je eigen fouten bij anderen legt.
Zucht.....ik heb niet echt de indruk dat ie de schúld bij anderen legt, wél een opmerking over zeg maar wat clementie.....begrip en geduld en wat zorg.....

Niet iedereen is even handig/slim/geoefend in het omgaan met geld....

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat is nu precies het probleem. TS legt de schuld van het probleem bij iedereen behalve zichzelf.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

moederslink schreef:
28 jul 2023 18:13
Lady1234 schreef:
28 jul 2023 17:03
@moederslink
Het heeft weinig met je IQ te maken als je de schuld van je eigen fouten bij anderen legt.
Zucht.....ik heb niet echt de indruk dat ie de schúld bij anderen legt, wél een opmerking over zeg maar wat clementie.....begrip en geduld en wat zorg.....

Niet iedereen is even handig/slim/geoefend in het omgaan met geld....
Hij was niet een week of twee over tijd met betalen. Er is zelfs een proces geweest. Daar komt heel wat meer voor kijken.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik weet dat mensen met schulden hun post niet openen en de boel de boel laten met ale gevolgen van dien.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
28 jul 2023 17:03
Ook bij bijstand wordt een lening niet als inkomen gezien, maar dan moet het wel echt een lening zijn.

En bij het UWV is een en ander al helemaal niet van toepassing.
.
Klopt, en als burger moet je dan maar weten dat het alleen als lening geldt als je een leenovereenkomst hebt waarin het rentepercentage en het aflosschema vermeld staan.
Hoe weet je dat door het UWV geld dat op je rekening gestort wordt, ook al is het een week later teruggestort, niet als inkomen gezien wordt?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Gestort, teruggestort. Klaar.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lady1234 schreef:
29 jul 2023 14:07
Gestort, teruggestort. Klaar.
In elk geval ziet de bijstand dat helaas niet zo; en van de UWV weten we het niet

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ach ja, nu wordt natuurlijk verwezen naar de jarenlange bijdrage van ouders aan kinderen en vice versa.

Dat gaat niet over één termijn zorgpremie.

jopaslee
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2016 14:47

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door jopaslee »

Ik maak dit ook al sedert ongeveer sedert 2007 mee met Agis/zilveren kruis geworden en incassade/syncasso geworden. Heel veel spooky rekeningen die Agis/zilveren kruis nooit hebben kunnen aantonen.Vanaf 2012 tot 2020 heeft syncasso beslag gelegd op mijn zorgtoeslag. Waar dat geld gegaan is nog steeds niet gemerkt of gezien,want Ik krijg heden ten dage nog steeds duizenden euro bedragen die Ik aan syncasso moet betalen. Daarnaast betaal Ik gewoon netjes mijn maandelijkse premie aan zilveren kruis. Heb geen openstaande schuld bij zilveren kruis. Toch eist syncasso mij nog steeds die openstaande duizenden euros volgens syncasso incassokosten. Schandalig vind Ik dat. Zonder bewijzen hoe syncasso aan die incassokosten komt. Vraag Ik zilveren kruis jaren mij te helpen met het onderzoek hoe syncasso aan hun incassokosten gekomen is, verwijst zilveren kruis, die mij heeft aangemeld bij syncasso, steeds weer naar syncasso. Klant onvriendelijke mensonterende praktijken en dat noemt zich.overhrid instanties die mensen uitkleden. Verwonderlijk hoe het komt dat velen in Nederland antidepressiva gebruiken????? Is er nog een toekomst voor ons en onze kinderen hier in Nederland met al deze malafide bedrijven die ons uitkleden? Wat doet de regering met zulke bedrijven? Ik ben een seniorenburger van 67 die nog steeds geen rust heeft. Slapeloze nachten om je niet gehoord wordt die onterechte schuld blijft oplopen, zelf sociale raadslieden, Geschillencommissie zorg, zilveren kruis klachten, instantie OCO is het niet gelukt deze overheids bedrijven oneerlijke praktijken te onderzoeken, tegen te houden verder te gaan. Ik kan het niet meer aan, ben het zat ben er ook klaar mee. Heb geen zin meer in deze administratieve romp slomp waar er geen einde komt en bij deze zilveren kruis ben Ik nog klant. Ik doe mijn best om over te stappen van zilveren kruis naar een andere ziektekosten instelling. Want Agis/ zilveren kruis heeft mij aangemeld bij incassade syncasso, agis zilveren kruis heeft mij in deze eeuwigdurende **** gebracht. Indien een regeringsleider of instantie dit leest en die mij uit deze grote **** kan helpen, ben Ik bereikbaar <06 nummer verwijderd door moderatie>.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Zilveren Kruis en Syncasso, een verontrustende weergave van zorgplicht!

Ongelezen bericht door Moneyman »

jopaslee schreef:
25 okt 2023 08:22
agis zilveren kruis heeft mij in deze eeuwigdurende **** gebracht.
Onzin natuurlijk. Want wie heeft er zijn premies niet betaald? Dat ben jij. En dat kan zijn redenen hebben natuurlijk, maar het begint bij die wanbetaling.

Ik zou zeggen: kom eens uit die slachtofferrol en onderneem actie. Je krijgt het zelf duidelijk niet op een rijtje, dus laat iemand met kennis van zaken en iets afstand (dus zonder emotie) ernaar kijken. Of, als je er echt niet uitkomt, ga de schuldsanering in. Dan ben je binnen 2 jaar overal vanaf.

Plaats reactie