LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.

oorbescherming vergoeden.....

Ja, zeker zo voorkom je erger en minder kosten.
4
67%
Nee, onzin.
2
33%
 
Totaal aantal stemmen: 6

erisanamajen
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 22:17

Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door erisanamajen »

Wij lopen weer tegen een merkwaardige regel aan. Onze beide dochters (10 en 12) spelen in een muziekband. Muziek wordt aangeraden door de overheid en de scholen. Ze doen dit uiteraard met plezier, alleen klagen ze over het harde geluid, en de jongste zelfs dat het zeer doet aan d'r oren.
Wij zijn dus maar op zoek gegaan naar oordoppen die speciaal voor muzikanten zijn gemaakt en hebben die zelf maar betaald.
We hebben wel onze verzekering (Menzis) gevraagd of hier een vergoeding voor staat. Je voorkomt zo toch echt dat er meer kosten gemaakt worden in de toekomst.
De reaktie van Menzis is dat ze niet vergoed worden omdat je er zelf voor kiest om in een band te spelen. Volgens hun iets wat zo in de wet staat.
Met andere woorden "wordt eerst maar eens doof, dan kunnen wij tenminste meer kosten vergoeden"

Raar??? Ja wij vinden van wel. Wat is Uw mening?

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik vind dat de verzekeraar gelijk heeft.

Een zorgverzekeraar hoeft niet alles te betalen. Daar zijn regels over. In het algmeen worden alleen kosten vergoed die door ziekte veroorzaakt worden. preventie valt er buiten.

Ik ben het daarmee eens. Anders kun je veel meer dingen bedenken die een zorgverzekeraar zou moeten betalen. Ergens moet er een grens zijn.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door Walter van V »

tja.. moet de zorgverzekeraar zeker ook de fietshelm vergoeden, en de reflectiekleding van mensen die in het donker willen hardlopen bv..

Ziektekosten is voor zaken die je overkomen, waar je niets of weinig tegen kan doen. Niet voor de gevolgen van dingen waar je zelf voor kiest. Daarom moet je voor bepaalde sporten bv ook gewoon een aparte ongevallenverzekering afsluiten (vaak zelfs bij het lidmaatschap inbegrepen..)

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door flepp »

Preventief inenten voor een vakantie ook afschaffen daar kies je zelf voor.

erisanamajen
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 mar 2007 22:17

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door erisanamajen »

Met andere woorden, wij kiezen voor muziek en we worden doof. Dan moet de verzekering maar voor de vele meerkosten opdraaien. Het lijkt mij juist dat je als je iets voorkomt ,door oordoppen van je verzekering vergoed te krijgen, een hoop kosten minder hebt dan nu.

Dus lijkt het mij een verstandig besluit om zoiets op te nemen. Het zij in de ziektekosten verzekering of op een ander mannier via de muziek vereniging.

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door Walter van V »

nou eigenlijk zou het moeten zijn: u kiest ervoor uw gehoor bloot te stellen aan te harde muziek, en u weet van te voren dat er zeer groot risico op gehoorbeschadiging is. Dan zijn de kosten voor bescherming ook voor u , maar de kosten van medische hulp als u ervoor kiest uzelf neit te beschermen ook! Slechts vergoeding medische hulp als er ondanks bescherming toch problemen komen. Maar ja blijft lastig...

unknown
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 mei 2007 22:38

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door unknown »

Sporten en hobbies zijn nou éénmaal duur.
Er zijn ook kinderen die op zwemles zitten en buisjes in hun oren hebben, die ook oordopjes in moeten tijdens de zwemles, en die zelf moeten betalen. Als je het te duur vind, kun je ook nog altijd een propje watten in de oren doen. Helpt ook een beetje.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door mens »

Ik skate. De berschermers betaal ik zelf. Ik heb er zelfs nooit aan gedacht om daarvoor een vergoeding te vragen bij m'n verzekeraar. Ik kies inderdaad zelf voor deze sport, ik zou ook iets anders kunnen doen. Bovendien betaal ik liever voor het voorkomen van blessures, dan dat ik achteraf met pijn kom te zitten omdat ik te zuinig was.

Ik heb maar één keer iets niet vergoed gekregen waar ik wel verbaasd over was.
Ik ben tandenknarser. Soms zo erg dat ik 's nachts stukjes kies afbijt. Uiteraard is dit geen hobby of vrijwillige keuze. Mijn verzekering vergoed de tandarts kosten als ik kiezen beschadig. Ze vergoeden niet het hard plastic 'bitje' dat ik tegenwoordig 's nachts draag om mijn tanden en kiezen te beschermen.
Dit ding moet jaarlijks vervangen worden (of den duur knars ik zelfs door dit harde kunstof heen.) Dat kost me ruim 100 per jaar. Deze kosten worden helaas niet vergoed. Vreemd, want het voorkomt een hoop ellende!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door Walter van V »

dan doet uw tandarts iets verkeerd (klinkt kort door de bocht maar zo is het wel, helaas zijn veel( niet allen hoor) tandartsen gewoon te lui een fatsoenlijke machtigingsaanvraag te doen..), want met een goed uitgevoerde UFo (uw tandarts weet wel wat dat is) valt een splint gewoon onder de basisverzekering. Daarnaast is een verwijzing naar een fysiotherapeut met aanvullende opleiding hoofd-hals (lijst zie www.nvft.nl) wellicht ook zinvol, omdat deze mensen het vaak klaarspelen de oorzaal onder controle te krijgen, een splint is slechts voornamelijk symptoombestrijding.

mens
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 mei 2007 23:59

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door mens »

Bedankt voor de tip Walter!

Ik ben eigenlijk weer toe aan een nieuwe splint, maar heb deze nog niet besteld. Op het moment is het knarsen een stuk minder. Ik heb al regelmatig fysio- & mensendiecktherapie gehad om de spierspanning omlaag te helpen.
Op dit moment heb ik hieraan voldoende en draag de splint al een tijdje niet meer. Maar ik zou wel weer een nieuwe willen hebben, voor stressvolle periodes waarin de ontspanningsoefeningen niet voldoende zijn.

Ik zal de volgende keer dat ik bij de TA ben eens informeren!

Walter van V
Berichten: 1995
Lid geworden op: 31 jul 2006 09:38

Re: Eerst doof worden en dan een vergoeding?

Ongelezen bericht door Walter van V »

maar dus echt naar een NVFT fysio, de rest doet ook alleen maar symptoombehandeling omdat ze niet goed weten waar ze mee bezig zijn in het hoofd-hals gebied, en wat er allemaal kan spelen. toruwens: buikslaper??

Gesloten