LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Voor alle kwesties op het gebied van werk & inkomen die specifiek zijn voor zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers).
Petrazzp
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2018 09:41

Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door Petrazzp »

Afgelopen vrijdag ben ik via Linked In op de website van Het Interim Netwerk beland. Ik ben op zoek naar een opdracht en zij boden een opdracht aan die interessant leek. Ik kon mijn gegevens achterlaten en CV uploaden. Een screenshot van de pagina heb ik toegevoegd.
En wordt dus gewezen op het lezen van de werkafspraken op: http://www.interim-netwerk.nl/?id=4. Die heb ik gelezen, maar daarin wordt pas onderaan in de tekst over kosten gesproken. Na het 'globaal lezen' was het mij niet duidelijk dat dit al de voorwaarden waren. Ik had dat ook niet verwacht, bij de meeste websites werkt het anders en kun je altijd gewoon je CV uploaden.
Er is mij niet gevraagd of ik akkoord ging en of ik een overeenkomst wil aangaan of expliciet gewezen op kosten.

Nu zijn we een aantal dagen verder, de opdrachtgever heeft gereageerd en er zit wellicht een opdracht in, maar dat kan ook nog enige tijd duren.

Nu ontving ik gisteren een mail van het interim netwerkt waarin het volgende staat:
Zoals aangegeven in de oproep die werd verspreid onder de leden én zoals vermeld op onze website: het Interim Netwerk berekent bij succes een bijdrage in de kosten die wij maken. Die bijdrage is maximaal 250,00 euro per maand (exclusief BTW) en wordt berekend aan een ieder die n.a.v. het contact via het Interim Netwerk aan het werk gaat of een opdracht aanvaardt. Na onze facturatie over de eerste 6 maanden van 250 euro/maand (exclusief BTW) berekenen wij voor de betreffende match verder niets meer. En wij factureren nooit langer dan van start- tot en met einddatum
.

Ik was echt stomverbaasd, ik had niet het idee dat ik een overeenkomst was aangegaan. Dus heb ik gemaild dat ik de informatievoorziening onduidelijk vind en van de overeenkomst afzie, of, voor zover er een overeenkomst is, deze wil ontbinden. De reactie van het Interim-netwerk:
Wij berekenen je alleen een bijdrage bij succes. Reageer je niet op oproepen en accepteer je geen opdracht n.a.v. je reactie dan berekenen wij je ook geen kosten en zijn er geen gevolgen voor je. En daarmee is dan de kous af.
MAW: als ik een opdracht krijg via het contact dat ik via deze site krijg betaal ik € 1500 excl.btw. aan ze.

Ik vind zelf dat het proces en de informatievoorziening erg onduidelijk zijn en misschien wel misleidend. Ik was me er niet van bewust dat ik, door het achterlaten van mijn gegevens en het uploaden van mijn CV een overeenkomst aanging.
Ik weet dat, als ik consument was geweest, ik me kon beroepen op de regels voor informatievoorziening in de wet kopen op afstand. Het lastige is dat deze wet niet voor zzp-ers geld, want dat zijn natuurlijk ondernemers. En dus gelden er andere regels in het 'kopen op afstand'.

Begrijp me goed, ik wil best betalen voor online dienstverlening. Ik wil alleen niet pas achteraf te horen krijgen dat ik moet betalen en vooral dat het zo'n hoog bedrag is. Wat vinden jullie hiervan? En wat kan ik doen om het op te lossen? Me terugtrekken voor de opdracht is niet echt een optie, het is een hele goede opdracht die ik graag zou doen.

Alvast bedankt!

Petra
Bijlagen
IN Stap 1 .jpg
Dit is de pagina waar je je 'aanmeldt' voor de opdracht Ik heb de omschrijving onleesbaar gemaakt, leek me beter voor de opdrachtgever.
(72.22 KiB) 2795 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Petrazzp schreef:Afgelopen vrijdag ben ik via Linked In op de website van Het Interim Netwerk beland. Ik ben op zoek naar een opdracht en zij boden een opdracht aan die interessant leek. Ik kon mijn gegevens achterlaten en CV uploaden. Een screenshot van de pagina heb ik toegevoegd.
En wordt dus gewezen op het lezen van de werkafspraken op: http://www.interim-netwerk.nl/?id=4. Die heb ik gelezen, maar daarin wordt pas onderaan in de tekst over kosten gesproken. Na het 'globaal lezen' was het mij niet duidelijk dat dit al de voorwaarden waren. Ik had dat ook niet verwacht, bij de meeste websites werkt het anders en kun je altijd gewoon je CV uploaden.
Er is mij niet gevraagd of ik akkoord ging en of ik een overeenkomst wil aangaan of expliciet gewezen op kosten.

Nu zijn we een aantal dagen verder, de opdrachtgever heeft gereageerd en er zit wellicht een opdracht in, maar dat kan ook nog enige tijd duren.

Nu ontving ik gisteren een mail van het interim netwerkt waarin het volgende staat:
Zoals aangegeven in de oproep die werd verspreid onder de leden én zoals vermeld op onze website: het Interim Netwerk berekent bij succes een bijdrage in de kosten die wij maken. Die bijdrage is maximaal 250,00 euro per maand (exclusief BTW) en wordt berekend aan een ieder die n.a.v. het contact via het Interim Netwerk aan het werk gaat of een opdracht aanvaardt. Na onze facturatie over de eerste 6 maanden van 250 euro/maand (exclusief BTW) berekenen wij voor de betreffende match verder niets meer. En wij factureren nooit langer dan van start- tot en met einddatum
.

Ik was echt stomverbaasd, ik had niet het idee dat ik een overeenkomst was aangegaan. Dus heb ik gemaild dat ik de informatievoorziening onduidelijk vind en van de overeenkomst afzie, of, voor zover er een overeenkomst is, deze wil ontbinden. De reactie van het Interim-netwerk:
Wij berekenen je alleen een bijdrage bij succes. Reageer je niet op oproepen en accepteer je geen opdracht n.a.v. je reactie dan berekenen wij je ook geen kosten en zijn er geen gevolgen voor je. En daarmee is dan de kous af.
MAW: als ik een opdracht krijg via het contact dat ik via deze site krijg betaal ik € 1500 excl.btw. aan ze.

Ik vind zelf dat het proces en de informatievoorziening erg onduidelijk zijn en misschien wel misleidend. Ik was me er niet van bewust dat ik, door het achterlaten van mijn gegevens en het uploaden van mijn CV een overeenkomst aanging.
Ik weet dat, als ik consument was geweest, ik me kon beroepen op de regels voor informatievoorziening in de wet kopen op afstand. Het lastige is dat deze wet niet voor zzp-ers geld, want dat zijn natuurlijk ondernemers. En dus gelden er andere regels in het 'kopen op afstand'.

Begrijp me goed, ik wil best betalen voor online dienstverlening. Ik wil alleen niet pas achteraf te horen krijgen dat ik moet betalen en vooral dat het zo'n hoog bedrag is. Wat vinden jullie hiervan? En wat kan ik doen om het op te lossen? Me terugtrekken voor de opdracht is niet echt een optie, het is een hele goede opdracht die ik graag zou doen.

Alvast bedankt!

Petra
Je hebt je online inschreven dus je kunt binnen 14 dagen de overeenkomst zonder opgave van reden opzeggen. Doe dit schriftelijk, ik heb de website bekeken en dit ziet er niet echt professioneel uit en er zijn geen adres gegevens te vinden op de site zelf.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

sylvesterb schreef:Je hebt je online inschreven dus je kunt binnen 14 dagen de overeenkomst zonder opgave van reden opzeggen. Doe dit schriftelijk, ik heb de website bekeken en dit ziet er niet echt professioneel uit en er zijn geen adres gegevens te vinden op de site zelf.
Herroepingsrecht geldt alleen bij consumenten, niet bij zakelijke overeenkomsten.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als ik op de site kijk wordt er wel degelijk gesproken over kosten en abonnementsvormen. Als je doorklikt naar de vragen staat er:
Het Interim Netwerk berekent standaard alleen bij succes een bijdrage in de kosten die wij maken. Die bijdrage is maximaal 250 euro per maand (exclusief BTW) en wordt berekend aan een ieder die n.a.v. het contact via het Interim Netwerk aan het werk gaat of een opdracht aanvaardt.

Er wordt van u als ondernemer verlangt dat u eerst leest alvorens met iemand in zee te gaan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Petrazzp schreef:Begrijp me goed, ik wil best betalen voor online dienstverlening. Ik wil alleen niet pas achteraf te horen krijgen dat ik moet betalen en vooral dat het zo'n hoog bedrag is. Wat vinden jullie hiervan? En wat kan ik doen om het op te lossen? Me terugtrekken voor de opdracht is niet echt een optie, het is een hele goede opdracht die ik graag zou doen.
Prijs is een kernbeding en in dit geval een essentialia. Als de prijs niet duidelijk is, dan is het aanbod onvoldoende bepaald en kan je je terugtrekken. Je tweede optie is om de prijs te accepteren. Dat zijn je twee keuzes.

stofzuigertje

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elk uitzendbureau werkt hetzelfde, tussen werkgever en werknemer en dan is het nog moeilijker te zien.

Deze verteld duidelijk dat voor de bemiddeling betaald moet worden indien lukte.
Bij geen werk niets begreep ik.

Het lijkt veel maar het zoeken naar en bemiddelen kost tijd en die moet ook betaald worden.
Niets mis mee, mits het te verdienen bedrag voldoende is.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op de pagina met werkafspraken waarvan je de link hebt geplaatst staat onder het kopje "Interim kandidaten reageren op een opdracht." toch duidelijk dat er zes maanden lang 250 euro/maand wordt gefactureerd. De kosten zouden dus geen verrassing hoeven te zijn. In hhet stukje daarboven staat dat voor de opdrachtgever alles "gratis" is. Als opdrachtgever weet ik dan overigens ook dat de factuur van de interimmer 250 euro/maand goedkoper kan. Het hangt af van je tarief per uur of dag(deel) af of dat veel is.
De vormgeving en de inhoud van de hele website zijn zodanig dat ik er zelf nooit zaken mee zou doen, het ademt amateurisme. Er staan zelfs geen contactgegevens op de website. Als ik de domeinnaam opzoek bij SIDN, is de administratieve contactpersoon: [email protected]. Dat wekt vertrouwen! De houder is ManPart Services v.o.f. Als ik daarop zoek, vind ik de website manpart.nl, met dezelfde fraaie vormgeving. Daarop zijn wel adresgegevens te vinden.

Petrazzp
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mar 2018 09:41

Re: Interim Netwerk: achteraf geïnformeerd over kosten

Ongelezen bericht door Petrazzp »

Ondertussen is de opdracht naar een ander gegaan, dus ik heb geen risico om onverwacht een factuur te ontvangen van het Interim Netwerk. In de reacties lees ik dat een aantal mensen aangeeft dat het logisch is dat je moet betalen voor bemiddeling. Daar ben ik het ook volledig mee eens, hoewel het is echter niet heel gebruikelijk dat de interim kandidaat betaald voor de dienstverlening, meestal is het de opdrachtgever die betaalt. Maar goed, as het een opdracht oplevert wil ik best betalen.
Het ging mij erom dat ik in het proces niet duidelijk wordt gewezen op de kosten die je moet betalen als je een opdracht via dit netwerk krijgt. Er is één pagina waarop de 'werk-afspraken' staan en verder wordt je nergens gewezen op de kosten. Ik vraag mij af of dat juridisch gezien wel mag. Je wordt gehouden aan voorwaarden waar je wel erg veel moeite voor moet doen om deze onder ogen te krijgen.
Daarbij vind het echt een belachelijk hoog bedrag voor een dienst die uit niets meer bestaat dan het opnemen van opdrachtomschrijvingen van andere bureau's op een gebruiksonvriendelijke en ouderwetse website.
Ik dank iedereen voor de reactie en ben de volgende keer wat voorzichtiger met het reageren op opdrachten via dit soort portals.

Gesloten