toggle menu

Cafeïne tijdens de zwangerschap, is dat gevaarlijk?

Cafeïne tijdens de zwangerschap, is dat gevaarlijk?

Zwangerschap is iets heel moois en bijzonders. Wel moet je als je zwanger bent opletten met wat je eet en drinkt. We weten dat we alcohol en rauw vlees beter kunnen vermijden. Maar hoe zit het met cafeïne?

De IJslandse professor Jack E. James van de universiteit van Reykjavik onderzocht, met behulp van 48 wetenschappelijke artikelen, de link tussen cafeïne en zwangerschappen. Hij kwam tot een nogal sombere conclusie. 

'Inname cafeïne hangt samen met miskramen en laag geboortegewicht'

James concludeerde dat de inname van cafeïne door de moeder samenhangt met het krijgen van een miskraam, doodgeboorte, een laag geboortegewicht, acute leukemie gedurende de kindertijd en overgewicht en obesitas gedurende de kindertijd. 

De onderzoeker kon echter niet aantonen dat cafeïne ook in kleine hoeveelheden schadelijk is. Desondanks komt hij tot het besluit dat alle cafeïnehoudende dranken moeten worden afgeraden tijdens een zwangerschap en dat het huidige Europese advies aangepast moet worden. 

Beperk inname tot 200 mg per dag

In mei 2015 publiceerde de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) een rapport over de veiligheid van cafeïne voor zwangeren. Daarin staat dat er een relatie gevonden is tussen cafeïne en een miskraam of lager geboortegewicht. Cafeïne-inname onder de 200 mg heeft misschien ook een effect op geboortegewicht, maar dat effect is zo klein dat de EFSA geen gevolgen voor de gezondheid van het kind verwacht.

Op basis van dit rapport geeft het Voedingscentrum als advies om tijdens de zwangerschap de inname van cafeïne te beperken en de cafeïnerijke dranken niet te nemen, of maximaal één keer per dag met een maximum van ongeveer 200 milligram (mg) per dag. 

Omdat het recente onderzoek van James niet kon aantonen dat cafeïne in kleine hoeveelheden schadelijk is, blijft ook het advies van de Hoge Gezondheidsraad voor vrouwen in de vruchtbare leeftijd om koffie te beperken tot een maximale dagelijkse inname van 200 mg cafeïne. Dat staat gelijk aan twee tot drie kopjes koffie per dag. 

Een kopje koffie of een blikje cola op zijn tijd tijdens de zwangerschap kan dus geen kwaad. Vermijd hoge dagelijkse dosissen om een miskraam en een laag geboortegewicht van de baby door cafeïne te allen tijden voorkomen. 

Waarom je deze producten beter kunt vermijden tijdens je zwangerschap

'Als je zwanger bent heb je een verminderde weerstand. Daardoor kun je sneller een voedselinfectie krijgen', stelt het Voedingscentrum. De meeste voedselinfecties zijn alleen vervelend voor jezelf. Maar besmetting met de bacterie listeria of de parasiet Toxoplasma gondii kan een miskraam of vroeggeboorte veroorzaken. 

Deze bacteriën kunnen in rauw vlees, rauwe melk, rauwe kiemgroente, rauwe vis en rauwe ei zitten. Daarom luidt het advies om deze producten tijdens zwangerschap te vermijden. Ook zijn er een aantal producten waar mogelijk schadelijke stoffen voor de baby in de buik kunnen zitten. Het gaat dan om: 

  • roofvissen, zoals zwaardvis, haai en tonijn
  • lever, leverworst of leverpaté
  • alcohol
  • kruidenpillen
  • kalebaskalk (pimba)

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant