toggle menu

Hoe blijf je mentaal stabiel tijdens de avondklok?

Hoe blijf je mentaal stabiel tijdens de avondklok?

De avondklok is een van de ingrijpende maatregelen die ingesteld is om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Gelukkig ziet het er naar uit dat de maatregel binnenkort ten einde zal zijn, maar dat neemt niet weg dat de avondklok een enorme impact kan hebben. Vooral als je alleen bent en sociale contacten hard nodig hebt, kan het feit dat je na negen uur niet meer ergens naartoe mag heel heftig en vervelend zijn. 

Psycholoog Chantal Peijs ziet dat de avondklok voor veel onrust kan zorgen en heeft een paar goede tips die kunnen helpen om in deze tijd op mentaal vlak stabiel te blijven. 

Vul je avonduren creatief op

Bij voorkeur iets waar je geen schermen voor nodig hebt en waarbij je echt in het moment kan zijn. Kijk of je iets kan vinden dat je nog nooit hebt gedaan en je altijd al wilde doen. Of pak iets op wat je al lange tijd niet meer hebt gedaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan schilderen, een instrument leren spelen, een nieuwe taal leren of maak je eigen kleding. Het is gewoon een feit dat je deze tijd opgelegd krijgt, dus kijk wat je met deze 'extra' tijd kan doen voor jezelf. 

Probeer ongezond gedrag in de gaten te houden

Een gezonde levensstijl zorgt er namelijk ook voor dat je mentaal 'beter in je vel' zit. Kijk hierbij niet naar wat je allemaal moet doen, maar ook naar wat je moet laten. Probeer bijvoorbeeld niet elke avond alcohol te drinken of ongezond te eten. Vaak werkt dit troostend, maar is het maar van korte duur.

Het is op de lange termijn beter voor jezelf om op zoek te gaan naar iets wat ook troost biedt, maar geen aanslag heeft op de gezondheid van je lichaam. Ga bijvoorbeeld een boek lezen, podcast luisteren of op zoek naar een nuttige taak die je in de avonduren kan doen. Zo heb je minder het idee dat je de tijd aan het uitzitten bent en ga je met een voldaan gevoel naar bed. 

Blijf moeite voor jezelf doen, ook al ben je maar alleen

Schaf bijvoorbeeld een kookboek aan en ga uitgebreid koken – je hoeft toch nergens mee naartoe. Wil je toch liever niet alleen eten? Spreek dan met iemand af hetzelfde gerecht te koken en dit tijdens het videobellen samen op te eten. Zo heb je toch nog het idee dat je samen met iemand aan het eten bent. 

Bedenk je dat dit niet voor altijd is

Hopelijk is de avondklok over een week alweer voorbij en anders niet veel langer daarna. Er is een stip op de horizon, blijf daar naar kijken. Tegen de avondklok vechten heeft geen zin. 

Blijf lief voor jezelf

Het is oké om je dag niet te hebben. Je doet wat je kan en dat is goed genoeg. Je hoeft niet elke dag optimaal te functioneren en dit is niet de tijd om streng te zijn voor jezelf. 

Uitzondering avondklok voor psychische nood

Rijksoverheid schrijft dat je bij ernstige psychische nood altijd naar buiten mag, ook na negen uur. Zorg dan wel dat je een eigen verklaring bij je hebt waarin je jouw situatie toelicht. Daarbij heb je om van de uitzondering gebruik te maken een ondertekende verklaring van een BIG-geregistreerde behandelaar nodig. Op deze verklaring staat dat het voor jouw mentale welzijn verstandig is om bij oplopende spanning in de avonduren buiten een wandeling te maken.

Wil je je verhaal kwijt en weet je even niet zo goed wie je daarvoor kan bereiken? Instanties als de Luisterlijn, Eenzame Jongeren en MindKorrelatie staan voor je klaar om naar je te luisteren en je eventueel te helpen.

Ook interessant