toggle menu

Zo blijf je mentaal gezond tijdens de coronacrisis

Zo blijf je mentaal gezond tijdens de coronacrisis

De coronacrisis is een ingrijpende periode. De maatregelen die de overheid heeft genomen om verspreiding van het virus tegen te gaan, hebben impact op ons dagelijks leven. Radar geeft in samenwerking met psycholoog Najla Edriouch, werkzaam bij het Centrum Adolescentenpsychiatrie, tips om mentaal gezond te blijven tijdens de coronacrisis.

Voor de een is het inmiddels makkelijker om met de nieuwe situatie om te gaan. Voor de ander wordt het moeilijker naarmate de quarantaine voortduurt. 'Sommige mensen hebben hun draai gevonden, maar er zijn ook mensen die hun oude leven missen en er ook wat onrustig van worden', zegt Edriouch. Maar hoe kunnen mensen ervoor zorgen dat ze zich zo goed mogelijk blijven voelen?

Zorg voor structuur in je dag

Volgens Edriouch is het belangrijk dat je een vaste dagstructuur vindt, die je voor langere tijd kunt aanhouden. 'Wat er nu eigenlijk gebeurt door de coronacrisis en de maatregelen, is dat je uit je structuur wordt gehaald. Mensen hebben baat bij structuur. Het helpt ons om onze mentale gezondheid goed te houden.'

Wat er volgens de psycholoog echter misgaat bij sommige mensen, is dat ze in een vakantiemodus terechtkomen. 'Daar bedoel ik mee dat je door thuiszitten en niet fysiek naar je werk en naar vrienden gaan, in een soort van modus terechtkomt die je normaal gesproken zou hebben als je luiert in het weekend en niets doet. Je gaat dan bijvoorbeeld hele dagen in je pyjama zitten of heel erg laat naar bed, of je gaat opeens ongezonde dingen eten, terwijl je op je werk een gezonde lunch zou hebben meegenomen. Zo’n luiermodus kan voor een of twee dagen niet veel kwaad, maar kan je mentale gezondheid wel negatief beïnvloeden als je er langer in blijft hangen.'

Haar advies is dan ook om een vaste structuur te hanteren die lijkt op de structuur die je zou hebben als de coronamaatregelen er niet waren. 'Sta op vaste tijden op. Ga op vaste tijden naar bed. Kleed je gewoon aan. Eet gezonde maaltijden op vaste tijden, en als je op een bepaalde dag naar de sportschool zou gaan, doe op die dag dan een thuisworkout.'

Hoe blijf ik fit zonder het huis uit te gaan?

Ga bewust om met de toestroom van (fake) nieuws

Een andere tip is dat je bewust om moet gaan met de toestroom van nieuws die je de hele dag krijgt. 'Je ziet dat mensen zich angstig voelen door al het nieuws en alle gevaren die er op dit moment zijn door de pandemie. Dat is extra lastig voor mensen die al last hebben van angst- of dwangklachten.

Maar ook voor mensen die mentaal gezond zijn, kan het lastig zijn. 'Als je de hele dag wordt overspoeld door negatief nieuws, kan het ook moeilijk zijn om een goede gemoedstoestand te houden. Zeker omdat er ook veel nepnieuws is.'

Ze verklaart dat wij als mensen zo zijn geprogrammeerd dat wij bij gevaar het gevoel krijgen dat we daarop moeten inspelen en alert moeten zijn. 'Op het moment dat je er echter niets aan kunt doen, zoals nu door de coronamaatregelen, krijg je de hele tijd triggers door het nieuws en de gevaren. Maar je kunt niet veel doen om dat gevaar af te wenden. Bewust omgaan met nieuws kan hierbij helpen. Check betrouwbare nieuwsbronnen en spreek met jezelf af hoe vaak en wanneer je het nieuws checkt.'

Hoe herken je nep-coronanieuws? En wanneer kun je iets wél vertrouwen?

Wees creatief met sociaal contact

Mensen zijn van nature groepsmensen. Dat komt omdat je honderden jaren geleden meer kans had om te overleven als je in een groep zat. 'Sociaal contact is echt een basisbehoefte van de mens. Op het moment dat je dat niet meer fysiek kunt hebben, is het wel belangrijk dat je daarvoor vervanging zoekt.'

De psycholoog adviseert dan ook om bijvoorbeeld een afspraak te maken om te Facetimen of dat je op een rustig tijdstip op afstand van elkaar een wandeling maakt. 'Je opsluiten in huis en niemand meer zien kan een trigger zijn voor mentale problemen. Het is daarom van belang dat je binnen de RIVM gestelde kaders contact blijft houden. Probeer het dan ook niet de hele tijd over de gevaren van de coronacrisis te hebben, maar bespreek ook onderwerpen die je positieve energie geven.'

'Beweging en daglicht zijn natuurlijke antidepressiva'

Ten slotte is het ook van belang dat je voldoende daglicht krijgt en blijft bewegen. 'Beweging en daglicht zijn natuurlijke antidepressiva. Maak bijvoorbeeld een wandeling of fietstocht op momenten dat je normaal gesproken naar werk of school zou reizen. Dat helpt je ook je hoofd even leeg te maken.'

Werk je thuis? Voldoende daglicht krijgen is belangrijk!

Edriouch geeft op haar website en YouTube-kanaal informatie en tips. 
 

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant