toggle menu

5 tips om de overgang te overleven

Voor de een is het een nachtmerrie, voor de ander valt het mee, maar vroeg of laat krijgt elke vrouw er mee te maken: de overgang. Wat kan je eraan doen?

Gemiddeld komen vrouwen rond hun 51e in de overgang. Grofweg gezegd heb je dus een derde van je leven met deze situatie te maken. In het verleden werd dit, ook door artsen, vaak onderschat. Nu zeker de helft van het aantal artsen vrouw is, is er meer aandacht gekomen voor de gevolgen van de overgang en wordt er ook meer nagedacht over oplossingen.

Wat gebeurt er bij de overgang?

Kort gezegd stopt je lichaam met het aanmaken van het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen. Dat blijft niet zonder gevolgen. Volgens gynaecoloog Mieke Kerkhof is het een misvatting dat 'het wel weer overgaat', want de oestrogeen blijft te laag voor de rest van je leven.

Huismiddeltjes of hormonen?

Veel vrouwen proberen met homeopathische middelen de opvliegers te lijf te gaan. Volgens Kerkhof is het niet wetenschappelijk bewezen dat dit helpt. Als vrouwen er baat bij hebben, dan is dat meegenomen. Wat zeker wél helpt, is het toedienen van hormonen. Bij ernstige klachten is dat zeker het overwegen waard.

Borst- of baarmoederkanker

Een argument dat vaak gebruikt wordt om géén hormonen te gebruiken, is de verhoogde kans op borstkanker of baarmoederkanker. Kerkhof wijst erop dat die verhoogde kans maar gering is. 'Soms zijn de klachten zó erg dat iemand er gewoon niet mee kan leven. Dan neem je dat risico graag op de koop toe, want het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van je leven.'

Voeding

Het kan helpen om op je eet- en drinkpatroon te letten. Gekruid eten en alcohol kunnen opvliegers triggeren, net als warme dranken zoals thee en koffie. Alcohol is zeker slecht voor een goede nachtrust, zegt Kerkhof, dus als je slecht slaapt, kun je dat beter laten staan.

Kleding

Het is natuurlijk een slecht idee om een coltrui aan te trekken als je last hebt van opvliegers, zegt Kerkhof. Zo'n opvlieger duurt vaak maar 45 seconden, maar dat kan lang genoeg zijn om je het gevoel te geven dat de vlammen eruit slaan. Draag dan ook laagjes, zodat je dingen aan- of uit kunt trekken als je het warm of koud krijgt.

5 tips

Gynaecoloog Mieke Kerkhof geeft vijf tips die kunnen helpen de overgang te doorstaan.

  • Als je klachten te erg worden: ga naar de huisarts. Als die er niets mee kan, vraag een doorverwijzing naar een gynaecoloog of menopauzeconsulent.
  • Let op je kleding, draag laagjes.
  • Let op je voedsel.
  • Probeer er positief tegen aan te kijken: het is een verrassende nieuwe fase in je leven.
  • Probeer begrip te kweken bij je omgeving, zoals je partner als het om problemen met vrijen gaat, maar ook bij vrienden en collega's als het gaat om slapeloze nachten en opvliegers.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant