toggle menu

Dit kan je doen aan een hoog cholesterolgehalte

Heb je een hoog cholesterolgehalte? Dan heb je een vergrote kans op hart- en vaatziekten. Toch heb je wel cholesterol nodig. Hoe kan je op natuurlijke wijze je cholesterolgehalte verlagen als deze te hoog is? 

Jeanine Roeters-Van Lennep is vasculair internist bij het Erasmus MC en geeft antwoord. Cholesterol is volgens Roeters-Van Lennep ondanks alle waarschuwingen belangrijk. 'Het is een bouwstof in je lichaam en wordt gemaakt in je lever. Het is onder meer belangrijk om stevigheid te geven aan je cellen, ook is het nodig om hormonen aan te maken.' Van een overschot aan cholesterol zal je niet snel iets merken. 'Het is net een tijdbom. Je merkt het pas als je ziek wordt en dat duurt dus jaren. Als het cholesterol in je bloed zit kan het zich als een soort plak aan de binnenkant van je vaatwanden opbouwen.'

Laat je bloed prikken

Ongeveer één op de 250 mensen heeft een te hoog cholesterolgehalte, maar veel van deze mensen zijn in de medische wereld niet bekend. Onhandig, volgens Roeters-Van Lennep. 'De helft van deze groep is nog niet opgespoord. Als je dit niet behandelt, dan krijg je voor je zestigste een hartinfarct.' Je kunt ontdekken of je een te hoog cholesterolgehalte hebt door af en toe je bloed te laten prikken. Uit onderzoek blijkt dan snel of je maatregelen moet nemen.

Dit moet je doen

Wel zijn er dingen die je zelf kunt doen. 'Hou een gezonde leefstijl aan', tipt Roeters-Van Lennep. 'De mens als jager en verzamelaar, iemand die dus de hele dag in de weer was, had een cholesterolgehalte van 2,5. De gemiddelde Westerse mens zit al op vijf.' De gewenste hoogte verschilt uiteindelijk per persoon. 'Voor iemand van achttien jaar oud is een cholesterolgehalte van vier veel te hoog, maar voor een zestigjarige is dat normaal.'

Eet plantaardig

Wat echt werkt is medicatie, maar thuis kun je ook het één en ander doen. 'Het is eigenlijk heel simpel: in planten zit geen cholesterol. Dus als je plantaardig eet is dat prima. Denk dan aan groenten en fruit, maar ook noten. Daarnaast moet je genoeg bewegen. Daarmee houd je ook je glucosehuishouding op orde, waardoor je geen overgewicht en diabetes krijgt.'

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Meer over:

Reacties

Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant