toggle menu

Sportdrankjes

Ze zijn er in alle kleuren, mierzoet en lang niet alleen in de sportkantine te vinden. Sportdrankjes.  Maar verbeteren deze drankjes nou eigenlijk ook de sportprestaties?

Topsporters blijken beter te presteren met af en toe een drankje tijdens de marathon. Maar dat geeft een ander probleem: een klotsende buik. Om dat probleem te tackelen werden sportdranken ontwikkeld. Suiker geeft het lichaam extra brandstof bij extreme sportprestaties.

Hoeveel suiker zit er nu precies in sportdrankjes? Hoogleraar 'Innovatie Gezonde Voeding' van de Universiteit van Maastricht heeft dit onderzocht. Het resultaat is opvallend. Zo zitten er in Extran Energy (500 ml) maar liefst 21 suikerklontjes. En in AA High Energy (500 ml) zitten zelfs 24 suikerklontjes. Een enorme berg suiker die je niet nodig hebt om beter te gaan sporten vindt Brouns. Sterker nog: je wordt daar alleen maar dik van.

Lichamelijke klachten

Ondanks het sportieve karakter van de drankjes heeft de extra energie alleen nut bij langdurige sportprestaties op topniveau. De recreatieve sporter heeft al die extra suiker niet nodig. Van de veelheid aan suiker in sportdrankjes kunnen sporters maag en darmklachten krijgen. Vooral kinderen houden van zoete drankjes en die kunnen beter een glaasje water drinken, aldus Brouns.

Updates ontvangen over dit onderwerp?

Wil je op de hoogte blijven van dit onderwerp? Download de gratis Radar-app en volg het onderwerp.

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant