1 op de 6 betaalt weleens voor niet-uitgevoerd onderhoud aan de auto
Bijna 1 op de 6 ondervraagde mensen met een auto heeft het vermoeden dat zij weleens betalen voor onderhoud in de garage dat niet is uitgevoerd. Bij sommigen is het zelfs aantoonbaar gebeurd: zij vonden gemerkte onderdelen terug in de auto, terwijl deze volgens de factuur vervangen zouden zijn.
Bijna 23.000 mensen met een auto vulden onze vragenlijst in. De overgrote meerderheid heeft een auto met een verbrandingsmotor, al zitten daar ook de mensen tussen die een hybride auto rijden. 3 procent (ruim 700 mensen) rijdt volledig elektrisch.
De meeste mensen, 71 procent, laten doorgaans eens per jaar een onderhoudsbeurt doen. 4 procent doet dat nog vaker, 9 procent minder vaak.
De rest laat het niet van tijd afhangen: zo houdt 2 procent geen regelmaat aan, ze doen de beurt wanneer het zo uitkomt. 11 procent gaat bij een bepaald aantal gereden kilometers. Tot slot is er nog een groep van ruim 500 mensen die de auto zelf onderhoudt.
Minder kosten bij lokale garage
90 procent heeft in de afgelopen maanden een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Gemiddeld betaalden mensen voor een kleine beurt 300 euro, voor een grote beurt 450 euro en voor een algemene onderhoudsbeurt 350 euro. Bij de lokale garage betalen mensen gemiddeld tussen 50 tot 75 euro minder dan bij de merkdealer.
53 procent weet niet precies wat er wordt uitgevoerd tijdens een onderhoudsbeurt, maar wel ongeveer. 8 procent heeft er helemaal geen beeld bij. 39 procent weet het juist vrij precies. Toch weten verreweg de meeste mensen niet op hoeveel punten een auto wordt gecontroleerd bij een kleine of grote beurt.
Bij een kleine beurt wordt de auto gecontroleerd op 20 tot 30 punten, wat slechts 14 procent correct heeft geantwoord. Bij een grote beurt gaat het om 80 tot 100 punten, slechts 5 procent had dit goed.
Weinig uitleg over het uitgevoerde werk
Of het daadwerkelijk gebeurt, is natuurlijk weer iets anders. Bij een kwart (23%) staat niet op de bon gespecificeerd wat er is gecontroleerd tijdens de onderhoudsbeurt. Ook wordt niet iedereen (voor- of achteraf) voorgelicht over wat de beurt inhoudt.
Voel me altijd ongemakkelijk omdat ik er zelf zo weinig van weet en ook niet veel uitleg krijg. (Ze zijn ook al zo druk.) Ik zou best graag meer duidelijkheid willen hebben op de factuur maar ook uitleg bv via hun website. Volgens mij zijn de punten die nu op de factuur worden genoemd een vast pakket met vaste prijs ongeacht of er wel of niet iets nodig was bv ruitensproeiervloeistof.
16 procent heeft een vermoeden van, of geeft zelfs aan dat het aantoonbaar is gebeurd dat zij na een onderhoudsbeurt moesten betalen voor iets wat niet is uitgevoerd. Dit gebeurt bij de merkdealer even vaak als bij de lokale garage. Wat opvalt is dat het vermoeden van fraude bij de Kwik-Fit wat hoger ligt - bij de aantoonbare fraude is het nagenoeg gelijk aan de andere onderhoudsgarages.
Geen filters en vloeistoffen vervangen
De fraude gaat van kwaad tot erger. Veel gaat er fout met filters en met vloeistoffen: olie en koel- en ruitenwisservloeistof worden niet altijd vervangen of aangevuld terwijl dit wel op de bon staat. Ook batterijen van sleutelkaarten worden vervangen terwijl er net nieuwe in zaten. Dit kan ook een kwestie van communicatie zijn, maar het blijft gek dat je het specifiek moet melden om te voorkomen dat iets wél op de factuur verschijnt terwijl het niet gebeurt.
- "Er staat altijd op de rekening dat de ruitensproeiervloeistof is bijgevuld terwijl ik dat altijd zelf doe voordat hij naar de garage gaat (om die extra dure ruitensproeiervloeistof te voorkomen). Hiervan weet ik dus dat het niet klopt, maar dat geeft ook wantrouwen over andere zaken die ik niet kan controleren. Dit heb ik al bij verschillende garages gehad."
- "Ruitensproeiervloeistof bijgevuld, terwijl ik die zelf de dag ervoor had bijgevuld en niet gebruikt."
- "Vaak moest ik betalen voor ruitenwisservloeistof terwijl ik het tankje een dag ervoor boordevol gevuld had. De laatste twee jaar niet meer omdat ik het van tevoren even meldde."
- "Ook heb je maar 500 kilometer gereden met toch moet er altijd nieuwe olie in ik kan geen verschil zien."
Wat ook veel mis gaat, is dat oude onderdelen niet vervangen worden, of in ieder geval niet met de nieuwe onderdelen die wél op de factuur staan. Een respondent geeft er gelijk een tip voor:
Een vriend had onderdelen gemerkt, een onderdeel zou vervangen zijn maar het gemerkte zat er nog in- Deelnemer aan het onderzoek
Het is ook vervelend als je ervoor moet strijden:
- "Na elke beurt komt er weer een discussie over het vervangen van de ruitenwissers, als je vraagt naar de oude wissers dan wordt men kribbig. Ook over het zogenaamde bijvullen van de olie komt een discussie."
- "Deze auto had al vanaf het begin diverse keren problemen waar men dan de hoofdprijs voor wilde hebben en na onderzoek internet las ik dat het een kwaal betrof van AF-fabriek en dat er coulance of herstel vanuit daar betaald moest worden. Dat was elke keer een strijd bij de dealer zelf. Pas als je aangaf dat je dit wist, was het opeens: 'We repareren gratis of werd er coulance toegepast.'"
Beperk de kosten: dit kun je zelf doen
Radar geeft tips om kosten te besparen op het onderhoud van je auto, je kunt namelijk ook heel eenvoudig zelf het een en ander doen. Lees:
Over het onderzoek naar onderhoudsbeurten
Het onderzoek over onderhoudsbeurten is tussen 10 september en 3 oktober 2024 ingevuld door 22.935 mensen met een auto. De meeste mensen zijn lid van het Radar Panel: een groep van meer dan 80.000 mensen verspreid over het land, die hun ervaringen delen. Zo kunnen wij er nieuws van maken. Wil jij ook dat jouw ervaringen meetellen? Meld je (gratis) aan voor het Radar Panel!