Wat kost een autogarage en hoe vind je een goedkope?

21-10-15-autogarage-kosten-auto-reparatie-prijs-gemiddeld-31112209_s.jpg

De rekening van een autogarage kan een vervelende verrassing zijn. Daarom is het fijn om een idee te hebben van de gemiddelde prijs voordat je je auto voor een reparatie of een APK brengt. Wat kun je normaliter verwachten bij de reparateur? En wat maakt de ene garage duurder dan de ander?

De prijzen voor verschillende reparaties verschillen niet alleen enorm per garage, maar natuurlijk ook per auto. In welke klasse je bolide valt, bepaalt voor een groot deel de onderhoudskosten. Zo berekent het Nibud dat je voor een nieuwe middenklasse-auto gemiddeld 74 euro per maand aan onderhoud en reparatie kwijt bent. Dat daalt naar 57 euro voor een kleine middenklasse, 46,50 voor een compacte klasse en 41 voor een miniklasse. 

Prijzen voor een APK en reparaties

Als er niets met je auto aan de hand is, dan moet hij toch regelmatig een Algemene Periodieke Keuring krijgen. Volgens cijfers van de Offerteadviseur kost een APK gemiddeld 50 euro, exclusief de reparatiekosten voor gebreken die aan het licht komen. 

Stel dat bijvoorbeeld de distributieriem kapot blijkt te zijn, dan betaal je meestal tussen de 300 en 400 euro om hem te vervangen, inclusief btw, arbeid en materiaal. Het vervangen van remschijven valt ook tussen die getallen in. Nieuwe remblokken kosten 175 tot 250 euro. Een nieuwe waterpomp kost volgens Offerteadviseur minstens 250 euro en hoogstens 300. 

Schade aan de motor is een ernstig probleem, waar je dan ook veel geld aan kwijt bent: gewoonlijk tussen de 1000 en 1500 euro voor een reparatie. Overigens kun je de motor beschadigen als je de distributieriem niet op tijd laat vervangen: een gevalletje ‘spend money to save money’. Dit principe geldt ook in het algemeen. Stel een controle niet uit als je een vreemd geluid hoort of vreemd lampje ziet branden, en geef je auto regelmatig een beurt. Dat bespaart geld op de lange termijn.

Over beurten gesproken: een kleine beurt kost gemiddeld 120 euro, een grote kost 375. Daarbij moet je wel bedenken dat de inhoud van de beurten flink kan verschillen per garage. Wat klein is voor de een, vindt een ander groot…

Wat maakt een garage duur of goedkoop?

De ANWB onderzocht honderden autogarages door heel Nederland om de prijs te vergelijken. Daarvoor vergeleek de bond offertes voor dezelfde auto’s en dezelfde vier aankopen: nieuwe allseasonbanden, nieuwe remmen, nieuwe koppeling en een nieuwe voorruit (monteren incluis). 

De gemiddelden uit hun onderzoek waren: 764 euro voor nieuwe banden, 390 euro voor nieuwe remmen, 446 euro voor een nieuwe voorruit en 743 voor een nieuwe koppeling. Echter, dat was niet het wat de onderzoekers wilden weten. De vraag was hoe de prijs uiteen zou lopen tussen verschillende soorten garages. 

Besparen door te vergelijken

Het antwoord is dat je gauw tientallen of honderden euro’s kunt besparen door rond te shoppen bij verschillende garages. Zo beloofde een garage de koppeling te vervangen voor 385 euro, waar een andere 1290 euro vroeg voor precies hetzelfde. 

Dit verschil is weliswaar extreem, maar het punt blijft dat vergelijken loont. De prijzen voor nieuwe remmen variëren weinig, maar je kunt tot wel 300 euro besparen als je je banden, koppeling of voorruit laat vervangen door een voordelige garage. Maar wat is een voordelige garage?

Er zijn drie categorieën, van goedkoop naar duur: algemene garages, fastfitters (zoals Carglass) en merkdealers. De algemene garage vervangt bijvoorbeeld een voorruit voor gemiddeld 333 euro, een fastfitter voor 491 en een merkdealer voor 515. De algemene garage is dus de keuze als je geld wilt besparen. Als je alleen originele onderdelen wilt hebben bij een reparatie, dan is de merkdealer de place to be, en voor die kwaliteit betaal je dan ook.

Bovag-certificaat en locatie kosten geld

Bovag-garages zijn gemiddeld 50 tot 150 euro duurder dan garages die niet bij de branchevereniging zijn aangesloten. Het voordeel is dat een Bovag-garage sowieso zes maanden garantie biedt op reparaties, alsook vervangend vervoer. Daarnaast heeft Bovag ‘Hulp bij klachten’ en een geschillencommissie die je kunnen helpen bij een conflict, waar je een geschil met een ‘normale’ garage zelf moet zien op te lossen. 

Het zal daarnaast niet verbazen dat reparaties in Zuid-Holland en Utrecht het duurst zijn, terwijl reparaties buiten het Randstadgebied goedkoper zijn. Zeeland, Drenthe en Groningen zijn de goedkoopste provincies. ANWB raadt bovendien aan om een garage buiten de stad te zoeken, want ook dat kan je geld besparen. 

Bron: Offerteadviseur, ANWB, Nibud