Wat kost een fietsenmaker normaal gesproken?
Dat is pech, je band is lek. Je brengt je fiets ter reparatie naar de fietsenmaker, maar wat is een normale prijs om je band te laten plakken? En wat voor prijs kun je verwachten voor andere reparaties? Radar zocht uit wat de gemiddelde prijzen zijn voor het vaakst voorkomende onderhoud aan fietsen.
Waarom kost een fietsreparatie wat hij kost?
Kees Bakker van de Fietsersbond legt uit dat fietsreparaties vaak lastig zijn, dus tijdrovend, terwijl het product zelf relatief goedkoop is. Het arbeidsloon kan daardoor de prijs van een reparatie opdrijven. De OfferteAdviseur berekent dan ook dat de kosten van een reparatie uit 20 procent materiaal en 80 procent arbeid bestaan.
De meest voorkomende fietsreparaties
In de top van meest voorkomende reparaties staat een band plakken met stip op nummer één. Wil je dat zelf doen, dan ben je tussen de 5 en 10 euro kwijt aan een kleine bandenplakset, plus natuurlijk wat tijd. Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Na problemen met de band komen problemen met de ketting het vaakst voor. Als hij eraf vliegt, legt een fietsenmaker hem meestal weer op de tanden voor 12,50 euro. Onderhoud en spannen van de ketting kost gemiddeld een tientje. Als je een kettingkast vervangen wilt hebben, dan ben je doorgaans 40 euro kwijt.
In de winter krijgen fietsenmakers veel te maken met kapotte verlichting. 15 euro is een normale prijs om een lamp te vervangen. Kleine, losse fietslampjes kunnen je geld schelen, want ze kosten vaak niet meer dan 10 euro, soms zelfs maar 3 euro. Bedenk wel dat zulke lampjes alleen je alleen helpen om zichtbaarder te worden, niet om een donkere weg te verlichten, en dat ze vaak een kort leven zijn beschoren.
Verder zeggen fietsenmakers dat ze vaak versnellingen afstellen en remkabels vervangen. Versnellingen afstellen kost een tientje. Als ze kapot zijn en je versnellingskabel moet vervangen worden, dan kost dat tussen de 10 en 20 euro. Om nieuwe remkabels te laten installeren ben je normaal 15 euro kwijt.
Prijzen staan niet in steen gegrift
Misschien vraag je je af waarom de fietsenmaker in jouw buurt andere prijzen hanteert dan de gemiddelden die je hier leest. Bedenk dat de prijs wordt beïnvloed door veel verschillende factoren, zoals de complexiteit van je fiets. Reparaties aan een chique e-bike zijn doorgaans duurder dan reparaties aan een klassieke stadsfiets zonder versnellingen. Zo liggen de kosten voor een onderhoudsbeurt voor een ‘normale’ fiets tussen de 35 en 75 euro, terwijl onderhoud voor een e-bike gewoonlijk tussen de 50 en 85 euro ligt.
Daarnaast scheelt het of je je fiets naar de fietsenwinkel brengt, of dat de fietsenmaker naar jou komt. Als die aan huis komt, moet je gemiddeld 20 tot 25 euro bij de prijs van de reparatie optellen. Voorrijkosten zijn in het gemeen 5 procent in van het totaalbedrag.
De prijs is ook niet alles
Een woordvoerder van mobiliteitsvereniging BOVAG, die om juridische redenen niets mag zeggen over gemiddelde prijzen, stelt dat verschil in prijs goed is. Het betekent dat de markt zijn werk doet. De ene ondernemer concurreert bijvoorbeeld op prijs, de andere op kwaliteit van materiaal, legt BOVAG uit.
BOVAG raadt consumenten aan om van tevoren een prijsindicatie te vragen en om rond te kijken bij verschillende zaken. Maar de branchevereniging waarschuwt dat je geen appels met peren moet vergelijken - een ‘grote beurt’ kan bijvoorbeeld enorm verschillen van zaak tot zaak.
Bron: OfferteAdviseur.nl