8 op de 10 doet oortjes uit bij bemande kassa: ‘Inhouden vind ik onbeschoft’

Poll Oordopjes (2)

Veel mensen die oordopjes dragen tijdens het winkelen, doen deze uit als ze bij de kassa komen. Dat blijkt uit een poll van Radar. Ze vinden het onpersoonlijk en respectloos tegenover medewerkers als mensen hun oordopjes inhouden. 

Meerderheid vindt oortjes in niet oké

In september bracht het Algemeen Dagblad het verhaal van winkelier Ruben, die klanten niet helpt als ze oordopjes in hebben. Hij vindt dat onpersoonlijk en ongeïnteresseerd en heeft daarom een bordje op de toonbank met ‘Aan het bellen of oordoppen in? Dan helpen wij de volgende klant in de rij. Ook wanneer ze uit staan.’

Wij waren benieuwd hoe jullie hierover denken en zetten de volgende vraag online: Vind jij het oké als mensen hun oortjes inlaten of hun koptelefoon op houden bij een bemande kassa, balie of pakketpunt? In totaal hebben 3.174 mensen hierop gereageerd: 89 procent van hen vindt het niet oké om oortjes in te houden bij een bemande kassa, 11 procent vindt van wel.

Het is gewoon asociaal. Alsof er geen mens tegenover je staat die bezig is diens werk te doen.
Deelnemer die het niet oké vindt als mensen hun oortjes inhouden

Meerderheid doet oortjes dan ook uit

We waren ook benieuwd hoe jullie hier zelf mee omgaan, vandaar dat we nog een vraag online zetten: Doe jij je oortjes uit of je koptelefoon af als je bij een bemande kassa, balie of een bemand pakketpunt bent? 

Van de 3.174 polldeelnemers geeft 54 procent aan geen oortjes of koptelefoon te dragen tijdens het winkelen of nooit gebruik te maken van bemande kassa’s of balies. Van de deelnemers die dit wel doen (1.454 man) doet 80 procent hun oortjes altijd uit en 6 procent meestal. 5 procent geeft aan hun oortjes meestal niet uit te doen en 8 procent doet dit nooit. 

‘Alsof medewerker niet belangrijk is’ 

Deelnemers die hun oortjes altijd uitdoen, geven vooral aan dat ze het respectloos vinden als je dit niet doet. Zo laat iemand weten: “Getuigt van weinig respect naar de medewerker, alsof deze niet belangrijk is.”

Een ander vertelt: “Het is zeer onpersoonlijk en niet respectvol. Je ziet soms ook mensen die doorgaan met een telefoongesprek terwijl de onzichtbare cassière gewoon haar werk afmaakt. Ik zou ze persoonlijk niet verder helpen.”

Communicatie is niet goed mogelijk met oordoppen
Deelnemer die oortjes uitdoet bij een bemande kassa of balie

‘Zet muziek wel uit’ 

Deelnemers die hun oortjes wel (eens) inhouden, zorgen er wel voor dat ze de medewerker kunnen verstaan. “Ik heb heel sporadisch mijn oortjes in, maar ik zeg altijd gedag en praat niet met de persoon aan de telefoon terwijl ik aan de kassa sta. Dat vind ik echt niet kunnen om dat wel te doen”, vertelt een deelnemer bijvoorbeeld. 

Ik vergeet vaak dat ik een oortje in heb, want ik zet waar ik naar luister stop
Iemand die oortjes inhoudt

Een ander vult aan: “Oortjes in en uit kan onhandig zijn. Je kunt ook alleen het geluid uitzetten en de medewerker toch verstaan. Alleen de medewerkers kunnen niet zien dat jouw geluid uitstaat.” 

Ik doe er eentje uit en mijn muziek op pauze
Deelnemer die één oortje in houdt bij de kassa

Prikkels verminderen

Ook geeft een aantal van hen aan dat ze oortjes inhouden om prikkels te verminderen: “Ik heb autisme en ik gebruik een koptelefoon om geluiden te dempen. Ik luister geen muziek.”

“Ik draag oortjes om de input van de buitenwereld te dempen”, vult een ander aan. “Veel neurodivergente mensen gebruiken vergelijkbare methodes. Als het gesprek normaal te voeren valt, dan moeten mensen niet zeuren.”