84% Babboe-bakfietsbezitters ontevreden over afhandeling terugroepactie

Babboe Bakfiets Panel

Babboe maakt er een zooitje van, blijkt uit de ervaringen van 400 bakfietsbezitters die de Radar Panel-vragenlijst invulden. Wat er misgaat, loopt enorm uiteen en komt neer op lang wachten, veel beloftes, en weinig waarmaken. 84 procent is ontevreden over de afhandeling van de problemen. Wat gaat er allemaal mis?

Via het Radar Panel ondervroegen we 400 mensen die op het moment van de terugroepactie een Babboe bakfiets hadden. Bij 32 mensen is het frame daadwerkelijk stuk gegaan, sommigen (6 mensen) hebben dit zelfs meerdere malen meegemaakt. Iemand laat weten dat het frame maar liefst 3x is gebroken én 1x preventief vervangen.

Ons frame is 2 keer dwars door midden gebroken
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Meerdere mensen laten weten dat ze al jaren voor de huidige terugroepactie problemen hebben gehad met het frame van hun Babboe-fiets:

"Babboe wist dat het vervangende frame gebrekkig was"“In 2020 ging het frame stuk en werd het volledig vernieuwd. Maar we hebben geen recht op een nieuwe fiets omdat er van de aankoopdatum uit wordt gegaan. Terwijl Babboe het frame heeft vervangen met een frame dat wederom gebrekkig was, terwijl Babboe dat wist."

"De framebreuk met kind in de bakfiets liep gelukkig goed af"“In augustus 2023 framebreuk wat gelukkig met een kind in de bakfiets goed afliep. (Waren, bleek later, in 2020 niet op de hoogte gesteld dat er een onveilig frame onder zat.) Daarop compleet nieuwe fiets geleverd. Daarna na enkele maanden bericht dat ook dit frame niet voldeed. Kregen paar 100 euro compensatie aangeboden voor een bon, niet mee akkoord gegaan. Babboe houdt vast aan het feit dat onze fiets uit 2016 is en we derhalve geen recht hebben op een ander model of vervanging frame.”

"Als we dit wisten, hadden we nooit een nieuwe Babboe aangeschaft"“Onze vorige babboe is gebroken tijdens het fietsen met de kinderen erin. Dat was voor de terugroepactie. Wij waren er toen niet van op de hoogte dat het vaker voorkwam. Wij hebben toen een korting ontvangen op de aankoop van een nieuwe bakfiets. Wij hadden er wel een nodig omdat wij er eentje hadden ipv een auto en hebben hier toen gebruik van gemaakt. Binnen een half jaar kwam toen de terugroepactie. Als wij dit wisten, hadden wij nooit een nieuwe Babboe aangeschaft.”

Babboe wist al sinds 2019 dat de fietsen slecht waren, maar heeft ons gewoon laten fietsen
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Bij meerdere respondenten is de zadelpen afgebroken:

Niet mijn frame, maar wel mijn zadelpen, waardoor ik gevallen ben op mijn buik terwijl ik zwanger was
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Bij 50 procent moest de fiets geïnspecteerd worden, bij 42 procent moest de fiets worden opgehaald. Een kleine groep heeft wel een fiets die onder de terugroep- en inspectieregeling valt, maar heeft helemaal niets van Babboe gehoord.

Nog steeds geen oplossing

Bij de meerderheid, 71 procent, is het probleem niet opgelost. Daarvoor bestaan verschillende redenen. Een kleine groep (8%) koos er zelf voor om niet mee te werken aan de actie. Bij 21 procent heeft Babboe wel uitgevoerd wat er moest gebeuren, maar is het probleem daarmee alsnog niet opgelost. De rest, 42 procent, geeft aan dat nog altijd niet is uitgevoerd wat er volgens Babboe zelf moest gebeuren.

Zelfs van de 29 procent die aangeeft dat de problemen wél zijn opgelost, geeft meer dan de helft aan dat dit langer dan 6 maanden voordat er iemand naar de fiets kwam kijken (waarmee nog niet is gezegd dat de problemen toen ook zijn opgelost). Nog eens een kwart moest 3 tot 6 maanden wachten voor er iemand vanuit Babboe naar de fiets kwam kijken.

Bij sommigen kwam de fiets nadat er iemand langs was geweest toch niet in aanmerking voor inspectie of ophalen, maar moeten er wel nog reparaties gebeuren. Bij anderen is de fiets na inspectie goedgekeurd, maar ook zij zitten vaak nog met problemen en wachten op een oplossing:

"We wachten nog steeds op onderdelen"“De fiets is op 6 december jl goedgekeurd, maar we wachten nu nog op reparatie. Er is nergens aan Babboe-onderdelen te komen waardoor we van hen afhankelijk zijn voor reparatie. De fiets staat dus nu al een jaar ongebruikt in de schuur.”

Ik heb werkelijk geen idee wat er vervangen moet worden dus kan er moeilijk over oordelen...
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Onvrede over de inspectie

1 op de 8 is het niet met het oordeel van de inspectie eens. Vaak vinden mensen de inspectie een aanfluiting, blijkt uit de toelichtingen.

Er is met een telefoon onder de fiets gekeken door foto's te nemen in 10 minuten klaar
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Problemen door inspectie: Babboe geeft niet thuis

"Door de software update ging een paar dagen na de inspectie de display stuk. Blijkt dat dat bij honderden mensen is gebeurd", schrijft iemand, en diegene blijkt inderdaad niet de enige die hier melding van maakt.

Meerdere respondenten laten weten dat Babboe van de problemen op de hoogte is: “Babboe geeft aan dat er meer mensen dit probleem hebben, maar dat ze in overleg zijn wie hier verantwoordelijk voor is. Guidion, het bedrijf die de inspectie uitvoert of Babboe als eigenaar. Het overleg duurt nu al weken.”

Van wie de fiets moest worden gerepareerd, is dat bij 45 procent naar tevredenheid gedaan. Ruim een kwart (27%) wacht nog op de reparatie, en bij een evengrote groep is de reparatie wel uitgevoerd, maar niet naar tevredenheid.

Ze beloven van alles, maar voeren het niet uit
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Van wie de fiets is afgekeurd of sowieso moest worden opgehaald - deze mensen zijn hun fiets dus kwijt - heeft de grootste groep, 32 procent, helemaal niets als oplossing aangeboden gekregen van Babboe. 31 procent kreeg een andere bakfiets.

Kreeg een kleine korting om een veel duurdere bakfiets terug te kopen
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Tegoedbon niet voldoende voor nieuwe bakfiets

17 procent kreeg een tegoedbon om een nieuwe bakfiets aan te schaffen. Van deze groep heeft slechts 11 procent inmiddels een nieuwe fiets, waar niet iedereen even tevreden mee is. Nog eens 11 procent heeft wel een fiets besteld, maar wacht nog altijd op de levering. En dan zijn er nog mensen die nog altijd wachten op de beloofde voucher.

Andere door Babboe geboden oplossingen zijn vouchers voor accessoires en vooral veel beloftes: “Niets aan mij persoonlijk. Ik heb wel de standaard mails over vouchers en later geld terug ontvangen maar daar kan ik niets mee zolang mijn fiets niet opgehaald wordt.” Een opgehaalde fiets biedt geen garantie voor het wél ontvangen van een vouchers, laten meerdere mensen weten:

"Mijn fiets is opgehaald en zou een voucher krijgen. Niet gehad. Ik bel elke week, ze beloven steeds dat het goed komt..."

Ze hebben de bakfiets opgehaald, maar de voucher regelen ze niet!
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

78 procent heeft geen nieuwe fiets besteld, maar liefst 89 procent is ontevreden met de tegoedbon als compensatie. Het bedrag is te laag, geven mensen aan: ze kunnen er geen vergelijkbare fiets mee kopen. 

419 euro, waar je alleen een mountainbike van kunt kopen
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Bovendien is het aanbod te klein. De fietsen waartussen ze kunnen kiezen, zijn voor hen niet geschikt. Een klein percentage geeft aan dat zij inmiddels geen Babboe-fiets meer willen: "Het aanbod voor 419 is om te huilen. Zorg dan dat er een paar leuke kinderfietsen beschikbaar zijn ofzo." Een andere deelnemer laat weten dat de Babboe de fietsen in de "vouchershop" voor een hogere prijs aanbiedt:

De prijs van de fietsen die Babboe aanbood lag veel hoger dan dezelfde fiets ergens anders
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Dan maar contant geld?

In december 2024 werd bekend dat Babboe voor klanten die nog geen keuze hebben gemaakt voor een vervangende fiets en de tegoedbon dus nog niet hebben ingeleverd, de optie krijgen om geld te ontvangen. Van de grote groep mensen die een bon hebben gekregen, maar nog geen fiets hebben besteld, geeft 64 procent aan dat Babboe ze heeft aangeboden om geld te ontvangen in plaats van de voucher.

Uit de reacties van de deelnemers aan ons onderzoek blijkt dat de contante vergoedingen ruim lager zijn dan het bedrag van de vouchers:

  • "Met een voucher van rond de €400 heb ik geen nieuwe bakfiets en een cheque van €30 is helemaal een lachertje."
  • "Nu hebben ze me een bod gedaan voor geld terug ipv een tegoedbon, en is dit bedrag ineens bijna 300 euro lager."
  • "Tegoedbon van ca 400 euro of ca 100 contant."
  • "Een tegoedbon van 419 euro of 52 euro contant"
  • "Geld terug 66 euro"

83 procent vindt het aangeboden bedrag te laag. De bedragen lopen enorm uiteen. De een krijgt 30 euro, de ander 1200 euro, waarbij de laatstgenoemde het wel een goed bedrag vindt. Maar deze persoon heeft er dan ook de rechtsbijstandverzekering voor aangesproken, Babboe kwam er schijnbaar niet vanzelf mee. Iemand anders laat juist weten dat 1600 euro niet voldoende is om een gelijkwaardige fiets van te kopen.

Zelfs akkoord gaan met schraal voorstel levert problemen

Ondanks de onvrede over de lage bedragen is 35 procent akkoord gegaan met het geldbedrag. “Wij zijn er zo klaar mee dat we het geld hebben geaccepteerd, alleen het bedrag wat ze compenseren is verschrikkelijk laag.”

Sommigen willen akkoord gaan, maar lopen tegen de meest knullige technische problemen aan, zo lezen we: “Inmiddels wil ik ingaan op de geldvergoeding, maar de button om akkoord te gaan in de mail werkt niet. Ze blijven telefonisch beloven om een werkende button te sturen, maar niets sinds februari.“

Wie het wel is gelukt om akkoord te gaan, heeft in de meeste gevallen (63%) het bedrag nog steeds niet op de rekening staan: "Fiets in november ingeleverd. Helaas heb ik nog niks ontvangen. Geen voucher en geen geld. Ze zeggen dat ze gaan betalen maar daar geloof ik niks van."

Al die tijd geen werkende bakfiets

De bakfiets van Babboe mocht niet gebruikt worden, tot de fiets een inspectie zou hebben gehad of een ander alternatief werd gevonden. Van alle gedupeerden met een Babboe-bakfiets die onder de inspectie- of terugroepregeling valt, heeft 94 procent langer dan 3 maanden zonder fiets gezeten. 83 procent zelfs langer dan een half jaar, en nog steeds meer dan de helft (53%) heeft langer dan een jaar met een onbruikbare fiets gezeten.

"Vanaf de problemen gebruik ik hem, op advies van Babboe, al niet meer. Dat mag pas weer als de inspectie geweest is maar daar zit ik nog steeds op te wachten", zo laat een deelnemer aan het Panelonderzoek weten die al langer dan een jaar op een oplossing wacht.

Sloeg nergens over, duurde nog geen 5 minuten en dat na maanden wachten
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Slechte oplossingen, slechte communicatie

84 procent is ontevreden over de afhandeling van de problemen door Babboe. 88 procent heeft niet het idee dat zij voldoende zijn gecompenseerd voor de overlast, terwijl Babboe wel heeft gezegd dat zij dit zouden regelen. Een even grote groep is ontevreden over het contact met Babboe.

"Zo gaat het nu al een jaar...""Ik krijg steeds mailtjes met de melding: Maak een afspraak om jou bakfiets te inspecteren. Ik maak vervolgens een afspraak, waarbij ik meerdere momenten invul waarop het zou kunnen. Vervolgens hoor ik niks meer. Na een maand krijg ik dezelfde mail. Zo gaat dit nu al een jaar. Er is nog steeds niemand geweest."

Informatie-vragen worden niet beantwoord, het maken van een afspraak lukt niet, er komt helemaal geen antwoord... Mensen laten weten er "ontzettend klaar" mee te zijn, en erger: "Wij hebben ons vanaf dag 1 niet serieus genomen gevoeld. Het heeft een heleboel stress opgeleverd."

Wij willen gewoon een gelijkwaardige fiets terug en niet een bon van 419 euro of 52 euro contant daar heb ik geen andere bakfiets voor
- Deelnemer aan het Radar Panel-onderzoek

Fons haalt verhaal bij Babboe

Radar vraagt zich af: Wanneer lost Babboe dit eindelijk op? Fons gaat bij ze langs, krijgt hij iemand voor de camera? Kijk maandag 21 april 2025 om 20:25 op NPO 2 of naderhand op de site:

Chaos bij Babboe-terugroepactie

Info

Over het Radar Panel-onderzoek naar de terugroepactie van Babboe

De vragenlijst over de terugroepactie van de bakfietsen van Babboe werd tussen 27 maart en 7 april ingevuld door 411 mensen die op het moment van de terugroepactie een Babboe bakfiets hadden. Bij 94 procent (387 mensen) viel de fiets onder de terugroepactie of inspectie. Een enkeling (2%, 9 mensen) weet niet of dit het geval is. Wil jij ook gehoord worden? Meld je aan voor het Radar Panel, dan nodigen wij je voortaan uit voor onze onderzoeken.

Meer over