ABN AMRO past Grip-app aan na kritiek Consumentenbond

Betaalgegevens van gebruikers van de Grip-app van ABN AMRO kunnen worden gebruikt voor het doen van persoonlijke aanbiedingen. Dat staat in de privacyverklaring van de toepassing. De app vraagt hiervoor echter geen toestemming. De bank heeft een afmeldmogelijkheid toegevoegd na kritiek van de Consumentenbond.
Volgens de ABN AMRO worden de gegevens op dit moment nog niet gebruikt voor marketingdoeleinden, en kunnen klanten zich afmelden als de bank de data wel gaat gebruiken. De Consumentenbond noemt het een 'stap in de goede richting' maar vindt het nog niet voldoende.
Consumentenbond: voorkeur voor opt-in
Bart Combée, directeur van de brancheorganisatie, geeft de voorkeur aan een 'opt-in', waarbij klanten juist vooraf toestemming moeten geven voor het delen van de data. Bovendien, vindt Combée, moet duidelijk worden waar de gegevens precies voor gebruikt worden.
De Grip app bestaat sinds november 2016, en heeft nu ruim 150.000 gebruikers. De toepassing is een soort 'digitaal huishoudboekje' waarin je inkomsten en uitgaven kunt bijhouden.
Bron: de Consumentenbond