ACM tikt weer energiebedrijven op de vingers

energiebedrijven_energie_800.jpg

Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft drie energiebedrijven op de vingers getikt omdat de informatie voor consumenten op hun website niet deugde.

Bij twee bedrijven was het nodig om te dreigen met een dwangsom tot een maximum van 50.000 euro om ze te dwingen hun zaken op orde te brengen, meldde de toezichthouder maandag.

Duidelijke informatie is essentieel

Eerder was ACM om dezelfde reden al in actie gekomen tegen vier andere energiebedrijven. Dat gebeurde nadat ACM eind vorig jaar met de sector had afgesproken dat de informatie volgens de regels zou worden aangepast. 'Het is teleurstellend dat we nu toch weer moeten handhaven. ACM blijft optreden tegen bedrijven die hun klanten niet juist of niet volledig informeren. Duidelijke informatie is essentieel voor consumenten om te kunnen vergelijken en een keuze te kunnen maken', zegt ACM-bestuurder Anita Vegter.

De twee bedrijven waarvoor een dwangsom dreigde, waren Gewoon Energie en Energieflex. De eerste informeerde consumenten niet duidelijk over het feit dat het optrad als wederverkoper voor energieleverancier Anode. Het gaf ook onjuiste en onduidelijk informatie over de bedenktijd die consumenten hebben als ze een contract afsluiten. Gewoon Energie koos ervoor de gewraakte website uit de lucht te halen.

Wijzigingen doorgevoerd

Energieflex was onduidelijk over de kosten voor netbeheer die alle consumenten moeten betalen. Het bedrijf informeerde verder onjuist over de bedenktermijn. Daarnaast voldeed de informatie niet waarmee consumenten kunnen berekenen wat ze gaan betalen op basis van hun verbruik. Dit bedrijf heeft de opgedragen wijzigingen inmiddels doorgevoerd.

Het derde bedrijf, waarvan ACM de naam niet prijsgeeft, paste op dringend verzoek van de toezichthouder tijdig de informatie over de netbeheerkosten aan. Het opleggen van een dwangsom was niet nodig.

Bron: ANP