Actieradius elektrische auto daalt in de winter: zo kun je verder rijden
Elektrische auto’s kunnen minder kilometers rijden als het vriest. Hoe zit dat? En hoe kun je de impact van de kou op jouw auto verminderen?
Waarom daalt de actieradius?
De accu van je elektrische auto presteert het beste bij temperaturen rond de 20 à 21 graden Celsius. Daalt de temperatuur, dan werkt de batterij minder goed: hoe kouder het wordt, hoe minder energie de accu kan leveren.
Als het koud is, kost het de batterij namelijk meer moeite om op te laden. Hierdoor duurt het niet alleen langer voor de accu opgeladen is, je hebt ook een hoger verbruik tijdens het rijden. Je kunt dan minder kilometers rijden voor je jouw auto weer moet opladen.
Verwarming vraag veel batterij
Dat je minder ver kunt rijden in de winter komt ook doordat je de verwarming aanzet. Dit kost een elektrische auto meer energie dan een benzine- of dieselauto. Een verbrandingsmotor zet namelijk maar een deel van de brandstofenergie om in beweging. De rest gaat verloren als warmte. In de winter wordt je auto hier dus deels door verwarmd.
Een elektromotor produceert juist nauwelijks warmte. Dit is heel efficiënt, maar betekent ook dat het opwarmen van je auto meer energie kost. Energie die met warmer weer gebruikt zou worden om te rijden.
Gebruik alleen stoelverwarming
Om het verbruik voor de verwarming te minimaliseren kun je alleen de stoelverwarming gebruiken, mits jouw auto dit heeft natuurlijk. Stoelverwarming warmt namelijk snel op en staat in direct contact met je lichaam. Hierdoor wordt je sneller warm dan wanneer je de lucht verwarmt en verbruik je minder batterij.
Verwarm je auto aan de stekker
Bij veel elektrische auto’s kun je een vertrektijd instellen. Je auto warmt dan alvast op, zodat jij in een lekker warme auto stapt. Bijkomend voordeel: omdat je auto opwarmt terwijl hij nog aan de stekker zit, kost het geen batterij en heeft het dus geen invloed op je actieradius.
Laad de auto vlak voor vertrek op
Laad je jouw auto vaak ‘s nachts op? Zorg dan dat hij pas vanaf een uur of drie begint met laden. Dan is hij pas net klaar met opladen als je ‘s ochtends vertrekt en is de batterij nog een klein beetje warmer. Hierdoor gebruikt hij wat minder energie om op te starten en kun je weer iets verder rijden.
Bronnen: Autoweek, AD