Waarom het voor jou veel voordeliger kan zijn om meerdere laadpassen te hebben

laadpaal148576818_l.jpg

Voor mensen met een elektrische auto is het in veel gevallen nodig om een laadpas te gebruiken, maar die passen verschillen flink van elkaar. Wat voor de één een goede pas is, kan voor de ander juist een mindere keuze zijn.

Radar legt uit waar je op moet letten wanneer je zo’n pas wil hebben en vertelt ook waarom meerdere passen hebben heel voordelig kan zijn.

Een laadpas gebruik je wanneer je bij een publieke laadpaal je elektrische auto op wil laden. Je kunt zelf kiezen welke laadpas je in huis haalt en daarbij moet je jezelf drie vragen stellen:

  • Hoe vaak ga ik per maand bij een publieke paal laden? 
  • Wat is bij de laadpaal die ik gebruik de prijs per kilowattuur per laadpas? 
  • Wat is bij de laadpaal die ik gebruik het starttarief per laadpas?

Achttien keer laden per maand

Laad je vaker dan achttien keer per maand, dan kun je volgens de berekeningen van de ANWB het beste een abonnement nemen. Dan betaal je enkele euro’s per maand, afhankelijk van de aanbieder bij wie je een abonnement afsluit. Dit kan variëren van €1,50 per maand, tot ongeveer €10,00 per maand, dit is dan weer afhankelijk van de voorwaarden. 

Met een abonnement hoef je meestal niet te betalen om een laadsessie te starten. Het zogenaamde starttarief valt dus vaak weg. De kosten per KWh betaal je over het algemeen nog wel; die verschillen meestal per paal en per plek. Toch zijn er ook laadpassen met abonnement die een vaste prijs per KWh rekenen, bij welke paal je ook laadt.

Zo voordelig mogelijk zonder abonnement

Je kunt ook gebruik maken van een pas zonder een abonnement. Dan heb je geen vaste maandelijkse kosten, maar heb je vaak wel te maken met een starttarief. Ook betaal je de prijs per KWh bij een laadpaal. Hoe hoog die prijzen zijn, is afhankelijk van drie dingen: de aanbieder van de paal, de gemeente waar die paal staat en de pas die je ter beschikking hebt. Een pas zonder abonnement is gratis aan te vragen.

Omdat zo’n pas gratis aan te vragen is, kan het lonen er meerdere aan te vragen. Dennis Winkel pleit daarvoor. Hij is bezig de app Go-Charge.io op te richten, waarin laadpassen met elkaar te vergelijken zijn. ‘Op die manier kun je, als je meerdere passen hebt, de goedkoopste pas pakken per laadpaal. Palen hebben namelijk verschillende stroomleveranciers, waardoor je bij de ene paal veel meer betaalt met een bepaalde pas dan bij een andere paal.’ 

Meerdere passen hebben kan je euro’s per laadbeurt schelen

Wat Winkel opviel was dat de prijs per kilowattuur soms al enorm kan verschillen bij palen die niet veel meer dan honderd meter bij elkaar vandaan staan. ‘Dat leverde een experiment op. Ik heb in 2021 van tien verschillende pasaanbieders de app gedownload. Daarna heb ik bij vijftig palen door heel Nederland gekeken welke van die tien passen de goedkoopste was. Wat me toen opviel was dat het dusdanig veel per paal verschilde, dat er geen een echt het goedkoopste was. Wel kon je gemiddeld zo’n zeven euro per tankbeurt besparen door steeds de goedkoopste pas te gebruiken. Ik weet niet of dat bedrag nu nog zo hoog is, maar dat er nog altijd een flink verschil is tussen de passen, is zeker.’

Wat als je toch maar één pasje wilt?

Als je niet zoveel pasjes wil en ook geen abonnement wil afsluiten, zijn er verschillende zaken om rekening mee te houden. Als je bij een publieke laadpaal je auto oplaadt, is het belangrijk om te weten wat daar de prijs per KWh is van de verschillende pasaanbieders. Ook is het dan belangrijk om in de gaten te houden wat het starttarief is, zodat je op je vaste laadadres niet heel veel geld hoeft uit te geven. Die informatie is te vinden in de apps van pasaanbieders. Op basis daarvan kun je de voor jou goedkoopste aanbieder kiezen en een pas aanvragen, maar let er wel op dat laadtarieven regelmatig kunnen veranderen.

Voor reizigers is het ook interessant om te kijken of de pasaanbieder die je op het oog hebt goedkope publieke laadpunten heeft op andere plekken in Nederland en België, of zelfs nog verder in Europa. Dat zijn over het algemeen de belangrijkste punten om op te letten indien je slechts één pas in bezit wilt hebben. 

Bronnen: Dennis Winkel, ANWB, Bovag, Laadpas.com, Autoweek, Wijsvergelijken.nl, TravelCard, Mountox