Elektrische auto’s steeds meer in trek: gemiddelde prijs omlaag
Particulieren maken vaker de keuze voor een stekkerauto, via aankoop of private lease. Het aantal geregistreerde elektrische auto’s steeg met 21 procent, waar het in 2019 nog 12 procent betrof.
Dat blijkt uit een analyse van RAI Vereniging en Bovag over de verkoop van elektrische personenauto’s in het afgelopen jaar. Deze ontwikkeling is er volgens hen omdat de particuliere aanschafsubsidie is ingevoerd en de elektrische personenauto’s steeds betaalbaarder worden.
Door subsidies kost het een stuk minder
In 2016 kostte de gemiddelde elektrische auto ruim €79.000, in 2021 zakte het naar gemiddeld €51.000 per auto. Door de particuliere aankoopsubsidie die in 2020 werd ingesteld, is het prijsverschil tussen een elektrische auto en eentje die op benzine rijdt een stuk kleiner.
Floris Liebrand van RAI Vereniging: 'De verwachting is dat dit jaar en komende jaren nog meer betaalbaardere modellen worden geïntroduceerd waardoor de particuliere EV-markt verder groeit.'
'Tegen 2030 1,9 miljoen personenauto’s'
Op het moment rijdt 2,85 procent van de personenauto’s elektrisch, dat zijn er 261,100. Liebrand vindt dat dat er in 2030 1,9 miljoen moeten zijn en dan moeten de laadpunten vanzelfsprekend meegroeien. Op het moment zijn er 311,000 laadpalen. 'Dagelijks moeten er 463 bijkomen om te zorgen dat iedereen elektrisch kan blijven rijden. We tellen in ons land nu 2656 snellaadpunten bij pompstations, maar dat moeten er tegen die tijd ook een veelvoud van zijn.'
In januari en februari 2022 steeg het aantal particuliere registraties voor elektrische auto’s door de aankoopsubsidie die voor 2022 beschikbaar is. In totaal (zakelijk en particulier) werden er 6741 auto’s geregistreerd, terwijl dat in dezelfde periode in 2021 er 2375 waren. Dat is bijna een verdriedubbeling. Dit jaar is er in totaal 71 miljoen euro beschikbaar gesteld voor subsidies en tien maart was er al ruim 42 miljoen euro aangevraagd.
Beter voor het milieu
Volgens Liebrand gaat de overgang naar elektrisch rijden Nederland helpen bij het bereiken van de klimaatdoelstellingen. 'Eerder presenteerde RAI Vereniging samen met ANWB, Bovag, VNA en Natuur en Milieu een autobelastingplan om via hervorming van de autobelastingen de aangescherpte Europese klimaatdoelen, van 55 procent minder uitstoot voor 2030, te halen.'
Liebrand vindt het 'cruciaal' dat de verkoop van nieuwe elektrische auto’s tot 2030 wordt aangespoord en de export beperkt wordt. 'Hiermee ontstaat ook een goede tweedehands markt in Nederland, waardoor elektrisch rijden voor meer automobilisten betaalbaar wordt.'
De top 3 meest verkochte elektrische auto’s in 2021 betrof C-segment auto’s en bestond uit de Skoda Enyaq iV, Kia Niro EV en de Volkswagen ID.4.
Bron: De Telegraaf