Een laadpaal aanschaffen voor je elektrische auto: slim? Of gebruik je beter een publieke paal?

laadpaal site.jpg

Steeds minder dieselauto’s rijden door Nederland en in plaats daarvan is de elektrische auto, ook wel EV genoemd, aan een opmars bezig op de weg. Een auto die geen brandstof uitstoot is goed voor het milieu, maar hoe zorg je ervoor dat iedere tankbeurt geen rib uit je lijf wordt? Over de prijs van het opladen van de stekkerauto’s blijft namelijk nog veel onduidelijk. 

‘Het vergt een hele studie om voordelig elektrisch te tanken’, zei de Consumentenbond ook wel. Door de vele aanbieders van laadpalen en de enorme keuzemogelijkheid die hierbij komt kijken, bevindt de consument zich al snel in een jungle van mogelijkheden. Radar deed daarom het werk voor je en zet de belangrijkste punten op een rij.

Een van de meest prangende vragen is dus wat het laden van je elektrische auto je nu gaat kosten. Dit is voornamelijk afhankelijk van hoe je de auto oplaadt: doe je dit thuis via je eigen laadpaal, of doe je dit via een publieke laadpaal in jouw gemeente. 

De kostenverschillen per publieke laadpaalaanbieder

Door het hele land staan publieke oplaadpalen opgesteld, waarvoor je een laadpas nodig hebt om deze te gebruiken. Een publieke laadpaal wordt beheerd door een laadpaalbedrijf, die de prijs per kWh bepaalt. 

Deze prijs kan dus per paal en ook per moment op de dag verschillen en varieert normaliter tussen de €0.20 per kWh en €0.60 per kWh, waarbij het meest gangbare tarief €0.41 is. Op de laadpaal waar je de auto op aansluit, kun je terugvinden van welke aanbieder de paal is en hoeveel kosten de aanbieder in rekening brengt.  

Bovenop de oplaadkosten bij de paal, kan de aanbieder echter nog extra kosten berekenen voor de laadpas van die aanbieder of soms wordt een vast bedrag per maand gerekend. Er zijn laadpassen met en zonder abonnement. Bij een laadpas zonder abonnement betaal je een starttarief en een laadtarief. Bij een laadpas met abonnement betaal je alleen een laadtarief. Onafhankelijke informatie over de kosten van laadpassen vind je op Laadpastop10.nl.

Consumentenbond: onduidelijke tarieven voor laadpalen

De prijs die consumenten per geladen Kilowattuur (kWh) betalen is afhankelijk van de laadpas of -app die ze gebruiken. De aanbieders hiervan moeten de tarieven vooraf duidelijk kenbaar maken in een app of op de website. Uit een steekproef onder 10 populaire aanbieders blijkt dat niet altijd goed te gaan.

Zo hebben laadpas verstrekkers Eneco en Greenchoice geen app, maar moeten consumenten de website raadplegen, wat omslachtiger is. Bovendien staat op de website van Eneco niet welke tarieven waar gelden. De informatie in de apps van Vandebron, Tango en E-Flux is onvolledig. Er staan tientallen laadpalen zonder prijsinformatie.

Zo vraag je een eigen thuislaadpunt aan en dit kost het

Wil je niet afhankelijk zijn van schommelende prijzen van verschillende aanbieders en heb je een eigen parkeerplaats voor de deur? In dat geval is het mogelijk om een eigen oplaadpunt aan te vragen bij de gemeente waarin je woont. Op Laadpaaltop10.nl kun je verschillende laadpalen bekijken en vergelijken en een vragenlijst invullen, waarna berekend wordt welke laadpaal het beste bij jouw situatie past. 

Voor een eigen laadpaal ben je in totaal zo’n €1500 tot €3000 euro kwijt. Je betaalt namelijk zowel voor de laadpaal of wandlader zelf als voor het plaatsen van het apparaat en het laten aanpassen van de meterkast. De laadpaal krijgt namelijk een aparte groep in de kast met een eigen zekering. Na deze eenmalige betaling, ben je hierna alleen tijdens het opladen van je stekkerauto nog geld kwijt aan het stroomverbruik. 

Gestegen stroomprijs nadelig voor de thuislader

Is de paal eenmaal geïnstalleerd, dan betaal je per kWh een aanzienlijk lager tarief dan bij een publieke paal. De ‘gewone’ stroomprijs is namelijk €0.22 per kWh, maar ook hieraan kleven wat haken en ogen: bij veel consumenten is de stroomprijs namelijk sterk gestegen. 

Heb je een contract met vaste tarieven en heb je dat voor oktober 2021 afgesloten dan zit je meestal nog goed. Maar heb je na 1 oktober een vast contract afgesloten of heb je op dit moment geen vast contract dan betaal je een hoog kWh tarief. Het variabele kWh tarief ligt dan rond de €0,70. Het advies is dan om bij een publieke laadpaal op te laden.

Subsidie aanvragen voor een thuislaadpaal?

Voor particuliere gebruikers is het niet mogelijk om subsidie aan te vragen voor een laadpaal, maar is deze bedoeld voor zakelijk gebruik dan kan dit wel. Zakelijk gebruik houdt in dat de aanschaf van de paal op naam van een onderneming wordt gedaan en dat de paal als investering wordt gezien. Dit betekent dat de paal ook in een thuissituatie aangebracht kan worden, wanneer je bijvoorbeeld als zzp’er werkt.  

Er zijn meerdere subsidies beschikbaar: de Milieu Investeringsaftrek (MIA), de Willekeurige Afschrijving Milieu-Investering (VAMIL) en de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA). Om hier aanspraak op te maken, moet de onderneming waarvoor je werkt wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.