Adres bestaat ineens niet meer volgens PostNL
Jaarlijks worden honderden miljoenen brieven verstuurd met PostNL. En vanzelfsprekend gaan er bij zulke aantallen geregeld dingen mis. Post komt soms te laat, raakt even kwijt of lijkt helemaal niet te komen. In het geval van Ellen is iets heel merkwaardigs aan de hand: ze ontvangt al bijna acht maanden geen post omdat haar huisadres volgens PostNL niet meer bestaat.
Geen post van ziekenhuis, geen rouwkaarten
Als Ellen in januari wacht op de uitslag van een borstkankeronderzoek, wordt ze plotseling gebeld door het ziekenhuis. De uitslag is retour gestuurd. Het ziekenhuis vraagt zich af of Ellen toevallig is verhuisd. Maar Ellen is niet verhuisd, ze woont al dertig jaar op hetzelfde adres. Helaas blijft het niet bij een brief van het ziekenhuis. Ook de post van de Belastingdienst, haar bank en zelfs een rouwkaart komen niet aan. Het vervelende: Ellen weet niet welke post ze mist.
Als ontvanger geen partij
Hoewel Ellen regelmatig contact opneemt met PostNL om de situatie uit te leggen, wordt het probleem niet opgelost. Wat ook niet helpt is dat Ellen in feite geen klant is van PostNL en dat ze pas weet dat ze post niet heeft ontvangen als ze daar door de verzender op is gewezen. Alle post aan Ellen gaat namelijk terug naar de afzender. Als de verzender niet laat weten dat er post voor Ellen is, dan zal Ellen dat nooit weten.
Koppeling met basisadministratie
Als we PostNL het probleem voorleggen, blijkt dat het adres van Ellen is veranderd in de Basisregistratie Adressen & Gebouwen (BAG). Dat zou gedaan zijn door de gemeente waarin Ellen woont. De sorteermachines van PostNL dachten hierdoor dat het adres niet meer bestond. Om te voorkomen dat een dergelijke situatie zich kan herhalen heeft PostNL de uitwisseling met de BAG aangepast.
Reactie PostNL
Wij vinden het erg vervelend dat de bewoners voor een langere tijd geen post hebben ontvangen. Onze excuses voor het ongemak. Navraag en intern onderzoek hebben mij geleerd dat zij sinds eind augustus weer, zoals gebruikelijk, post zouden moeten ontvangen. De postbezorger heeft bevestigd dat hij weer post bezorgt op dit adres! Heel fijn.
Wat is er gebeurd?
PostNL bezorgt op adressen die staan geregistreerd in de Basisregistratie Adressen & Gebouwen (BAG). Zoals beschreven op de website van de overheid, zijn gemeenten de bronhouders van de BAG. Zij zijn verantwoordelijk voor het opnemen van de gegevens in de BAG en voor de kwaliteit ervan. De gegevens over adressen en gebouwen stellen zij centraal beschikbaar via de Landelijke Voorziening BAG. De gemeente Krimpenerwaard waar Schoonhoven zich in bevindt, heeft aan het begin van het jaar een tweede adres met exact dezelfde adresgegevens aangemaakt. Hierdoor vervalt het oude adres in onze systemen en wordt het nieuwe adres actief. Vervolgens heeft de gemeente het nieuwe adres overgeschreven naar huisnummer 6A en deze verwijderd. Hierdoor leek het adres technisch tijdelijk niet meer te bestaan en werd de post foutief geretourneerd. Dat is natuurlijk erg vervelend. Gelukkig is het adres weer opgenomen en wordt er weer post bezorgd op huisnummer 6.
Hoe gaan we dit in de toekomst voorkomen?
De manier waarop wij op dit moment de gegevens uitwisselen met de BAG, wordt aangepast. Dat doen we om te voorkomen dat een dergelijke actie van een gemeente kan leiden tot het onjuist vervallen van een adres in ons bezorgsysteem.
Reactie Gemeente Krimpenerwaard
Ellen is woonachtig in gemeente Krimpenerwaard. De gemeente laat het volgende weten:
Het klopt dat er wijzigingen zijn doorgevoerd in BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Er is op 27 juni 2023 een omgevingsvergunning verleend om het kantoorpand naast het betreffende woonhuis om te vormen tot meerdere appartementen. Op diezelfde datum is een huisnummerbesluit genomen.
Op 28 juni 2023 is deze vergunde situatie door een medewerker van het SVHW geregistreerd in de BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Helaas is er toen een fout opgetreden: in plaats van huisnummer 6a werd per abuis huisnummer 6 opgevoerd, een adres dat al bestond.
Op 3 juli 2023 kwam het bericht van de bouwplantoetser dat alle nieuwe adressen waren geregistreerd, behalve huisnummer 6a. Na onze controle werd de fout ontdekt en is er direct contact opgenomen met het SVHW met het verzoek om de situatie te corrigeren. Op 4 juli 2023 is deze fout hersteld en stond het correct in de BAG. In deze periode stond het huisnummer 6 dus tijdelijk twee keer in de BAG. Hoewel beide adressen unieke BAG-ID’s hadden, heeft dit waarschijnlijk problemen opgeleverd in het postsorteersysteem van PostNL. En dat heeft geleid tot problemen met de postbezorging voor de bewoners van huisnummer 6.
Tot slot vermelden wij dat er op 10 januari 2024 opnieuw een wijziging is verleend op de eerdergenoemde omgevingsvergunning. In plaats van vijf wooneenheden, worden er nu drie wooneenheden gerealiseerd. Het adres met huisnummer 6a is hiermee komen te vervallen en ook uit de BAG verwijderd.
We zijn blij om te horen dat PostNL de situatie heeft opgelost. Er zijn bij ons verder geen andere situaties bekend.