Wekenlang geen post in Arkel: PostNL stuurt brief met excuses, maar lost niets op

Sequence 01.00 11 31 07.still001

Het is het gesprek van de dag in Arkel: de problemen met de postbezorging. Sinds halverwege april krijgen de inwoners niet of nauwelijks post bezorgd. Ze missen rouwpost, brievenbuspakketjes of aangevraagde bankpassen en sommige mensen komen daardoor in problemen. 

Gemiste uitvaarten en aanmaningskosten

Dorien, een van de inwoners van Arkel, heeft bijvoorbeeld geen rouwpost gekregen. Hierdoor heeft ze twee uitvaarten gemist. “Dat je een uitvaart mist, hakt er wel in. Ik vind het zo verschrikkelijk dat een bedrijf dat je al je hele leven kent, geen post bezorgt.” 

Buurman Wim vult aan: “Bij mij is het niet zo erg. Maar, ik heb wel brieven van de belastingdienst gemist, boetes waar ik dan later een aanmaning van krijg. Zo maak je wel kosten, dankzij PostNL.” 

Buurvrouw Joke kreeg een aanmaning van de tandarts: “Niet het ergste op de wereld, maar de originele nota heb ik nooit gehad.” Ook mist Joke tijdschriften. “Een keertje een tijdschrift te laat krijgen, kan gebeuren. Maar, het duurt nu al een tijdje. Ik overweeg serieus om die abonnementen op te zeggen.”

Klachten worden afgesloten, niet opgelost

Niet alleen Dorien, Wim en Joke ervaren problemen met PostNL. Tientallen inwoners (In Arkel wonen 3400 mensen), laten aan Radar weten dat de post slecht bezorgd wordt en dat er nog steeds post mist. Ook al belooft PostNL dat alle post, ook met terugwerkende kracht, bezorgd wordt. 

Inwoner Esther dient daarom wekelijks een klacht in bij PostNL. “Dat het ons is gaan opvallen, is sinds half april”, zegt ze. “Van sommige post weten we ook niet of we het niet ontvangen hebben. Maar, van abonnementen weten we het wel zeker. Zo moet mijn zoontje soms weken wachten op zijn Donald Duck.” 

Esther laat ons zien dat ze op 2 juli voor het laatst een klacht heeft ingediend. “En dan krijg ik een melding dat mijn klacht afgesloten is. Maar wat betekent dat? Dat mijn klacht is opgelost? Ik heb nog steeds die Donald Duck niet gekregen.”

Extra bezorgers bij piekmomenten

PostNL geeft toe dat er in Arkel een probleem is ontstaan rondom de postbezorging. “PostNL werkt volgens strikte procedures om te waarborgen dat alle post veilig en op tijd bezorgd wordt. Bij het ontdekken van de eerste klachten over de verloren post in mei 2024, zijn we meteen een intern onderzoek gestart en hebben we maatregelen getroffen. Het onderzoek wees uit dat de fout te wijten was aan een specifieke postbezorger, die inmiddels niet meer werkzaam is voor PostNL”, laat een woordvoerder weten.

PostNL zegt dat er sinds begin juni twee nieuwe vaste bezorgers zijn aangesteld. En dat bij piekmomenten extra bezorgers uit de regio kunnen bijspringen. Daarmee moet het probleem, volgens PostNL, sinds een paar weken opgelost zijn.

Compensatie

Dat er nog steeds post mist, noemt PostNL ‘heel vervelend’, maar daar kunnen ze nu niks meer aan doen. Radar is benieuwd of PostNL de inwoners van Arkel gaat compenseren. Meerdere mensen hebben namelijk kosten moeten maken, omdat ze en orginele boete of nota niet hebben ontvangen, post aangetekend hebben verstuurd voor de zekerheid of nog eens een nieuwe bankpas of OV-kaart hebben moeten bestellen, omdat de eerste niet is aangekomen. 

PostNL verwijst als antwoord naar de Postwet: “In de Postwet is bepaald dat alleen afzenders van de post vorderingen kunnen indienen in geval er schade is geleden (artikel 29 lid 3). Dit geldt dus niet voor de ontvangers van de post. Afzenders zijn van rechtswege bevoegd om ten behoeve van anderen vorderingen in te stellen. 

In het geval een bewoner/ontvanger een vordering wil indienen dan kan hij/zij hiervoor contact opnemen met de betreffende afzender.” Dit betekent dus dat jij als ontvanger de verzender moet opbellen om te vragen of hij/zij een klacht wil indienen bij PostNL. Ook compensatie voor geleden schade zou de verzender moeten verhalen bij PostNL. De ontvanger kan dus niks doen.

Advocaat consumentenrecht Nicolette Heijkant vindt daar wel wat van: “Ik vind dat echt niet kunnen. Ze hebben zelf de postwet overtreden, Ze zijn niet te goeder trouw. Ze hebben niets gedaan om de schade te beperken. Dan hoort het er gewoon bij dat je verantwoordelijkheid neemt en schade vergoedt.” Heijkant vindt het slim dat PostNL zich verschuilt achter de Postwet: “Ze leggen de verantwoordelijkheid bij iemand anders, en zo zijn ze niet schadeplichtig. De menselijke maat ontbreekt.”

De volledige reactie van PostNL lees je hier:

Excuusbrief 

Tussen onze opnames in en de publicatie van dit artikel hebben inwoners van Arkel een brief gekregen van PostNL waarin het bedrijf excuses maakt. Ook schrijven ze dat ze ervan uit gaan dat de postbezorging nu weer volgens de vaste route verloopt. Uiteraard blijft Radar dit op de voet volgen.