Advertenties loodgieters niet meer zichtbaar in Google: dit is waarom
Wie met spoed een loodgieter nodig heeft, klikt uit paniek vaak het bovenste zoekresultaat in Google aan. Het probleem hiervan is dat dit vaak advertenties zijn, waardoor er ook malafide loodgieters tussen zitten. Google gaat deze gesponsorde advertenties nu verbieden.
Klachtenregen over malafide loodgieters
Radar krijgt al jaren klachten over loodgieters die enorme bedragen rekenen voor het verhelpen van een simpele verstopping of lekkende leiding. Dit zijn louche loodgieters die Google betalen om boven in de zoekresultaten te verschijnen.
Dit werkt als volgt: als je googlet op ‘loodgieter + woonplaats’ dan komen bovenaan de Google-zoekresultaten reclames te staan. Voor deze zoekresultaten staat het woord ‘advertentie’ of ‘gesponsord’.
Als je als mogelijke klant klikt op zo'n advertentie betaalt de louche loodgieter daarvoor aan Google. Bij gemiddeld 10 mensen die klikken haalt hij daar een opdracht uit. Voor zo’n klus rekent hij of zij vervolgens tussen de 1200 en 4000 euro, waarmee de kosten voor Google makkelijk terugverdiend zijn.
Maar, een gemiddelde, betrouwbare loodgieter rekent tussen de 180-200 euro voor een simpele verstopping.
Advertenties niet meer zichtbaar
Na overleg met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft Google besloten advertenties van loodgieters nu te beperken. Ter bescherming van de consument tegen frauduleuze praktijken zijn er geen advertenties van loodgieters meer te zien.
Vanaf 22 februari 2024 gaat Google hier ook actief op handhaven.