Af van ongevraagde reclame post via Postfilter: zo stel je het in

Post

Het gebeurt regelmatig: je deurmat ligt vol met geadresseerde, maar ongevraagde, post. Hoe voorkom je ongewenste geadresseerde post? Radar zocht het voor je uit.

Wat is Postfilter?

Bedrijven zijn in Nederland verplicht het Postfilter te gebruiken. Via Postfilter kun je als consument aangeven welke geadresseerde ongevraagde post je wel of niet wilt ontvangen. Hoe werkt het Postfilter en en wat is het?

 Op de website van Postfilter kun je je registreren. Ontvang je dan nog steeds ongewenste geadresseerde post? Meld je wens om deze post niet meer te ontvangen eerst bij de afzender. Mocht de afzender langer dan vier weken doen over het geven van een reactie? Dan kun je een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. 

Bedrijven zijn in Nederland verplicht om de Postfilter-voorkeuren toe te passen. De regels zijn daarnaast vastgelegd in Code voor het gebruik van Postfilter. 

Wat valt er onder ongevraagde geadresseerde post?

Onder ongevraagde geadresseerde post vallen vaak aanbiedingen van bedrijven waar je geen klant bent. Belangrijk is dus te bepalen of je wel of geen klant bent bij het bedrijf waar je post van ontvangt. Bedrijven communiceren namelijk graag via de post met huidige klanten.

Wanneer is post gevraagd of ongevraagd?

Een klantrelatie met een bedrijf bepaalt of je gebruik kunt maken van Postfilter. Je bent al een klant van een bedrijf als je ooit iets hebt gekocht bij het bedrijf, iets afneemt of doneert aan een goed doel. In dit geval kun je het Postfilter voor deze afzender niet aanzetten. 

Ben je ooit akkoord gegaan met voorwaarden waarin je akkoord hebt gegeven voor het ontvangen van berichten? Ook dan kun je geen gebruik maken van het Postfilter, je moet je wens om deze post niet meer te ontvangen, aangeven bij de afzender van de post. 

Wil je gebruikmaken van het recht van bezwaar?

Heb je wel een klantrelatie met het bedrijf dat je ongewenste geadresseerde post stuurt? Maak je wens om geen post meer te ontvangen kenbaar bij de afzender. 

Vaak staat het afzendadres op de post, of op de website van de organisatie. Hier vind je een voorbeeldbrief die je kunt gebruiken om gebruik te maken van het recht van bezwaar. 

Ben je benieuwd hoe een bedrijf aan jouw gegevens komt? Je hebt recht op inzage. Gebruik deze brief en kijk naar de vermelding op de websites van de afzenders hoe je gebruik kunt maken van dit recht.