Albert Heijn komt met persoonlijke bonuskaart
Albert Heijn introduceert binnenkort een nieuwe bonuskaart, waarbij klanten persoonlijke aanbiedingen kunnen ontvangen. Die voordeeltjes baseert de grootgrutter op het aankoopgedrag van de klant.
Wie persoonlijke voordeelacties wil ontvangen moet de nieuwe bonuskaart wel online activeren. De klant moet daarbij bonuskaartnummer, naam, adres, woonplaats, e-mailadres en geboortedatum achterlaten bij het supermarktbedrijf. Voor webwinkelbestellingen is ook een telefoonnummer vereist.
Een woordvoerster van AH verzekert dat de persoonsgegevens 'extra beveiligd' zijn. 'Wij gaan daar heel zorgvuldig mee om.'
Klanten die hier toch geen prijs op stellen, activeren de kaart niet. Zij blijven met hun anonieme kaart gewoon de gebruikelijke bonuskortingen ontvangen. De oude bonuskaarten zijn na 6 januari niet meer geldig.
De aankondiging van de nieuwe AH-bonuskaart komt 2 weken na de oproep van de Consumentenbond aan de grootgrutter om de huidige kaart beter te beveiligen. De bond waarschuwde dat het kinderlijk eenvoudig is om de aankopen van iemand anders in te zien.
Wie het nummer van een bonuskaart bemachtigt en invult op de website van de supermarkt of op de AH app, kan direct zien welke aankopen er recent zijn gedaan met die kaart. Drank, sigaretten, condooms en zwangerschapstesten zijn bijvoorbeeld gewoon terug te vinden in de overzichten, bleek uit een steekproef.
Bron: ANP