ANWB: Mensen snappen spitsstroken niet

De ANWB vindt het onlogisch dat automobilisten minder hard mogen rijden als op de snelwegen de spitstroken open zijn. Dat verklaart ook dat het bij open spitsstroken snelheidsboetes regent. 'Mensen snappen spitsstroken niet.'

Een woordvoerder van de bond zegt dit in reactie op gegevens van de politie die het AD dinsdag heeft gepubliceerd. Waar gemiddeld 3,3 procent van de bestuurders op autosnelwegen wordt beboet, loopt dit tijdens de opening van de spitsstrook op tot 5,4 procent. Dat blijkt uit controles gedurende 20 maanden op de A12.

Als de spitsstrook open is, komt er een rijbaan bij. De maximumsnelheid daalt dan echter van 120 naar 100 kilometer per uur.

Minder hard onlogisch


Minder hard onlogisch

'Als je op de A12 rijdt en die gaat van drie naar vier rijstroken, dan is het niet logisch dat je minder hard mag,' bevestigt de ANWB-woordvoerder de uitspraken in de krant. De ANWB vindt dat controles beter kunnen plaatsvinden op bijvoorbeeld onveilige provinciale wegen.

De politie spreekt de conclusie tegen dat open spitsstroken tot meer bekeuringen leiden. 'Het onderzoek op de A12 is niet representatief. Er zijn nog onvoldoende gegevens verzameld. We bekijken of er aanvullend onderzoek komt.'Update 9 oktober: Spitsstrook wordt normale rijbaan

De spitsstrook op de A12 wordt binnenkort een normale rijbaan. De snelheid hoeft dan niet langer verlaagd te worden bij opening van de spitsstrook, zoals nu het geval is. Minister Melanie Schultz (Infrastructuur en Milieu) zei dat donderdag in een debat in de Tweede Kamer.

De ANWB trok dinsdag aan de bel over de onduidelijkheid rond de maximumsnelheid bij spitsstroken. Volgens Schultz is het duidelijk dat de snelheid omlaag moet bij de opening van de extra strook, omdat die smaller is. Maar voor de A12 gaat dit probleem zich dus vanzelf oplossen zodra de spitsstrook een normale rijbaan wordt. Maar dat kan niet overal, omdat er simpelweg niet overal genoeg ruimte is.

Bron: ANP