Bankafschriften niet altijd duidelijk: zo achterhaal je aan wie je hebt betaald

Als je op je bankafschriften kijkt, is het niet altijd even duidelijk waarom er geld is afgeschreven. Bijvoorbeeld omdat de winkel waar je iets gekocht hebt een andere bedrijfsnaam op het afschrift gebruikt of omdat er de naam van de betaaldienstverlener staat. Hoe kom je er toch achter wie je hebt betaald?
Dit is waarom bankafschriften onduidelijk zijn
De namen die je op je bankafschriften ziet staan, zijn soms moeilijk te herkennen. Dit kan een aantal redenen hebben. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat de (web)winkel waar jij iets hebt gekocht een andere bedrijfsnaam op het afschrift gebruikt. Bijvoorbeeld de naam waarmee het bedrijf staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Ook zie je soms de naam van de betaaldienstverlener. Er staat dan Mollie, Ayden, Bukaroo of Multisafepay in plaats van de naam van de (web)winkel. Dit gebeurt ook vaak op evenementen zoals festivals. Bedrijven gebruiken dan vaak tijdelijke, mobiele pinapparaten. Je ziet op je afschrift dan niet de naam van het evenement, maar die van de verhuurder van het pinapparaat.
Deze regels gelden voor bankafschriften
Webwinkels moeten bij iDeal betalingen een handelsnaam doorgeven die voor jou als klant duidelijk en herkenbaar is. Deze naam staat of direct in de eerste regel van het bankafschrift of in de omschrijving van de betaling. Voor kaartbetalingen gelden vergelijkbare regels. Mastercard en Visa eisen bijvoorbeeld duidelijke en herkenbare namen op hun bankafschriften.
Betaal je vaak achteraf? Dan zie je vaak Klarna of Riverty op je bankafschrift staan in plaats van de winkel waarbij je hebt afgerekend. Je moet dan naar de app van Klarna of Riverty om te zien waarvoor er geld is afgeschreven.
Zo achterhaal je aan wie je hebt betaald
- Bij online bankieren kun je in de uitgebreidere omschrijving van je bankafschrift kijken. In de details staat waarschijnlijk vermeld aan welke winkel of dienstverlener je hebt betaald.
- Google de naam die je op je afschrift ziet. Vaak kun je dan wel vinden achter welke (web)winkel dit bedrijf zit.
- Bij betaaldienstverleners als Mollie en Ayden kun je navragen aan welk bedrijf je hebt betaald.
- Kijk voor afschrijvingen van Klarna of Riverty in de app van deze achterafbetaaldienst. Hier kun je zien welke factuur is afgeschreven.
Bron: Consumentenbond