Banken moeten optie aan bedrijven bieden om rekening van consumenten te beheren

ideal-19022019.jpg

Nederlandse banken zijn voortaan verplicht om andere bedrijven, bijvoorbeeld techreuzen als Google, Facebook en Apple, toegang te verlenen tot de betaalrekening van hun klanten. Daarvoor moet een consument dan wel expliciet toestemming hebben gegeven. Ook moeten die andere partijen beschikken over de vereiste vergunning van De Nederlandsche Bank (DNB).

Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt dat consumenten hierdoor meer keuze krijgen in hoe zij kunnen betalen aan de kassa en online. Afrekenen zou bijvoorbeeld ook kunnen via derde partijen die een app of wallet aanbieden. Ook kunnen consumenten een bedrijf toegang geven tot de informatie op hun betaalrekening om een digitaal huishoudboekje te maken.

Nederland voerde dinsdag de Europese betaalrichtlijn PSD2 in, ruim een jaar later dan oorspronkelijk de bedoeling was . De richtlijn moet een grote vernieuwingsslag in de financiële sector teweegbrengen. Maar er was in Nederland veel discussie over het regelen van het toezicht hierop. Vandaar dat het proces in Den Haag erg traag verliep.

Lees ook: Wat betekent de nieuwe betaalrichtlijn PSD2 voor jou?

Ook kwam de bankensector in een negatief daglicht met betrekking tot PSD2. In 2017 deden inspecteurs van de Europese Commissie invallen bij onder meer de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), omdat de sector zich zou verzetten tegen de nieuwe concurrentie. Later zeiden banken dat ze juist veel nieuwe kansen zien.

Bekijk het fragment: De nieuwe betaalrichtlijn PSD2: mag je bank jouw gegevens delen?

Nieuwe PSD2 wetgeving

Vanaf nu is er in Nederland een nieuwe PSD2 wetgeving van kracht. Met deze nieuwe Europese bankenwet kunnen consumenten hun bankgegevens delen met andere partijen dan hun eigen bank. Hiervoor moet de consument eerst uitdrukkelijke toestemming geven. Volgens een persbericht van Privacy First baart deze nieuwe wet hen grote zorgen. 'De wet is teveel gericht op het verbeteren van mededinging en innovatie en het privacybelang van de rekeninghouders is uit het oog verloren.'

PSD2-me-niet-register

Privacy First is verbaasd dat er geen aandacht is geweest voor de rol van 'bijzondere persoonsgegevens' in transactiedata. Deze gegevens mogen alleen onder strikte voorwaarden gedeeld worden en moeten dus gefilterd kunnen worden. Ook consumenten die niet willen dat hun gegevens door anderen worden gedeeld met financiële dienstverleners moeten de mogelijkheid krijgen dit te voorkomen. Daarom wil Privacy First een opt-out register voor PSD2, vergelijkbaar met het bel-me-niet-register. Tijdens de uitzending van Radar kondigde Privacy First aan het initiatief voor dit voorstel te nemen. 

Bekijk hier het fragment uit de uitzending

Bron: ANP