background branding

Bediening morst rode wijn op kleding: heb je recht op schadevergoeding?

rode_wijn.jpg

Ben je aan het eten in een restaurant, laat de bediening rode wijn over je vallen. Zoiets kan natuurlijk gebeuren, maar het liefst wil je wel gecompenseerd worden voor de vlekken in je kleding. Heb je daar recht op? Radar vraagt het de Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Gratis diner of bos bloemen

Als er drank over je kleding valt, kun je volgens een woordvoerder van de KHN het best eerst in gesprek gaan met het restaurant. “We geven ondernemers mee dat het belangrijk is om het gesprek aan te gaan met de gast en zo mogelijk iets aan te bieden ter compensatie. Bijvoorbeeld een gratis diner of een bos bloemen. Dat is het makkelijkst bij kleine schade.”

Hoe vaak restaurants het met de gasten onderling oplossen, weet de woordvoerder niet. De KHN wordt meestal pas benaderd op het moment dat ze er niet samen uitkomen en de ondernemer advies wil over hoe te handelen nu hij aansprakelijk gesteld wordt.

Heb je recht op schadevergoeding?

Of je recht hebt op schadevergoeding, hangt af van de situatie. “Veelal komt eerst de schuldvraag naar voren als een ondernemer advies wil: is het de eigen schuld van de gast, die van de medewerker of een combinatie?”, aldus de woordvoerder. “Los van de schuldvraag kan de horecaondernemer nog steeds aansprakelijk gesteld worden voor schade die is toegebracht, ook als het om een medewerker gaat die de schade veroorzaakt.”

Onderzoek door schadejurist

Of de gast uiteindelijk ook daadwerkelijk recht heeft op een schadevergoeding, komt meestal naar voren na onderzoek door een schadejurist. Het is volgens de KHN daarom belangrijk dat  - vooral als het een (juridisch) traject wordt - er vanaf het eerste moment de juiste stappen gezet worden.

“Daarom adviseren we ook altijd om de verzekeraar in te schakelen, omdat zij daar juristen en experts hebben die veel ervaring hebben met (letsel)schade. Wij zien dat de meeste ondernemers wel een aansprakelijkheidsverzekering hebben’, aldus de woordvoerder. 

Conclusie: verschilt per situatie

Of je recht hebt op schadevergoeding, hangt sterk af van de situatie. Je kan er soms uitkomen met de horecaondernemer, die iets ter compensatie kan aanbieden. Of het gaat via de verzekering die restaurants vaak hebben. 

Kom je er niet uit met de horecaondernemer? Dan kunnen er in het uiterste geval juridische stappen worden genomen.