Je reservering bij een restaurant doorverkopen via Appointment Trader: ‘Misbruik van schaarste’

Appointment Trader.jpg

Via de website Appointment Trader kun je reserveringen bij populaire restaurants kopen en verkopen. Niet sympathiek, als je het Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vraagt. Want reserveren is gewoon gratis.

Hoe werkt Appointment Trader?

Op de website worden reserveringen aangeboden van populaire Amsterdamse restaurants. Het gaat om restaurants waar je soms al maanden van tevoren moet reserveren om een tafeltje te bemachtigen. Heb je een reservering en kun je op het laatste moment niet meer? Dan kun je het via de website verkopen. Andersom kun je een reservering kopen als je heel graag bij een bepaald restaurant wilt eten, maar er geen plek meer is. 

De site voorspelt op basis van populaire tijdstippen en eerdere transacties hoeveel de reservering minimaal gaat kosten. Vervolgens kun je erop bieden en wie het meeste biedt, gaat er met de reservering vandoor. 20 tot 30 procent van deze verkoopwaarde is voor Appointment Trader zelf. 

Reserveren is normaal gesproken gratis

Het klinkt best handig, verdienen aan een reservering als je op het laatste moment niet kunt. Maar volgens Koninklijke Horeca Nederland ben je als gast de dupe. “Er wordt misbruik gemaakt van de schaarste van reserveringen. Vooral populaire tijdstippen worden voor veel geld verkocht en dat terwijl reserveren gewoon gratis is.”  Wel moet je bij een aantal restaurants een aanbetaling overmaken bij reservering. Dit geld wordt van het totaalbedrag van je rekening gehaald. 

De website zal voor tussenhandelaren zorgen

Bovendien verwacht de KHN dat de website tussenhandelaren in de hand zal werken. Zij maken meerdere reserveringen, alleen om ze later voor veel geld door te kunnen verkopen. 

Dit is wettelijk niet verboden. Je ziet het bijvoorbeeld ook gebeuren op Ticketswap: een app waarop je kaartjes voor concerten en voorstellingen kunt doorverkopen. “Maar het is niet sympathiek. Er worden extra kosten gemaakt door gasten die niet naar de ondernemer of de gast zelf gaan”, aldus de KHN.  

Ook vervelend voor restaurants

Hoewel het betalen voor een reservering vooral vervelend is voor gasten, is het volgens de KHN ook lastig voor restaurants. “Bij het hogere segment restaurants is persoonlijk contact tussen de chef en de gast erg belangrijk. Dit verandert omdat je nu niet precies weet wie er komt.” 

“Als restaurants niet willen dat tafeltjes doorverkocht worden, adviseren we ze in de voorwaarden op te nemen dat reserveringen op naam zijn.” Dan kan het niet doorverkocht worden, tenzij je toevallig dezelfde achternaam hebt.

Bronnen: Koninklijke Horeca Nederland