Bestelde maaltijd voldoet niet aan verwachting: wat zijn je rechten?

Soms wil je het koken even overslaan of heb je zin in een specifiek gerecht, dus bestel je wat te eten bij je favoriete restaurant. Wat zijn je rechten als consument als je bestelling niet aan de verwachtingen voldoet? Of als je heel lang moet wachten?
Hoelang wachten is te lang wachten?
Volgens de wet mag je verwachten dat jouw maaltijd binnen een redelijke tijd wordt bezorgd. Maar wat redelijk is, wordt niet gespecificeerd.
Vaak geeft het restaurant zelf aan hoe lang het ongeveer zal duren. Duurt het langer? Dan kun je het beste contact opnemen met het bedrijf om te informeren hoelang het nog duurt en wat ze voor je kunnen betekenen. Je kunt je bestelling namelijk niet zomaar annuleren als je het te lang vindt duren.
Wat zijn je rechten als er iets mist?
Is je eten (uiteindelijk) toch bezorgd, maar is ie niet compleet? Dan moet het restaurant dat volgens de wet kosteloos oplossen.
Als je eten bestelt, sluit namelijk je een koopovereenkomst met het restaurant. Hierdoor moet je krijgen wat je hebt besteld: een goede en complete bestelling.
Dat vergeten blikje cola of extra bakje saus moet daarom alsnog gebracht worden of je moet het geld dat je hiervoor betaald hebt, terugkrijgen. Dit geldt ook als ze bijvoorbeeld een verkeerde pizza bezorgd hebben.
Het is wel aan jou om het restaurant te bellen en het probleem te bespreken. Om discussie te voorkomen kun je een foto maken van je bestelling en van wat je daadwerkelijk hebt gekregen. Zo heb je namelijk bewijs dat er inderdaad iets niet klopt.
Wat als je het eten vies vindt?
Of je bestelling compleet is, is makkelijk vast te stellen. Maar of ‘ie goed is, is een ander verhaal. Vaak is dit namelijk subjectief. Toch kun je soms ook objectief onderbouwen waarom je jouw bestelling niet goed vindt. Bijvoorbeeld wanneer je eten aangebrand is.
Ook in dit geval moet je zelf contact opnemen met het restaurant en is het verstandig om een foto te maken van het eten om discussie te voorkomen. Het bedrijf moet je dan kosteloos een nieuwe maaltijd brengen of (een deel van) je geld teruggeven.
Is er in principe niks mis met de maaltijd, maar vind jij het gewoon niet lekker? Dan hoeft het restaurant dit niet voor je op te lossen. Ze hebben dan namelijk wel gewoon geleverd wat je hebt besteld.
Wat als je geen contact krijgt?
Krijg je het restaurant niet te pakken of willen ze niks voor je doen? Dan kun je het beste een klacht indienen bij het bestelplatform.
Zij kunnen niet veel voor je betekenen, omdat je een koopovereenkomst sluit met een restaurant en niet met hen, maar ze kunnen wel bij het restaurant aankloppen als ze meer klachten krijgen.
Bronnen: Nu.nl, AD