Beter Leven-keurmerk is 'mislukt' volgens dierenrechtenorganisatie
Het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming, bedoeld als garantie dat vlees en eieren diervriendelijk geproduceerd worden én om te tonen hoe voor dieren wordt gezorgd voor ze in slachthuis en supermarkt belanden, is een 'wassen neus'. Dat stelt actie- en onderzoeksgroep Ongehoord, die sinds 2011 onderzoek doet naar de vee-industrie. Deze woensdag publiceert de organisatie een kort onderzoek over het keurmerk, meldt NRC.
Belangrijkste conclusie: de regels in de vee-industrie worden nog steeds overtreden, ondanks het keurmerk. Johan Boonstra van Ongehoord: 'Het Beter Leven-keurmerk is mislukt.'
Cijfers van CBS
'Mínder en beter vlees', was het motto van de Dierenbescherming toen het keurmerk bedacht werd, zegt Boonstra. Maar een blik op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek leert dat de kippen en varkens tussen 2007 en 2020 met miljoenen toenamen. In zijn onderzoek zet Ongehoord de overtredingen op een rij die het de afgelopen tien jaar vaststelde bij bedrijven met het keurmerk. Van op elkaar gepropte konijnen in te krappe hokken tot varkens die op weg naar de slachterij geslagen en opgejaagd worden.
Varkens in Nood: 'Albert Heijn misleidt'
Ook bij varkens lijken de eisen niet te voldoen. Zo verkoopt Albert Heijn vrijwel volledig (96 procent) varkensvlees met slechts één ster van het Beter Leven-keurmerk, maar komen die varkens nooit buiten en kunnen ze niet scharrelen. Volgens een reclame van Albert Heijn 'scharrelen hun varkens sterren bij elkaar'. Volgens Varkens in Nood gebruikt Albert Heijn dus misleidende en onjuiste informatie om reclame te maken voor varkensvlees. In realiteit komt 96 procent van die varkens nooit buiten. Stichting Varkens in Nood heeft hierop een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Bron: ANP, Varkens in Nood