Biologisch voedsel wordt nauwelijks gepromoot door supermarkten
Supermarkten doen weinig om biologisch eten en drinken te promoten in hun wekelijkse folders, blijkt uit onderzoek van het journalistieke onderzoeksplatform Pointer (KRO-NCRV). Het programma bekeek al het eten en drinken dat het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond. Bij Albert Heijn, Plus en Lidl nam biologisch slechts rond de 2 procent van de ruimte in, bij de Aldi was dit rond de 1 procent. Die percentages zijn klein vergeleken met de doelstelling van de Europese Commissie, die wil dat in 2030 25 procent van de landbouw biologisch is.
Nederland is daar nog lang niet. Op dit moment is slechts 4 procent van de Nederlandse landbouw biologisch en het percentage groeit nauwelijks. Een belangrijke oorzaak is het geringe marktaandeel van biologisch eten: iets meer dan 3 procent, met een omzetgroei van slechts 0,5 procent in het afgelopen jaar.
Supermarkten willen biologisch wel stimuleren, zeggen ze
Supermarkten beweren dat ze de verkoop van biologisch eten wel willen stimuleren. Plus heeft bijvoorbeeld de ambitie om de omzet van haar biologische huismerk voor 2025 te verdubbelen. De supermarkt heeft haar biologische aanbod ook vertweevoudigd. Maar haar reclamefolders schreeuwen dat nog niet van de daken: Plus heeft gemiddeld iets meer dan twee biologische producten in hun folder staan.
Lidl en Albert Heijn reageren op het folderonderzoek
Een woordvoerder van Lidl laat weten: 'Onze focus is duurzame en gezonde voeding haalbaar en betaalbaar maken. Van onze 2000 producten zijn er 200 biologisch. We vinden het belangrijk dat dit biologische aanbod, los van aanbiedingen, zo betaalbaar mogelijk is.'
Albert Heijn zegt dat het geringe aantal biologische aanbiedingen komt omdat ze 'afhankelijk te zijn van het aanbod wat de natuur brengt'. Plus en Aldi waren niet bereikbaar voor commentaar.
Bron: Pointer