Dit kun je zelf doen om op een zo duurzaam mogelijke manier kleding te kopen
Hoewel veel merken pronken met hun 'duurzame' kledinglijn, blijkt deze term uit rondgang van Radar vooral nietszeggend te zijn. Termen als 'duurzaamheid' of 'conscious' zijn namelijk 'leeg' en kunnen door iedereen gebruikt worden. Des te lastiger is het voor de consument om deze misleidende duurzaamheidsclaims te herkennen en alsnog kleding te kopen die wel op een duurzame manier geproduceerd is. Waar kun je zelf nog op letten?
Laten we eerlijk zijn: helemaal duurzaam is op dit moment nog geen enkele keten of kledingmerk. Wil je volledig duurzaam zijn met je kleding? Dan kun je beter niets kopen, maar ook dat is niet helemaal realistisch. Willemijn Rooijmans van Schone Kleren Campagne geeft alsnog wat concrete handvatten die je als consument aan kunt grijpen bij het kopen van nieuwe kleding.
- Koop minder, maar bewuster. Weet dus welke merken stappen zetten om duurzame kleding te ontwikkelen en schaf van dit merk enkele goede stukken aan, waar je jarenlang plezier van kunt hebben. ‘Goodonyou’ is een app en een website, waarop kooptips staan voor merken die al duurzame stappen zetten. Zo wordt ook uitgelegd hoe je greenwashing kunt herkennen en wordt er per merk een rating van een tot vijf sterren gegeven wat betreft hun route naar duurzaamheid. Merken die hoog scoren zijn nog niet perfect, maar zetten in ieder geval wel stappen in de goede richting. Naast Goodonyou heeft ook de organisatie Clean Clothing Campaign een FashionChecker in het leven geroepen, die kijkt hoe transparant een merk is en of ze een leefbaar loon betalen in hun toeleveringsketen.
- Verdiep je in keurmerken en labels. Hoe concreter het label is dat aan de kleding hangt, hoe beter. ‘Duurzaam’ of ‘conscious’ zijn labels die vaag zijn en die door iedereen gebruikt mogen worden. In principe is dit dus een ‘leeg’ label dat niets hoeft te betekenen. Zoek daarnaast ook goed op wat een keurmerk betekent. Biologisch is bijvoorbeeld een bij wet bestaand keurmerk, dat niet zomaar gebruikt mag worden.
- Baken voor jezelf af waar je als consument duurzaam in wil zijn. Gezien geen een merk nu alles goed doet (arbeidsvoorwaarden, milieu, materiaal etc.) kan je ervoor kiezen om je op één factor te focussen. Kies er bijvoorbeeld voor om enkel nog biologische kleding te kopen, zodat je dit keurmerk kunt checken bij de kleding die je koopt.
- Vraag aan je favoriete merk in de winkel of op social media naar de arbeidsvoorwaarden of de manier waarop het merk zich met duurzaamheid bezighoudt. Waar laten ze hun kleding produceren? Betalen ze een leefbaar loon aan hun arbeiders? Wanneer veel mensen dit geregeld zullen vragen, zal het merk de druk vanuit consumenten voelen om hier concrete actie op te nemen.
- Let op hoe transparant een merk is. Is duidelijk hoeveel van de opbrengsten naar een arbeider gaat? Merken als Kings of Indigo hebben bijvoorbeeld compleet uiteengezet waar de kosten van hun product naartoe gaan. Als kleding van een merk heel goedkoop is, en er is niets concreets over goede inkooppraktijken of arbeidsomstandigheden op de website van een merk te vinden, is de kans erg klein dat het bedrijf duurzaam is.
Koop minder, maar bewuster. Weet dus welke merken stappen zetten om duurzame kleding te ontwikkelen en schaf van dit merk enkele goede stukken aan, waar je jarenlang plezier van kunt hebben.
‘Goodonyou’ is een app en een website, waarop kooptips staan voor merken die al duurzame stappen zetten. Zo wordt ook uitgelegd hoe je greenwashing kunt herkennen en wordt er per merk een rating van een tot vijf sterren gegeven wat betreft hun route naar duurzaamheid. Merken die hoog scoren zijn nog niet perfect, maar zetten in ieder geval wel stappen in de goede richting. Naast Goodonyou heeft ook de organisatie Clean Clothing Campaign een FashionChecker in het leven geroepen, die kijkt hoe transparant een merk is en of ze een leefbaar loon betalen in hun toeleveringsketen.
Verdiep je in keurmerken en labels. Hoe concreter het label is dat aan de kleding hangt, hoe beter. ‘Duurzaam’ of ‘conscious’ zijn labels die vaag zijn en die door iedereen gebruikt mogen worden. In principe is dit dus een ‘leeg’ label dat niets hoeft te betekenen. Zoek daarnaast ook goed op wat een keurmerk betekent. Biologisch is bijvoorbeeld een bij wet bestaand keurmerk, dat niet zomaar gebruikt mag worden.
Baken voor jezelf af waar je als consument duurzaam in wil zijn. Gezien geen een merk nu alles goed doet (arbeidsvoorwaarden, milieu, materiaal etc.) kan je ervoor kiezen om je op één factor te focussen. Kies er bijvoorbeeld voor om enkel nog biologische kleding te kopen, zodat je dit keurmerk kunt checken bij de kleding die je koopt.
Vraag aan je favoriete merk in de winkel of op social media naar de arbeidsvoorwaarden of de manier waarop het merk zich met duurzaamheid bezighoudt. Waar laten ze hun kleding produceren? Betalen ze een leefbaar loon aan hun arbeiders? Wanneer veel mensen dit geregeld zullen vragen, zal het merk de druk vanuit consumenten voelen om hier concrete actie op te nemen.
Let op hoe transparant een merk is. Is duidelijk hoeveel van de opbrengsten naar een arbeider gaat? Merken als Kings of Indigo hebben bijvoorbeeld compleet uiteengezet waar de kosten van hun product naartoe gaan. Als kleding van een merk heel goedkoop is, en er is niets concreets over goede inkooppraktijken of arbeidsomstandigheden op de website van een merk te vinden, is de kans erg klein dat het bedrijf duurzaam is.
De prijs van kleding als indicatie
Bovendien kan de prijs van de kleding ook een indicatie zijn van de verdiensten van een merk. ‘Hoe lager de prijs van een t-shirt bijvoorbeeld is, des te groter is de kans dat de arbeidskosten ook niet heel hoog zijn’, aldus Rooijmans. Dit wil echter ook niet zeggen dat een duur merk wel direct goede arbeidsvoowaarden stelt.
Van belang is dus om steeds zelf die vraag bij de verkoper neer te leggen. Vraag waar de kleding geproduceerd wordt en of er meer informatie over het productieproces te vinden is. ‘Daarnaast kun je er ook wel vanuit gaan dat wanneer een broek tweehonderd euro kost, een merk hier heel wat aan verdient.’
Houd acties en campagnes in de gaten
De bovenstaande tips geven je concrete hulpmiddelen om je aankoopbedrag zelf duurzamer te maken. Maar daarnaast is het ook goed om campagnes omtrent de kledingindustrie in de gaten te houden. Geregeld gaan er petities rond over arbeidsvoorwaarden of textielvernietiging, waardoor je een bijdrage kunt leveren aan nieuwe wet- en regelgeving.
'Eigenlijk vetrouw ik het meestal niet'
Radar deed ook onderzoek onder haar eigen testpanelleden. Wat bleek? Bijna 21.000 mensen hoopten heel erg dat de kledingmerken echt duurzame kleding produceerden, maar meer dan de helft heeft er nauwelijks of helemaal geen vertrouwen in.