'Bol.com doet te weinig tegen namaakproducten'

12102020bol.com.jpg

Bol.com doet te weinig tegen namaakproducten. Het kan weken duren voordat de webwinkel reageert op klachten van merken. Hierdoor is de kans groot dat consumenten spullen ontvangen die eerder al zijn gesignaleerd als nep. Dat zegt React, een internationale coöperatie van ruim 300 grote merken als Nike, Apple en Tommy Hilfiger, schijft het FD.

Nepproducten zijn illegaal en ondernemers lopen veel inkomsten mis door deze handel. Online groeit de markt van illegale nepproducten hard, de producten worden vaak ingekocht bij Chinese webshops.

Waar andere platformbedrijven snel ingrijpen als ondernemers namaak signaleren, dwingt Bol.com merken om eerst zelf contact op te nemen met de verkopers van namaak, zegt React-directeur Ronald Brohm. 'Dat is lang niet altijd makkelijk.'

Bol.com benadrukt in een reactie het verwijderen van illegale producten zorgvuldig aan te pakken. 'Wanneer wij naar aanleiding van een melding onmiddellijk het aanbod offline zouden halen, kan dit betekenen dat aanbod onterecht offline wordt gehaald', legt een woordvoerster van bol.com uit. 

Daarna zegt Bol.com de procedure af te ronden in maximaal 15 dagen, maar in zo'n lang tijdsbestek is het kwaad volgens Brohm al geschied. 'Dan hebben klanten nepartikelen meestal al ontvangen, ondanks meldingen door merkhouders. Op deze manier voldoet Bol.com niet aan zijn verantwoordelijkheid om het platform schoon te houden.'

Bron: ANP MediaWatch/ Het Financieele Dagblad