'Brandstofverbruik "zuinige auto's" hoger dan beloofd'

Voor het item over zuinige auto’s vroeg Radar het Testpanel naar het (geschatte) brandstofverbruik van zijn auto. Ruim 58.000 leden vulden de enquête in.

Ruim negentig procent van het Testpanel heeft een auto. In de meeste gevallen gaat het hierbij om een privé auto. 85 procent rijdt een auto die niet is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (in ieder geval tot 2014). Auto’s met lage CO2-uitstoot

De meest genoemde reden dat er geen wegenbelasting hoeft te worden betaald is, omdat de auto een lage CO2-uitstoot heeft. Ruim 87 procent van het Testpanel heeft zo een auto. Driekwart van de ondervraagden vult zijn auto met benzine en bijna twintig procent rijdt diesel. Slechts 0,2 procent rijdt een volledig elektrische auto.

Bij aanschaf van de auto was bij een kleine meerderheid bekend hoe lang er nog geprofiteerd kon worden van belastingvoordeel. Bij bijna 40 procent was dit toentertijd niet bekend, omdat de informatie toen niet beschikbaar was. Hoger brandstofverbruik

Ruim tachtig procent weet wat volgens de fabrikant het brandstofverbruik van de auto is. In de praktijk blijken de cijfers die de fabrikant opgeeft vaak te verschillen van de werkelijkheid: maar liefst 74 procent zegt dat het verbruik hoger is dan de fabrikant opgeeft. Ruim driekwart van deze groep denkt dat het brandstofverbruik een half tot twee liter per honderd kilometer meer is dan de fabrikant zegt.

Bijna twintig procent geeft aan dat het brandstofverbruik niet hoger is dan wat de fabrikant beweert en zes procent weet niet of er een verschil is tussen het opgegeven en het werkelijke verbruik.

Over het algemeen vindt veertig procent dat het verbruik aan zijn verwachtingen voldoet. 35 procent valt het tegen en 18 procent zegt dat het meevalt.