Cloud uit, functies weg: Bose laat slimme speakers in de steek

Bose Speaker

Slimme apparaten zijn niet meer weg te denken. Met apps kun je lichten aanzetten, muziek afspelen of kijken op je videodeurbel. Handig, tot de fabrikant besluit de stekker uit de bijbehorende app of cloud te trekken. Dan verandert een duur apparaat plots in een stuk elektronica zonder brein. Het recente besluit van Bose om per februari 2026 te stoppen met de cloudondersteuning van zijn SoundTouch-speakers is daar een voorbeeld van.

Bose-apparaten verliezen hun functies

Arnold weet precies wat dat betekent. Jaren geleden kocht hij een Bose SoundTouch-systeem van ruim zestienhonderd euro. Hij gebruikte het dagelijks, gekoppeld aan Spotify en andere streamingdiensten, zowel in de woonkamer als de keuken. “De speakers doen het technisch nog perfect,” vertelt hij, “maar straks kan ik ze niet meer bedienen via de app. De multiroomfunctie verdwijnt, de connectie met diensten zoals Spotify en zelf het verbinden met Wifi op een nieuwe locatie kan niet meer. Dan heb ik dure luidsprekers die niets doen.” Verkoop is zinloos, en repareren kan niet. “Ik vind het zonde en totaal niet duurzaam. Het zijn apparaten die nog jaren mee kunnen.”

Functionaliteit verdwijnt met de cloud

De stap van Bose roept vragen op. Mag een fabrikant functies stopzetten terwijl het apparaat zelf nog werkt? En hoe lang mag je als consument verwachten dat een slim product ondersteund blijft? Volgens de huidige wetgeving moet een product voldoen aan wat je redelijkerwijs mag verwachten. Zeker bij duurdere apparaten betekent dat: langdurige ondersteuning. Wanneer die eerder wordt beëindigd, kan sprake zijn van non-conformiteit, het product voldoet dan niet meer aan de verwachtingen die bij aankoop zijn gewekt.

Het probleem zit dieper dan alleen bij Bose. Veel slimme apparaten zijn afhankelijk van apps, software en cloudservers die eigendom zijn van de fabrikant. Zodra die ondersteuning stopt, valt de functionaliteit weg. Dat maakt consumenten kwetsbaar én zorgt voor veel onnodig afgedankte apparaten. De hardware is vaak nog in perfecte staat, maar wordt softwarematig onbruikbaar. Daarmee verdwijnt niet alleen functionaliteit, maar ook de duurzaamheid die bij dit soort producten juist beloofd wordt.

Software bepaalt levensduur van apparaten

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat consumenten moeten weten hoe lang hun slimme producten ondersteund blijven. Als een apparaat zonder updates onbruikbaar wordt, is dat onwenselijk, zowel vanuit consumentenbescherming als klimaatperspectief. Binnenkort wordt die informatieplicht ook wettelijk vastgelegd: fabrikanten zullen duidelijk moeten communiceren hoe lang softwareondersteuning gegarandeerd is.

De Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) bevestigt dat nieuwe Europese regels dit straks verplicht gaan maken. Die wet, de Cyber Resilience Act (CRA), geldt volledig vanaf 11 december 2027 laat de RDI aan Radar weten, en legt vast dat fabrikanten transparant moeten zijn over de ondersteuningsperiode van software en beveiligingsupdates. Ook krijgen toezichthouders meer bevoegdheden om fabrikanten aan te spreken die hun producten te vroeg “verouderen”.

De RDI laat verder aan Radar weten dat software steeds vaker bepaalt of een apparaat nog bruikbaar is, ook als de hardware zelf niet kapot is. Daarom is het volgens de toezichthouder cruciaal dat consumenten weten waar ze aan toe zijn. De RDI noemt de nieuwe Europese regels een belangrijke stap naar meer duidelijkheid en eerlijkheid op de markt: “De consument krijgt straks beter inzicht in hoe lang een product digitaal ondersteund blijft, zodat hij een bewuste keuze kan maken.”

De kwestie rond de Bose-speakers maakt intussen duidelijk wat er op het spel staat. Slimme producten bieden gemak, maar hun levensduur hangt vaak aan een onzichtbare draad van software en cloud. Als die verbinding wordt stopgezet, blijft de consument met stilgevallen technologie achter. Arnold geeft aan in ieder geval niet zijn nieuwe set speakers te kopen bij Bose.

Reactie Rijksinspectie Digitale Infrastructuur 

We hebben de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) om een reactie gevraagd, zij reageren schriftelijk. De reactie lees je hier: