Consumenten ergeren zich aan AH-blauw

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) heeft van consumenten klachten gekregen over de overvloed aan Albert Heijn-filialen. Volgens de klagers ,,kleurt de stad of wijk wel heel blauw'', zo bevestigde een woordvoerster van de NMa berichtgeving van het NOS Journaal vrijdag. In totaal ontving de NMa tien tot twintig klachten sinds begin dit jaar.

,,Klanten klagen dat ze nu verder weg moeten om in een andere supermarkt boodschappen te kunnen doen'', aldus de zegsvrouw. De keuze van supermarkten is in plaatsen als Den Haag, Amsterdam of Pijnakker beperkter geworden, omdat Albert Heijn druk doende is met het ombouwen van voormalige C1000-vestigingen.

Vorig jaar stootte moederconcern Ahold zijn belang in Schuitema af in ruil voor onder meer een geldbedrag en tientallen C1000-winkels. Omdat de oorspronkelijke overeenkomst tussen Ahold en Schuitema al bestond voor het bestaan van de NMa, is de autoriteit niet betrokken geweest met de verkoop van het belang. De NMa kan pas wat aan een mogelijke (lokale) dominantie van Albert Heijn doen als het bedrijf overnames zou gaan doen.

Albert Heijn liet vrijdag weten zelf geen klachten van consumenten te hebben ontvangen. ,,We hebben veel tevreden klanten'', aldus een woordvoerder. Met de ombouw is volgens de zegsman rekening gehouden met het assortiment van de voormalige C1000-winkels. ,,Het gaat er bij ons niet om zoveel mogelijk blauwe bordjes te krijgen.''

Albert Heijn is marktleider in Nederland en had vorig jaar gemiddeld een marktaandeel van 31,3 procent, 1,8 procentpunt meer dan in 2007. Een half procentpunt van deze toename schrijft Albert Heijn toe aan de ruim vijftig overgenomen C1000-winkels.

Bron: ANP